تامین هزینه نگهداری راهها با دریافت عوارض سوخت
گروه راه و شهرسازی سارا حامدی
تامین اعتبار مورد نیاز برای نگهداری جاده با دریافت عوارض سوخت، ورود مراکز معاینه فنی خاص به مساله باک اضافی در اتوبوسها، کاهش تعداد تعاونیهای اتوبوسرانی از 2500 تعاونی به 40 تعاونی با هدف برندسازی ازجمله مهمترین خبرهایی بود که دیروز داوود کشاورزیان، معاون وزیر راهوشهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی در نشست خبری خود اعلام کرد. روز گذشته کشاورزیان در نشست خبری خود با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی هرساله مبالغ زیادی را در بخشهای مختلف راهداری مانند ماشین آلات راهداری، مصالح و تجهیزات و... هزینه میکند، گفت: متاسفانه با وجود صرف این هزینهها در بخش راهداری واحدهای صاحبنامی که به عنوان ثروت ملی معرفی شوند، نداریم.
داوود کشاورزیان تصریح کرد: از آنجایی که در کشور ما در انتخاب شرکتهای پیمانکار و سازنده تنها قیمت پایین مدنظر قرار میگیرد و کیفیت در این انتخاب جایی ندارد، به همین خاطر بعد از یکسال همکاری، قرارداد با این شرکت تمام شده و شرکتی که قیمت پایینتری برای ارائه خدمات میدهد مورد استفاده قرار گرفته و با آن قرارداد امضا میشود و این روال در چند سال گذشته ادامه داشته و به همین خاطر است که نهتنها کیفیت کار پایین است، بلکه هیچ شرکت صاحب برندی که بعدها به عنوان یک ثروت ملی معرفی شود وجود ندارد.
داوود کشاورزیان اظهار کرد: لازم است از فرصتی که وجود دارد برای تولید ثروت در کشور استفاده شود و در انتخاب شرکتهایی که در حوزه راهداری فعالیت میکنند استانداردی برای فعالیت آنها وجود داشته باشد تا در صورتی که شرکتها آن را رعایت نکردند از دور رقابت خارج شوند و حتی اگر شده تنها یک شرکت برای فعالیت با کیفیت در حوزه باقی بماند.
همچنین رییس سازمان راهداری با بیان اینکه امسال 5 هزار دستگاه اتوبوس، زائران اربعین را جابهجا میکنند از ناکافی بودن زیرساختها در مرز مهران برای خدماترسانی به زائران گفت و افزود: نرخ بلیت اتوبوس برای اربعین امسال دو برابر میشود. وی با اشاره به اینکه 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابهجایی زائران اربعین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی ما نگهداری و بهسازی راههاست که در این راستا نگهداری و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران و شلمچه را در دستور کار قرار دادیم تا برای این ایام آماده شوند.
2 برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس
معاون وزیر راهوشهرسازی درباره قیمتهای بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت: طی توافق با انجمن تعاونی شرکتهای مسافری، قیمتهای بلیت اتوبوس برای این ایام حداکثر 2 برابر خواهد شد و این به دلیل ترددهای یک سر خالی است. وی گفت: ممکن است واسطههایی در این میان پیدا شوند و قصد سوءاستفاده داشته باشند اما ما تلاش کردهایم زائران بین هر 3مرز توزیع شوند و برخی از مرز شلمچه، برخی چزابه و برخی از مهران اعزام شده و برگردند اما پیشبینی میکنیم زائران این تقسیمبندی را رعایت نکنند.
کشاورزیان بیان کرد: امسال 5هزار دستگاه اتوبوس برای جابهجایی زائران در نظر گرفتهایم که 3 هزار دستگاه آن در مسیر مهران و 2 هزار دستگاه اتوبوس به 2پایانه دیگر میرود.
کاهش تعداد تعاونیهای اتوبوسرانی
داوود کشاورزیان با اشاره به در دستور کار بودن اصلاح آییننامه تاسیس شرکتهای اتوبوسرانی در سازمان راهداری و حملونقل جادهیی گفت: در حال حاضر 2500 شرکت تعاونی اتوبوسرانی داریم که در کشور فعالیت میکنند. این تعداد زیاد است و نباید اینگونه باشد، بنابراین هدفگذاری کردهایم که تعداد شرکتهای تعاونی مسافری را با هدف برندسازی کاهش دهیم. داوود کشاورزیان گفت: در این راستا برنامهریزی کردهایم که هر شرکتی برای خود مجوزی اخذ کند و در قالب همکاری با شرکت اصلی و برندها، نمایندگان آنها را کسب و با آنها فعالیت کند.
