ظرفیت تجاری ایران و آذربایجان؛ یک میلیارد دلار

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۵

تسنیم سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ۵۳۲ میلیون دلار است، گفت: می‌توانیم ظرفیت همکاری تجاری با جمهوری آذربایجان را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

محسن پاک‌آیین اظهار کرد: ارتباط بین دو کشور زمانی شکل می‌گیرد که اراده سیاسی بین دو کشور وجود داشته باشد و اگر این ارتباط سیاسی نباشد ارتباط در سایر حوزه‌ها شکل نمی‌گیرد. وی با بیان اینکه در مقطعی ارتباط ایران و جمهوری آذربایجان دچار التهاب شد و در مواردی شاید ارتباط طرفین ضعیف شده بود، افزود: امروز اراده سیاسی بین روسای جمهور دو کشور استوار است و توسعه مناسبات و آن فرصت بسیار خوب برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شده تا روابط را تحکیم بخشد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید بر مستحکم شدن این روابط تلاش و از اقدام‌هایی که سبب سوءتفاهم شود جلوگیری می‌کند، گفت: دیدار رییس‌جمهور در حاشیه چهل وچهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان بسیار سازنده‌ بود. علی‌اف فروردین امسال سفر رسمی به ایران داشت. پاک‌آیین با بیان اینکه در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تقویت همکاری این کشور با استان‌های همجوار با دریای خزر به عنوان مفاد سند مطرح شد، خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان با چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و از دریای خزر با مازندران همسایه است و قصد گسترش روابط از این طریق را دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان به دلیل اینکه مردم این کشور آذری زبان هستند تمایل بیشتری در برقراری ارتباط با استان‌های آذری زبان ایران دارد، تصریح کرد: گیلان ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و با استفاده از ظرفیت‌های مختلف طبیعی استان می‌تواند گام‌های خوبی در برقراری ارتباط با جمهوری آذربایجان داشته باشد. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه گیلان باید ظرفیت‌های خود را به جمهوری آذربایجان معرفی کند، گفت: این مهم در گسترش ارتباط اقتصادی دو کشور بسیار موثر است زیرا این استان توان بالای اقتصادی دارد و گمرک آستارا هم یکی از گمرک‌های فعال محسوب می‌شود.

پاک‌آیین با بیان اینکه یک تیم رسانه‌یی با هفت تا هشت گروه رسانه‌یی 28شهریور امسال میهمان گیلان هستند که ظرفیت استان را به مردم جمهوری آذربایجان معرفی می‌کنند، اظهار کرد: مدیران استان هم می‌توانند در مصاحبه با رسانه‌های استان در داخل ظرفیت حوزه خود را مطرح کنند.

وی با بیان این مطلب که تاکید رییس‌جمهور بیان ظرفیت‌های شهرهای موثر گیلان توسط امامان جمعه در خطبه‌های نماز و ایجاد نگاه ایجابی برای ایجاد ارتباط نزدیک بین گیلان و جمهوری آذربایجان است، افزود: جمهوری آذربایجان در حال ساختن خود است و 26 تا 27میلیارد دلار درآمد نفتی و هشت تا 9میلیون جمعیت دارد. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در زمینه سیمان، مصالح ساختمانی و تاسیسات و تمام امکانات ساخت وساز علاقه‌مند به برقراری ارتباط است، تصریح کرد: گیلان در این بخش به عنوان نزدیک‌ترین استان می‌تواند زمینه صادرات محصولات ساختمانی و تولیدات کشاورزی شامل میوه، ‌صیفی‌جات، کیوی، چای و برنج را فراهم کند. پاک‌آیین با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 532 میلیون دلار است، گفت: بیش از 300 میلیون دلار صادرات ایران به این کشور است که نکته مثبت در کشورهای سی‌آی‌اس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت افزایش همکاری تجاری ایران با جمهوری آذربایجان در کشور وجود دارد و باید این همکاری افزایش یابد، افزود: می‌توانیم ظرفیت همکاری تجاری با جمهوری آذربایجان را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر