امضای سومین قرارداد خرید هواپیما در هفته آینده

۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۶۵۸

گروه راه و شهرسازی

سریال خرید هواپیماهای جدید همچنان ادامه دارد. آنگونه که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی خبر داده است، نمایندگان کمپانی ATR روز چهارشنبه این هفته به تهران سفر کنند تا دور نهایی مذاکرات ایران ایر با نمایندگان این شرکت با هدف معامله 20 فروند هواپیما ATR آغاز شود. از همین رو به گفته اصغر فخریه کاشان انتظار می‌رود، هفته آینده قرارداد ایران‌ایر با این سازنده هواپیما به امضا برسد. در همین حال تسنیم از امضای قرارداد خرید هواپیمای سوخو 100 میان ایرلاین ایرانی آسمان و هواپیماساز سوخو خبر داده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل یادآور شد: براساس مذاکرات قبلی با نمایندگان ATR خرید ۲۰ فروند هواپیما از این شرکت قطعی شده است، اما ایران ایر می‌تواند ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از این شرکت زیرمجموعه ایرباس خریداری کند. فخریه کاشان درباره تامین مالی خرید این هواپیماها نیز اظهار کرد: براساس قراردادی که امضا شده، ایران‌ایر ۱۵‌درصد منابع مالی این هواپیماها را تامین و ۸۵‌درصد دیگر منابع مالی از طریق فاینانس خارجی تامین خواهد شد. با توجه به تمایل شرکت‌های خارجی مشکلی در تامین منابع مالی این قراردادها نداریم.


ارزش قراردادهای خرید هواپیما

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی ارزش قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ATR برای خرید۲۰ فروند هواپیما را کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار و ایرباس را کمتر از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

وی درباره ارزش قرارداد ایران ایر با بویینگ گفت: هرچند شرکت بویینگ اعلام کرده که ارزش قراردادش با ایران‌ایر ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، اما با توجه به نوع سفارش ما و امکانات انتخابی آن، ارزش قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ حدود ۵۰‌درصد این مبلغ است.


دریافت 8 هواپیما تا پایان سال

فخریه کاشان با اشاره به قرارداد امضا شده با شرکت ایرباس گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تا پایان امسال 8 فروند هواپیمای جدید ایرباس و ATR تحویل می‌گیرد.

وی ادامه داد: این شرکت تا پایان امسال یک فروند هواپیمای ۳۲۰ و 2 فروند هواپیمای ۳۳۰ دوربرد به ایران‌ایر تحویل می‌دهد.


تفسیر مجوز جدید اوفک

در رویدادی دیگر، مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه این شرکت در شرایط احتمالی تحریم‌ها، هیچ جریمه‌یی را برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند اما امکان تحویل آنها به ایران ایر وجود ندارد را نمی‌پردازد، گفت: اوفک اعلام کرده که در بحث ایجاد ابهامات «کدشیرینگ» ایران‌ایر و ایرلاین‌های خارجی منظوری نداشته است. فرهاد پرورش درباره وقوع شرایط احتمالی و برگشت تحریم‌ها یا وضع تحریم‌های جدید و تاثیر آن بر قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس گفت: در قرارداد بویینگ پیش‌بینی شده است که پیش‌پرداخت‌ها البته بدون بهره به ایران‌ایر بازگردانده شود. مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه در وقوع شرایط احتمالی مانند بازگشت تحریم‌ها در قراردادها پیش‌بینی کردیم برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند فرصت مذاکره برای دوطرف بگذاریم، گفت: قرار بر این است برای هواپیماهایی که هنوز تحویل ایران‌ایر نشده‌اند و در خط تولید هستند، در شرایط برگشت تحریم‌ها، ایرباس یا بویینگ به طرفیت از ایران‌ایر مشتری جدید برای هواپیماها پیدا کند یا اینکه ایران‌ایر خود مشتری به این شرکت‌ها معرفی کنند.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که قرار نیست ایران‌ایر در شرایط برگشت تحریم‌ها برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند ولی شرکت‌ها امکان تحویل آن را به ایران‌ایر ندارند، جریمه‌یی بپردازد.

پرورش با تاکید بر اینکه نکته مهم این است که برگشت تحریم‌ها در کدام یک از مراحل خرید هواپیما رخ دهد، گفت: قرار بر این است که پیش‌پرداخت‌ها به ایرباس و بویینگ از 0.5‌درصد شروع شود و 1.5 درصد، 5‌درصد تا 20‌درصد هم در بازه‌های زمانی مختلف برای خرید هواپیما به عنوان پیش‌پرداخت به شرکت‌های سازنده هواپیما پرداخت خواهیم کرد، حال ممکن است تحریم‌ها در هر کدام از این مراحل برگردد که برای هر کدام از این حالات پیش‌بینی‌هایی را در قرارداد گنجانده‌ایم. وی افزود: طبق متنی که اوفک 15 دسامبر منتشر کرده است، تحریم‌های جدید عطف به ماسبق نخواهد شد و فرصتی برای تعیین تکلیف قراردادها داده می‌شود حال اینکه چقدر بر این تعهدات خود پایبند باشد یک بحث جداست.