وی گفت: این شرکت میتواند اتوبوس نداشته باشد، اما باید یک غرفه در شهری که خط راهاندازی میکند داشته باشد. کشاورزیان افزود: به این ترتیب تغییری کوچک در آییننامه تاسیس شرکتهای تعاونی ایجاد کردیم و هدفمان این است که 2500 شرکت موجود به 40 شرکت تعاونی دارای برند کاهش یابد و بقیه به عنوان زیرمجموعه و طرف قرارداد این شرکتهای اصلی فعالیت کنند، بنابراین اتوبوسهای هر شرکت شکل و رنگ واحد مییابد، پرسنل لباس متحدالشکل خواهند داشت؛ ضمن آنکه خدمات هر شرکت مثلا کترینگ و وایفای ایجاد میشود.
تامین هزینه راهها با دریافت عوارض سوخت
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی گفت: اعتبار نگهداری راهها بسیار محدود است، بهترین منابع برای تامین نگهداری راهها وضع عوارض بر سوخت است. اگر به سوخت عوارض وضع کنیم و بودجه کافی نگهداری راه تامین شود، مزایای مادی بعدی خواهد داشت و مردم آثار وجودی آن را لمس میکنند.
معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: در قانون تنظیم مقررات دولت تنظیم ماده 70بندی پیشبینی شد 20درصد عوارض گازوئیل به راهآهن و راهداری اختصاص یابد. این مورد سال گذشته و امسال اجرایی نشده است اما معتقدیم بالاخره روزی قانون اجرا شود تا اعتبار کافی به نگهداری راهها اختصاص یابد.
کشاورزیان گفت: برای نگهداری 215 هزار کیلومتر از انواع راهها 6 الی 7 هزار میلیارد تومان در سال اعتبار میخواهیم، اما سالانه حداکثر 3500 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی داریم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی ادامه داد: سال گذشته میزان تخصیص پروژههای عمرانی در این حوزه 20درصد نقدی، 23درصد اسناد خزانه اسلامی و 15درصد در قالب قیر بود که امسال نیز شبیه سال قبل است. معاون وزیر راهوشهرسازی افزود: در استانها این اعتبارات عمدتا صرف هزینههای جاری و پرداخت حقوق میشود؛ در استانها 6 الی 7هزار نفر از پرسنل ما از محل طرحهای عمرانی و تملک دارایی حقوق میگیرند.
داوود کشاورزیان تاکید کرد: پیمانکاران دیگر توان کار کردن نسیه را ندارند و دولت باید منابع پایداری برای نگهداری راهها اختصاص دهد. کشاورزیان افزود: معتقدیم اگر 100تومان عوارض به نرخ گازوئیل اضافه شد سالانه 5هزار تومان اعتبار برای نگهداری راهها خواهیم داشت. معاون وزیر راهوشهرسازی افزود: 60درصد رقم جرایم برونشهری نیز باید به نگهداری راهها اختصاص یابد که به دلیل کمبود منابع دولت این رقم تاکنون اختصاص نیافته است.
باک اضافی زیر ذرهبین مراکز خاص
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهیی همچنین در پاسخ به «تعادل» درخصوص نحوه نظارت بر اتوبوسها درخصوص حمل باک بنزین اضافی گفت: کنترل رفتار رانندگان و جلوگیری از دستکاری در اتوبوسها موجب شد تا ارتباطی بین واحدهای معاینه فنی و واحدهای خدمات پس از فروش تولیدکنندگان ایجاد شود. در حال حاضر مرکزهای معاینه فنی که به صورت عمومی فعالیت میکنند، ممکن است متوجه دستکاری شدن اتوبوس یا جاسازی باک اضافی بنزین نشوند و به همین خاطر این تصمیم گرفته شد تا مراکز معاینه فنی خاص در این بخش فعالیت کنند.
معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: در همین رابطه نشستی با مراکز و واحدهای خدمات پس از فروش اتوبوسها داشتیم و آنها نیز از این طرح استقبال کردند و تصمیم گرفته شد تا هر فردی که تصمیم به تاسیس مرکز معاینه فنی میگیرد، گواهی معاینه فنی کامیونها و اتوبوسهایی که در یک شرکت خاص تولید شدهاند را بگیرد تا به این صورت تمامی این مراکز ساماندهی شوند و از قاچاق سوخت و خطرات احتمالی حمل باک اضافی بنزین جلوگیری شود.
