خبر

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۱۸

امکان برگشت برنامه ششم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امکان دارد که مجلس لایحه برنامه ششم را به دولت بازگرداند و برای یک سال دیگر برنامه پنجم را تمدید کند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد بودجه سال 96 گفت: مطابق اخباری که شنیدیم قرار است بودجه، چهاردهم آذرماه به مجلس ارائه شود که اگر این امر صورت بگیرد اتفاق خوبی است زیرا نشان‌دهنده انضباط مالی دولت است.

پورابراهیمی ادامه داد: با توجه به نحوه ارائه برنامه ششم به مجلس من امیدواری زیادی به اجرایی بودن آن ندارم. ما از همان ابتدا اعلام کردیم که این نوع ارائه، دارای اشکالات محتوایی و شکلی است که در هنگام بررسی نیز مجلس با مشکلاتی روبه‌رو شد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چون از همان ابتدا دولت خشت اولیه این برنامه را کج گذاشت در ادامه، مجلس هر قدر تلاش می‌کند نمی‌تواند آن کیفیت لازم را داشته باشد. پورابراهیمی ادامه داد: با وجود این مشکلات امکان دارد که مجلس لایحه را به دولت بازگرداند و برای یک سال دیگر برنامه پنجم را تمدید کند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم کیفیت لازم در برنامه ششم وجود ندارد بر همین اساس هیچ ایرادی ندارد که دوباره برنامه پنجم را تمدید کنیم اما در نهایت خروجی کمیسیون تلفیق باعث تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد که نهایتا 15 آذر تکلیف آن مشخص خواهد شد.

پورابراهیمی در مورد آخرین روند بررسی FATF افزود: در مورد FATF کمیسیون تخصصی در حال بررسی آن است و جلسات کمیسیون به‌طور مرتب برگزار می‌شود و در نهایت ما گزارش خود را به هیات رییسه ارائه می‌دهیم و آنها باید تصمیم بگیرند که این گزارش در صحن خوانده شود یا خیر.


تشکیل کمیته تعیین حداقل هزینه معیشت کارگران

عضو هیات رییسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران از تشکیل کمیته مشترک 3تشکل رسمی کارگری برای تعیین حداقل هزینه سبد معیشت کارگران خبر داد و گفت: رقم تعیین شده، به ستاد مزد ۹۶ ارائه می‌شود.

علی خدایی در گفت‌وگو با مهر، درباره زمان آغاز جلسات تعیین مزد سال آینده کارگران گفت: در این زمینه یک کمیته مزد مشترک بین 3تشکل رسمی کارگری یعنی؛ کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران و مجمع نمایندگان کارگران ایران تشکیل ‌خواهد شد و نخستین جلسه این کمیته اواخر هفته آینده برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل کمیته مزد مشترک بین تشکل‌های رسمی کارگری، اجماع جامعه کارگری برای تعیین حداقل مزد سال آینده است، گفت: علاوه بر این کارگروه‌های مزد در سطح استان‌ها فعال شده‌اند تا هر استان سبد هزینه خانوار را مشخص کند و پیشنهادات خود را برای حداقل مزد سال آینده به کمیته ارائه دهد تا درنهایت با گرفتن میانگین‌ از تمام استان‌ها، سبد هزینه زندگی کارگران در ماه مشخص شود. عضو هیات رییسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران با تاکید بر اینکه در تعیین حداقل مزد 2شاخص «تورم» و «سبد هزینه زندگی ماهیانه کارگران» باید مورد تاکید باشد، گفت: تورم تک‌رقمی فعلی قطعا ملاک ما نخواهد بود بلکه تورم گروه‌های هزینه‌یی مختلف از جمله خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و تاثیر آنها در هزینه‌ زندگی کارگران مدنظر خواهد بود. خدایی درباره اینکه خروجی جلسه کارگروه مزد مشترک بین 3تشکل چه خواهد بود، گفت: در این جلسات طبق اطلاعات به دست آمده از تمام استان‌ها، سبد هزینه کارگران برای یک خانواده ۳.۵ نفره تعیین می‌شود و در قالب پیشنهاد به ستاد مزد وزارتخانه که با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت طی هفته‌های آینده برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر