مذاکرات اتاق‌ها برای دستیابی به 6 اصل در دوران برجام

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۷۵

گروه تشکل‌ها

«افراط‌ و تفریط در بسیاری از صنایع باعث شده تا سرمایه‌گذاران جدید بنگاه‌ها علاوه بر کمبود سرمایه در گردش با نبود بازار نیز مواجه باشند. » این نقدهایی است که بارها از سوی نمایندگان تشکلی مطرح شده است. بسیاری از نمایندگان تشکلی براین باورند که در دوران برجام فعالیت اتاق‌ بازرگانی در استان‌ها باید دو چندان شود؛ این موضوع درحالی است که با آب شدن یخ تحریم‌ها فعالیت اتاق‌های استانی نیز نسبت به گذشته کمی پررنگ‌تر شده است. حال به گفته کارشناسان؛ در دوران پساتحریم، اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن استان‌ها فصل تازه‌یی را برای مطرح کردن و برطرف کردن مشکلات در بخش بنگاه‌ها و کلید زدن سرمایه‌گذاری در رشته‌های دارای پتانسیل را در پیش گرفته‌اند؛ بطوری که به گفته نمایندگان بخش خصوصی این افراد لیستی را برای شروع سرمایه‌گذاری با کشورهای منطقه‌یی در نظر دارند و مداما نیز خبرها حاکی از نشست‌های دو جانبه با هیات‌های مختلف تجاری است. اکنون «استانداردسازی»، «ایجاد اتاق‌های مشترک با کشورها»، «رکودزدایی»، «ایجاد بازار»، «ایجادتفکر استاندارد در سیستم بانکی» و «امحا قوانین زائد» به عنوان 6 اصل مهم در حوزه صنعت به شمار می‌رود که به گفته نمایندگان تشکلی اتاق‌های استانی باید درصدد دستیابی به6 اصل در دوران برجام باشند.


تشکیل اتاق مشترک ایران و قزاقستان

در عین حال؛ رییس اتاق ایران در دیدار با سفیر قزاقستان در اتاق مشهد از تشکیل اتاق مشترک ایران و قزاقستان در آینده نزدیک خبر داد. رییس اتاق ایران با اشاره به سوابق تاریخی دو کشور ایران و قزاقستان گفت: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را به رسمیت شناخت و در ابتدا روابط تجاری دو کشور در سطح خوبی قرار داشت اما آن‌طور که باید روابط ادامه پیدا نکرد و این مساله به روابط تجاری دو کشور لطمه‌هایی وارد کرد. شافعی ادامه داد: برای تقویت و ازسرگیری روابط بین دو کشور و همچنین بالا بردن ظرفیت‌های تجاری باید اتاق ایران و قزاقستان تشکیل تا تجار دو طرف بتوانند به فعالیت‌های تجاری خود ادامه دهند. در ادامه مریف بغداد کولتایویچ، سفیر قزاقستان در تهران با اشاره به اینکه قزاقستان خواهان گسترش روابط تجــاری با ایران است، ‌گفت: باید از ظرفیت‌های موجود برای توسعه و تحکیم روابط دو کشور استفاده کنیم. به‌واقع، امضای تفاهمنامه‌های همکاری بین قزاقستان با ایران به گسترش روابط تجاری دو کشور خواهد انجامید که امیدواریم از این ظرفیت‌ها در دوران پساتحریم استفاده مطلوبی شود.


ضرورت حذف صنایع مشترک غیر قابل رقابت

در همین حال؛ رییس اتاق اراک با اشاره به ضرورت استانداردسازی در بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: برای داشتن یک جامعه مطلوب باید تفکر استاندارد بر فعالیت‌های اقتصادی حاکم باشد و به‌منظور ارتقا سطح واحدهای صنعتی، تفکر کیفی را باید جایگزین تفکر کمی در تعداد واحدهای صنعتی جدید کرد و علاوه بر این موضوع باید از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک برای دستیابی به بازار کشورها نیز استفاده کرد. محمدرضا جعفری با اشاره به سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته اظهارکرد: در سال‌های دور به دلیل نبود مطالعات صحیح، سرمایه‌گذاری‎ها در رشته‌های موازی شکل‌گرفته است که در حال حاضر برای کالاهای تولید شده بازاری وجود ندارد و دراین بازه زمانی سرمایه‌گذاران جدید علاوه بر نبود بازارا با مشکل کمبود نقدینگی نیز مواجه هستند. به واقع، افراط‌ و تفریط در بسیاری از صنایع، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و ساخت بی‌رویه شهرک‌های صنعتی که هیچ شباهتی هم به شهرک صنعتی ندارند باعث شده است که مشکلات بسیاری را در حال حاضر پیش رو داشته باشیم و بخشی از سرمایه ملی را بدون در نظر گرفتن بازار از دست بدهیم. جعفری یکی از مشکلات عمده در بخش صنعت را رکود و نبود بازار عنوان کرد و گفت: این شرایط منجر به کاهش ظرفیت تولید و افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش رقابت‌پذیری محصول می‌شود و با توجه به محدودیت در بازارهای داخلی انتظار بخش خصوصی حفاظت از این بازارها هست. وی افزود: در بخش صنعت استان مرکزی، برخی از واحدها محصولاتی تولید می‌کنند که نه‌تنها قابل‌ رقابت در بازارهای جهانی نیست، بلکه در بازارهای داخلی هم مشتری ندارند. رییس اتاق اراک گفت: استان مرکزی یکی از مراکز مهم صنعت کشور است و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه صنعت آن اتفاق افتاده است. جعفری افزود: با وجود گستردگی صنعت در استان و سرمایه‌گذاری‌های سنگین، عملاً در بخش صادرات نسبت به داشته‌هایمان ناتوان هستیم و در تولیدات، با استانداردهای جهانی فاصله وجود دارد چون تفکر استاندارد حاکم نبوده است. رییس اتاق اراک بیان کرد: در مقاطع مختلف فشارهای برخی از نمایندگان باعث شده که واحدهای صنعتی بدون هیچ‌گونه توجیه در گوشه و کنار کشور شکل بگیرند که هم ازنظر موقعیت و هم ازلحاظ بازار شرایط لازم را نداشتند. به عنوان مثال، یک واحد خودروسازی در فضای کوچک با ظرفیت کم شکل می‌گیرد؛ چنین واحدی چگونه می‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کند و سرمایه ملی نیز در این زمینه به هدررفته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به عنوان بخش خصوصی استان مرکزی اعلام می‌کنیم در حوزه تجارت و صنعت قوانینی وجود دارد که ناقص است و فکر می‌کنم باید به ازای هر قانون جدید که تصویب می‌شود، دو قانون امحا و از دور خارج شود، چراکه قوانین ناقص فضای کسب‌وکار را با مشکل روبرو کرده است. جعفری بیان کرد: در سیستم بانکی هم یک تفکر غیراستاندارد وجود دارد که موجب شده صنعتگر نتواند نتیجه لازم را کسب کند. رییس اتاق اراک اضافه کرد: در سفر اخیر رییس‌جمهور به استان مرکزی خواسته ما این بود که نگاه کیفی بر تفکر مدیران خصوصا در وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکم شده و سیاست این وزارتخانه حمایت از همین واحدهای صنعتی باشد که مشغول به کار هستند و از ایجاد واحدهای ریزودرشت در گوشه و کنار کشور نیز خودداری شود.


ترسیم طرح توسعه تجاری مازندران و ولگاگراد روسیه

از سوی دیگر؛ روز گذشته نیز همایش فعالان اقتصادی مازندران با هیات تجاری و سرمایه‌گذاری منطقه ولگاگراد روسیه در اتاق مازندران برگزار شد و این موضوع خود می‌تواند گامی برای ترسیم طرح توسعه تجاری مازندران با ولگاگراد روسیه باشد. در این زمینه رییس اتاق مازندران بابیان اینکه در حال حاضر مناسبات تجاری مازندران و ولگاگراد روسیه مطلوب نیست، گفت: باید طرح توسعه تجاری مازندران و ولگاگراد ترسیم شود. عبدالله مهاجر گفت: مازندران در بخش کشاورزی مرکبات، لبنیات، مرغ و طیور، ماهیان سردابی و گرمابی و گل و گیاه و در حوزه صنایع کوچک و متوسط رتبه بالایی در کشور دارد. مهاجر با اشاره به اینکه مازندران از نظر علمی و دانشگاهی از رتبه بالای کشوری برخوردار است، خاطرنشان کرد: استان ولگاگراد مشابهت‌های زیادی از لحاظ کشاورزی و صنعتی با استان مازندران دارد و می‌توانیم از جهت تجاری ارتباط خوبی برقرار شود. رییس اتاق مازندران بابیان اینکه باید از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کرد، یادآور شد: در حوزه ارتباطات و روابط تجاری با ولگراد در جایگاه مناسبی قرار نداریم و باید به عنوان مسوولان بخش خصوصی و دولتی در کنار هم قرارگرفته و از فرصت‌های موجود در دوران برجام استفاده کنیم. رییس اتاق مازندران با اعلام اینکه این استان از ظرفیت بسیار مناسب کشاورزی و گردشگری برخوردار است، افزود: استان ولگاگراد هم ظرفیت مناسبی دارد و می‎توانیم آینده خوبی برای ارتباط تجاری برای دو استان ترسیم کنیم. مهاجر با اشاره به‌تناسب کاری ولگاگراد و مازندران تاکید کرد: آمادگی همکاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف با هیات تجاری منطقه ولگاگراد راداریم و بنابراین باید برنامه‌یی در دستور کار قرار گیرد تا از این رفت‌وآمدها خروجی مناسبی به دست آوریم.


ظرفیت‎ تبادل کشاورزی میان استان‎ ولگاگراد و مازندران

همچنین؛ معاون کمیته اقتصاد استان ولگاگراد فدراسیون روسیه که در این نشست استان مازندران حضور داشت با اشاره به ظرفیت‎ تبادل کشاورزی و دانشگاهی میان استان‎های ولگراد و مازندران گفت: ظرفیت‌های تبادل کشاورزی و دانشگاهی بین استان‎های ولگراد و مازندران وجود دارد. به عبارت دیگر؛ هیات‌های مختلفی وارد استان ولگاگراد شدند اما از همه بهتر استان مازندران بود و درباره همکاری دو طرف باهم کنار آمدیم. آلکساندر سانیف افزود: امروز نیز با نمایندگی بیزنس ولگاگراد، نمایندگی اتاق بازرگانی و نماینده‎ای از دانشگاه با یکدیگر به مازندران آمدیم تا به یکی از اهداف خود در زمینه تبادلات دانشگاهی مازندران و کشاورزی برسیم. در زمینه کشت گل و گیاه می‎توانیم ‎تبادلات خوبی داشته باشیم ضمن اینکه ولگاگراد یک منطقه توریستی است.


گسترش همکاری‌های گردشگری «اصفهان» و «فرایبورگ آلمان»

در عین حال، تفاهمنامه سه‌جانبه همکاری اتاق اصفهان، با شهرداری فرایبورگ آلمان باهدف توسعه فعالیت‌های مشترک در بخش گردشگری به امضا رسید و نمایندگان بخش خصوصی اصفهان نیز از جمله اتاق‌های استانی هستند که در بخش گردشگری و صنایع دستی با فرایبورگ آلمان قراردادهایی را به امضا رساندند. عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان درباره امضای قرارداد در حوزه گردشگری با فرایبورگ آلمان گفت: 16 سال است که اصفهان و فرایبورگ قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده‌اند اما هنوز دو شهر نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. سید رسول رنجبران با اشاره به روابط نزدیک صنعتی ایران و آلمان گفت: آلمان در بخش صنایع ایرانی سرمایه‌گذاری بسیاری داشته است ولی در بخش گردشگری ایران سرمایه‌گذاری انجام نداده است. وی خاطرنشان کرد: تفاهمنامه‌های متعددی بین دو شهر به امضا رسیده است اما تاکنون هیچ‌یک از این تفاهمنامه‌ها اجرایی نشده و امیدواریم در بخش گردشگری این تفاهمنامه اجرایی شود. عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان افزود: برجام و توسعه روابط خارجی کشور، فرصت خوبی را برای اجرایی شدن تفاهمنامه‌های منعقدشده بین اصفهان و سایر شهرهای جهان به وجود آورده است و باید از این فرصت برای اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها و گسترش همکاری‌ها استفاده کرد. همچنین کایرچ باچ، شهردار فرایبورگ که ریاست کمیسیون گردشگری این شهر را نیز بر عهده دارد درباره تفاهمنامه سه‌جانبه بین اتاق و شهرداری اصفهان و شهرداری فرایبورگ گفت: ساخت هتل و ایجاد امکانات جدید صنعت گردشگری در اصفهان از مفاد این تفاهمنامه است. باچ با اشاره به اینکه شهرهای فرایبورگ و اصفهان از 16 سال قبل تفاهمنامه خواهرخواندگی منعقد کرده‌اند، افزود: در این مدت دو شهر درزمینه فرهنگی با یکدیگر همکاری کرده‌اند اما توسعه همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در صنعت گردشگری از رویکرد جدید در روابط این دو شهر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر