مهدی جهانگیری، رییس گروه مالی گردشگری و نایبرییس اتاق بازرگانی تهران در گفتوگویی اختصاصی با روزنامه «لوموند» فرانسه ضمن اشاره به نقش مهم ایران در گردشگری منطقه و پتانسیل بالای کشورمان در صنعت توریسم خبر داد. وی معتقد است، با اتخاذ یک برنامهریزی منسجم و اصولی در این حوزه امکان این وجود دارد که در 10 سال آینده، گردشگر جهان اولی تفاوت محسوسی بین ایران و کشورهای تراز اول جهانی در صنعت توریسم احساس نکند. جهانگیری در این مصاحبه همچنین به تلاش این حوزه برای جذب سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال اشاره میکند. در ادامه گفتوگوی مهدی جهانگیری، رییس گروه مالی گردشگری و نایبرییس اتاق بازرگانی تهران با روزنامه «لوموند فرانسه» را میخوانید.
ایران در دوران پسابرجام چه تمهیداتی برای جذب توریسم و افزایش درآمد در حوزه گردشگری اندیشیده است؟
ببینید ایران کشوری بزرگ و تاریخی است، از این منظر بسیاری از جاذبههای توریستی و گردشگری ایران حتی نیاز به معرفی ندارند. آنچه در این حوزه اهمیت دارد، ایجاد، معرفی و شناساندن زیرساختهای لازم برای جذب توریست به ایران است و این دقیقا همان چیزی است که ما روی آن متمرکز شدهایم؛ یعنی ایجاد زیرساختهای متنوع در حوزههای مختلف ازقبیل اقامت، حملونقل، امنیت و سایر بخشهای مرتبط تا گردشگر اطمینان لازم برای سفر به کشوری با مختصات جذاب ایران را بیابد. خوشبختانه برجام بخشی از موانع تحقق چشماندازهای ما برای نیل به هدفگذاریهای صورتگرفته در این حوزه را از میان برداشته و البته باور داریم که صرفا حذف این موانع به مفهوم تحقق بازاریابی در صنعت توریسم نیست. به همین دلیل معتقدم کشوری که 10درصد از جاذبههای توریستی تاریخی دنیا را در خود جا داده است و جذابیتهای بسیاری در حوزه بیوتوریسم دارد، نیازمند ایجاد و معرفی زیرساختهای مهیاشده برای گردشگران خارجی است. ما بر این حوزه متمرکز شدهایم و گمان میکنم تاکنون توانستهایم نقشی درخور با توجه به اهداف تعریفشده خود در این خصوص تعریف کنیم.
صنعت توریسم ایران با گسلی چندینساله به دلایل مختلفی مانند جنگ ایران و عراق و پس از آن تحریمها، از صنعت توریسم به مفهوم جهانی آن فاصله گرفته است؛ این گسل پرشدنی است؟
سوال شما از جهاتی میتواند درست باشد. ما در سالهای گذشته در حوزه توریسم در دو بخش احساس عقبماندگی میکنیم؛ نخست استفاده نکردن از ظرفیتهای مناسب و جاذبههای گردشگری کشور برای ایجاد درآمد از صنعت توریسم و جذب گردشگر و دوم فاصله تکنولوژیک و فنی بین زیرساختهای موجود واستانداردهای جهانی و آنچه ما به آن باور داریم و بر آن متمرکز هستیم، پرکردن این فاصله است. ما با نگاهی مبتنی بر استانداردهای جهانی و آموزههای نوین در حوزه توریسم تلاش داریم زیرساختهای جدید صنعت توریسم ایران را با کلاس جهانی منطبق کنیم. با همین نگاه فیالمثل تمرکز ویژهیی روی صنعت (آیتی) و استفاده از آن در حوزههای ارتباطی و فناوری مرتبط با زیرساختهای توریستی کشور داریم، بهطور کلی میتوانم بگویم تمام تلاش ما این است که در یک برنامه 10ساله در حوزه زیرساخت به نقطهیی برسیم که گردشگر جهاناولی به لحاظ دریافت خدمات، تفاوت محسوسی بین ایران و کشورهای تراز اول جهانی در صنعت توریسم احساس نکند.
هدفگذاری ایران در حوزه توریسم چیست؟
ما براساس سند چشمانداز ملی خود تا سال 2025 میلادی باید به عدد 20میلیون توریست برسیم، درآمدی 25میلیارد دلاری از این حوزه داشته باشیم و تمام تلاش ما ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق این هدف است. صنعت گردشگری اهمیت ملی نیز برای ما دارد؛ زیرا ما معتقدیم با ایجاد شرایط لازم برای تحقق برنامههای خود در پایان این دوره میتوانیم بالغ بر 200هزار شغل در کشور خود ایجاد کنیم که این موضوع بر اهمیت توجه به بخش گردشگری در ما میافزاید.
شما چشماندازی برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی میبینید؟
اساسا بخشی از اهداف همین سفر بنده، متقاعد کردن سرمایهگذاران به امنیت و بازدهی سرمایهگذاری خارجی در صنعت توریسم است. توجه داشته باشید که گزارش موسسه جهانی مکنزی تاکید دارد ایران در 20سال آینده آماده یک سرمایهگذاری 5.3 تریلیوندلاری است که حدود یکسوم آن از طریق سرمایهگذاریهای خارجی تامین خواهد شد، به باور آن بخش عمدهیی از این سرمایهگذاری جذب صنعت توریسم ایران خواهد شد.
جایگاه کلی ایران در صنعت توریسم جهانی را چگونه ترسیم میکنید؟
اگر بخواهم به این سوال بهطور خلاصه پاسخ دهم، باید بگویم ایران قله فراموششده در صنعت توریسم جهانی است. کشوری با مزیتها و ظرفیتهای بسیار بالا که به دلایل مختلف ازجمله دوران جنگ و تحریم، در عرصه گردشگری در جهان مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته و تمام تلاش ما و همه فعالان صنعت توریسم در ایران این است که این ظرفیت فراموششده را دوباره به یادها بیاوریم و زیرساختهای لازم را منطبق با استانداردهای جهانی برای جذب مجدد گردشگران به ایران فراهم کنیم.