حرکت خلاف جهت نرخ رسمی و آزاد دلار

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۲۸

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

روز یک‌شنبه 28 آذر 95 با وجود افزایش نرخ رسمی دلار به میزان 3.4تومان، نرخ ارزها و طلا در بازار جهانی و بازار داخلی نسبت به پنج‌شنبه کاهش داشته است. نرخ طلا متاثر از رشد 0.25درصدی نرخ بهره امریکا همچنان روند نزولی خود را طی می‌کند. البته اثر دقیق‌تر آن را باید در روز دوشنبه و بعد از تعطیلی یک‌شنبه بررسی کرد.

به گزارش«تعادل» بانک مرکزی روز یک‌شنبه 28 آذر 95 نرخ رسمی 17 ارز را افزایش و 20 ارز را کاهش داد. نرخ رسمی دلار با 3.4تومان افزایش 3228.9تومان، پوند با 14.3تومان کاهش 4033تومان و یورو با 18.2تومان افت قیمت 3374.7تومان ارزش‌گذاری شده است. در بازار آزاد نیز دلار 3950تومان، یورو 4268تومان، پوند 4920تومان، لیر ترکیه 1158تومان، درهم 1103تومان معامله شد. بر این اساس فاصله دلار رسمی و آزاد به 721تومان رسیده درحالی که در شهریور ماه امسال معادل 430تومان بوده است. در بازار طلا، هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۱۳۵دلار و ۶۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸عیار ۱۱۲هزار و ۳۴۱تومان معامله شد. سکه طرح قدیم یک میلیون و 125هزار تومان، طرح جدید یک میلیون و 138هزار تومان، نیم بهار 600 هزار تومان، ربع بهار 320هزار تومان و یک گرمی 200هزار تومان معامله شد. افزایش سریع بازدهی اوراق بهادار خزانه‌داری امریکا و چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو بانک این کشور در دنیایی که دیگر بانک‌های بزرگ مرکزی همچنان با نرخ بهره و بازدهی منفی دست به گریبان هستند موجب افزایش ارزش دلار شده که مدت‌هاست وعده مرگ آن را داده‌اند.

بیزنس اینسایدر با ذکر این مقدمه در گزارشی نوشت: ارزش دلار در مقابل یورو بالاتر رفته است یا از سوی دیگر یورو نسبت به دلار سقوط کرده به طوری که هر یورو معادل ۱,۰۳۹دلار است که پایین‌ترین ارزش آن از ژانویه سال ۲۰۰۳میلادی تاکنون به شمار می‌رود. این یعنی ارزش یورو نسبت به دلار از زمان بحران مالی که به اوج خود معادل ۱,۶۰دلار رسیده بود ۳۵درصد افت کرده است.

کارشناسان یک ‌بار دیگر اعلام کرده‌اند که یورو نمی‌تواند به نرخ برابری با دلار برسد. اتفاقی که بانک مرکزی اروپا مدت‌ها آرزوی آن را داشته اما رسما نمی‌تواند اعلام کند که برای کمک به صادرات کشورهای این اتحادیه در تلاش برای تضعیف یورو است.

این یعنی«دستکاری نرخ ارز» که اگرچه برای کشورها مطلوب نیست اما با توجه به موج بزرگ «پول چاپی» و کاهش بازدهی به زیر صفر برای به حرکت درآوردن اقتصاد که یکی از اثرات جانبی آن فشار بر ارز است خوب به نظر می‌رسد.

ارزش پول رایج ژاپن نیز بعد از افزایش نرخ بهره امریکا با ۳درصد کاهش معادل هر دلار ۱۱۸,۴ین شده که این یعنی کاهش ۱۵درصدی از ماه سپتامبر تاکنون اما هنوز هم بالاتر از اواسط سال ۲۰۱۵میلادی است که به هر دلار ۱۲۳ین رسیده بود.

ولی در مقایسه دلار کانادا به نسبت واکنش بهتری داشته است. دلار کانادا در ژانویه ۲۰۱۶میلادی در مقابل هر دلار امریکا معادل ۱,۴۶ شد اما ارزش آن با توجه به افزایش نسبی قیمت نفت و تایید بانک مرکزی این کشور در مورد کاهش نرخ دلار کانادا پس از افزایش نرخ بهره امریکا حدود ۲درصد کاهش یافته است. هر دلار امریکا درحال حاضر معادل ۱.۳۴دلار کاناداست که همچنان حدود ۹درصد بالاتر از نرخ برابری آن در اوایل سال جاری میلادی است.

پوند بریتانیا نیز بعد از افزایش نرخ بهره امریکا ۲,۵سقوط کرد اما با توجه به نرخ هر پوند معادل 1.24دلار هنوز هم بالاتر از 1.18دلار بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا(برگزیت) در اوایل ماه اکتبر است. بنابراین شاخص دلار هم‌اکنون ۱۰۳,۵ است که برای نخستین ‌بار از ژانویه سال ۲۰۰۳میلادی بالاتر از شاخص 1.3 قرار گرفته است. این شاخص نوسانات دلار در مقابل سبد 6 ارز معتبر دنیا را مورد سنجش قرار می‌دهد.

چشم‌انداز بلندمدت نشان می‌دهد که ارزش دلار همچنان افزایش می‌یابد و با توجه به افزایش کند تورم در امریکا مرگ این ارز منفور به تعویق خواهد افتاد. شورای جهانی طلا اعلام کرد: بازار سرمایه‌گذاری طلا در وضعیت بسیار خوبی برای رشد قرار گرفته و بازار شمش و سکه طی10سال گذشته با رونق بسیار خوبی روبه‌رو شده است. براساس این گزارش، آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که تقاضا برای شمش و سکه طلا از 430تن معادل 10میلیارد دلار در سال 2006 میلادی به بیش از 1051 تن معادل 40میلیارد دلار در سال 2015میلادی افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر