انقراض روزنامه در بریتانیا
گروه گوناگون آیا روزنامههای بریتانیا در حال انقراض است؟ این سوال را باید در آمار روزنامههای تازه انتشار یافته در این کشور جستوجو کرد. واقعیت این است که جواب سوال مثبت است. رسانههای کاغذی در بریتانیا در حال کم شدن است. این مساله را آمار روزنامههای بسته شده در این کشور نشان میدهد.این آمار نشان میدهد که انقراض نسل کاغذی رسانههای بریتانیا به زودی اتفاق میافتد.
تازهترین آماری که در این رابطه منتشر شده حاکی از آن است که آمار روزنامههای تازه منتشر شده در بریتانیا به مرور کم شده و طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ با افت شدیدی روبهرو شده است. این آمار تعداد روزنامههای بسته شده را با آنهایی که به تازگی وارد بازار مطبوعات شدهاند، مقایسه کرده است. این مقایسه به راحتی نشان میدهد که وضعیت رسانههای کاغذی در بریتانیا به چه صورت است. در این آمار دیده میشود که در سال ۲۰۱۲، ۱۵روزنامه بسته و ۱۴روزنامه دیگر وارد بازار مطبوعات شده است. این ارقام در سال بعد به کلی متفاوت شد. بهطوری که در سال ۲۰۱۳، حدود۱۱روزنامه بسته و ۱۹ روزنامه دیگر بازگشایی شد.
این روند از سال ۲۰۱۴ به سمتی حرکت کرد که کاهش رسانههای کاغذی در این کشور را تایید میکند. بر این اساس در سال ۲۰۱۴، ۲۲روزنامه بسته و تنها ۵ روزنامه دیگر باز شد. این مساله نشان از یک شکاف ۱۷تایی در روزنامههای بسته و بازگشایی شده دارد. اما سال بعد یعنی ۲۰۱۵، وضعیت بدتری حاکم بوده است.
در سال ۲۰۱۵، حدود۳۳روزنامه بسته و ۱۹روزنامه دیگر به عرصه مطبوعات بریتانیا وارد شدند. هرچند که شکاف میان این دو نوع رسانه نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است اما به خوبی حاکی از آن است که تعداد روزنامههای بسته شده در این کشور افزایش یافته است. سال ۲۰۱۶ نیز به مانند دو سال قبل، وضعیت چندان مناسبی بر مطبوعات کاغذی بریتانیا حاکم نبوده است.
در سال ۲۰۱۶، تعداد۱۳روزنامه بسته و ۱۱روزنامه دیگر بازگشایی شدند. این مساله به خوبی نشان میدهد که با وجود کاهش شکاف میان رسانههای تعطیل شده و نوظهورهای مطبوعاتی در بریتانیا، هنوز هم فاصله معناداری میان بازگشایی و تعطیلی رسانهها در این کشور وجود دارد. روزنامه که در بریتانیا قدمتی ۴۰۰ساله دارد، حالا در آستانه از بین رفتن هویت است.
در حقیقت غیر از سال ۲۰۱۳ در هیچ سال دیگری آمار رسانههای تازه متولد شده بالاتر از آنهایی که تعطیل شدند، نبوده است. در عین حال، این گزارش تاکید میکند که تعداد روزنامههای محلی فعال در بریتانیا یکهزار و ۳۱۸مورد در سال ۲۰۰۵ بوده که این رقم در سال ۲۰۱۶ به یکهزار و ۱۲۰روزنامه رسیده است. این آمار نشان از کاهش ۱۹۸روزنامه در بریتانیا طی ۱۱سال دارد. در حقیقت آمار فوق از هر منظری که بررسی شود، کاهش رسانههای کاغذی بریتانیا را تایید میکند.
هرچند که این بررسی، روزنامههای محلی این کشور را بررسی کرده اما به خوبی نشان از وضعیت وخیم روزنامهها در کل بریتانیا دارد. برخی کارشناسان معتقدند که فعالیتهای آنلاین و ورود رسانههای اجتماعی، خود عاملی برای کاهش تعداد روزنامهها در بریتانیا بوده است. با این حال نباید فراموش کرد که بخشی از این رسانهها که به مرور سالها در بریتانیا کاهش یافتهاند، فعالیت خود را به دلیل بسته شدن، تعطیل کردهاند. هرچند که بسیاری از فعالان حوزه رسانه بسته شدن یا با مفهوم تعطیلی رسانه به دلایل مختلف را مرتبط میدانند. یعنی نمیتوان این تعطیلی را تنها به صورت ناخواسته دانست. با این حال دیجیتالی شدن رسانههای امروز، امری انکارناپذیر است که به نظر میرسد ناخواسته تاثیر خود را بر تعداد روزنامه در کشورهای مختلف گذاشته است؛ مسالهیی که به نظر میرسد حتی در بریتانیا نیز مصداق دارد. نتیجهیی که این گزارش گرفته است، احتمال انقراض روزنامههای بریتانیاست. این گزارش عنوان کرده است که اگر روند بسته شدن روزنامههای این کشور ادامه داشته باشد، باید انقراض رسانه کاغذی در بریتانیا را قطعی دانست.