مشکل کدشیرینگ

مدیرعامل ایران ایر با اشاره به مشکل «کدشیرینگ» که برای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیمایی خارجی ایجاد شده بود، گفت: اخیرا اوفک متنی را منتشر کرده بود که در آن ابهاماتی وجود داشت و برای شرکت‌هایی که با آنها کدشیرینگ داشتیم به این معنا که در این قراردادها برخی از خدمات ایرلاین‌ها که از سوی یکدیگر پشتیبانی می‌شود، مشکلاتی ایجاد شده بود. وی ادامه داد: در قالب کدشیرینگ برخی ایرلاین‌ها با یکدیگر طبق تفاهماتی روی یک سیستم بلیت می‌فروشند که اوفک با اظهاراتی راجع به پرواز به ایران ابهاماتی را برای ایرلاین‌های خارجی که در این تفاهم با ایران‌ایر هستند ایجاد کرده بود. پرورش تاکید کرد: پس از انتقال این مشکل به اوفک، این سازمان متنی را منتشر کرد که در این متن جدید ابهامات کد شیرینگ برطرف شد و به ما اعلام کردند منظوری نداشته‌اند و متن را اصلاح کردند؛ حال اینکه واقعا منظوری نداشتند یا اینکه شیطنت کردند، یک بحث جداگانه‌ است. مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: اوفک اعلام کرد در قضیه کدشیرینگ، هدفش تسهیل شرایط همکاری ایرلاین‌های خارجی با ایران‌ایر بوده اما این تسهیل مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده بود.


پایان قدیمی‌ترین تحریم ایران

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌یی در یادداشتی با اشاره به قرارداد خرید هواپیما میان تهران و ایرباس تاکید کرد که این قرارداد همانند قرارداد با بویینگ که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است، پایانی بر قدیمی‌ترین تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. بعیدی‌نژاد در این یادداشت که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، نوشت: از سوی دیگر اجرای سریع قرارداد نیز قابل توجه است. 7 یا 8 فروند از این هواپیماها در سال آینده میلادی به ناوگان هواپیمایی ایران اضافه خواهد شد. وی با اشاره به ابتکار تیم مذاکره‌کننده در گرفتن تخفیف‌های خوب از ایرباس افزود: انعقاد این قرارداد باعث گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان شرکای اصلی ایرباس خواهد شد و تاثیر مهمی هم در گشایش روابط بانکی و مالی کشورمان با کشورهای مهم اروپایی خواهد گذاشت.


رقابت ایرباس و بویینگ بر سر بازار ایران

در تحولی دیگر، همزمان با اعلام اینکه یکی از ایرلاین‌های ایرانی با سوخو برای خرید سوپر جت سوخو 100 از این شرکت به توافق رسیده است، معاون موسسه پیش‌بینی‌ها و حل و فصل مناقشات سیاسی روسیه گفت: برجام دستاوردهای مهمی برای تهران به ارمغان آورده که فقط یکی از آنها رقابت 2شرکت اصلی هواپیماسازی جهان برای فروش هواپیما به ایران است. آلکساندر کوزنتسوف نهایی شدن قرارداد فروش 100فروند ایرباس به ایران همزمان با رقابت بویینگ را بسیار مهم خواند و گفت: برجام نه‌تنها توانست به دوره‌یی طولانی از تحریم صنعت هوانوردی ایران پایان دهد، بلکه اکنون زمینه‌ساز رقابت امریکا و اروپا برای فروش هواپیما به تهران شده است.

وی افزود: بدون شک امضای چنین قرارداد مهمی برای ایران به‌ویژه دستگاه دیپلماسی که شرایط را برای امضای آن مساعد کرد، موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. پس از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما بین ایران‌ایر با 2 شرکت بزرگ ایرباس و بویینگ، تسنیم از امضای تفاهمنامه خرید هواپیما سوخو سوپرجت بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت هواپیماسازی سوخو خبر داده است.

به گزارش تسنیم، اصرار روس‌ها و انکار مقامات ایرانی برای خرید هواپیمای روسی طی سال گذشته و تا آخرین ماه پاییز امسال، ادامه داشته است تا اینکه 26 آذرماه پایگاه خبری اسپوتنیک از امضای تفاهمنامه بین شرکت سوخو، به عنوان بزرگ‌ترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه برای فروش هواپیمای مسافربری سوپرجت 100 با یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران خبر داد. این پایگاه خبری اگرچه اشاره‌یی به نام شرکتی که روس‌ها با آن برای فروش سوخو 100 به تفاهم رسیده‌اند، نکرده اما پیگیری‌های تسنیم حاکی از آن است که هواپیمایی آسمان، شرکتی بوده که تفاهمنامه خرید سوخو را با روس‌ها امضا کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر