عبور از تحریم‌های مالی با ژرمن‌ها

۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۶۷۴

گروه راه و شهرسازی

امضای 6سند همکاری دریایی، جاده‌یی و ریلی با حضور وزیران راه ایران و حمل‌ونقل آلمان و همچنین بررسی راه‌های توسعه ترانزیت ریلی کالا به اروپا در نشست چهارجانبه مدیران راه‌آهن ایران، گرجستان، آذربایجان و آلمان دو رویداد مهم حوزه حمل‌ونقل به‌شمار می‌رود. وزیران راه ایران و حمل‌ونقل آلمان دیروز ظهر پس از دو ساعت بحث و گفت‌وگو درخصوص ارتقای همکاری‌های دریایی، جاده‌یی و راه‌آهن 6سند همکاری را به امضا رساندند که براساس آن روابط حمل‌ونقلی دو کشور وارد مسیر جدیدی می‌شود.

براساس این گزارش، سند اول با موضوع یادداشت تفاهم همکاری‌های جامع حمل‌ونقل بین وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت حمل‌ونقل آلمان و سند دوم بیانیه مشترک همکاری در زمینه بنادر و دریانوردی بین وزرای دو کشور به امضا رسید.

همچنین سند سوم یادداشت تفاهم همکاری‌های آموزشی بین وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت زیمنس بود که به امضای مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی و مدیرعامل بخش حمل‌ونقل زیمنس در ایران، رسید. سند چهارم نیز یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت تالس در زمینه محور پرسرعت تهران-قم-اصفهان که به امضای یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن ایران و مدیرعامل شرکت تالس رسید.

سند پنجم چارچوب همکاری بین شرکت راه‌آهن و شرکت زیمنس در زمینه سیگنالینگ محور اصفهان- شیراز و محور کرمان-زاهدان که به امضای یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن ایران و هماهنگ‌کننده بخش حمل‌ونقل زیمنس در ایران رسید. و سند آخر یادداشت تفاهم بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت زیمنس در زمینه ارتقای سرعت محور تهران-تبریز که به امضای یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن ایران و هماهنگ‌کننده بخش حمل‌ونقل زیمنس در ایران رسید.


لیزینگ هوایی با آلمانی‌ها ممکن شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش همکاری ‌ایران و آلمان گفت: هم‌اکنون امکان ایجاد خطوط تامین مالی به صورت لیزینگ با آلمان وجود دارد و سازمان هواپیمایی می‌تواند از این فرصت استفاده کند. به گزارش مهر، عباس آخوندی در حاشیه امضای ۶ سند همکاری حمل و نقلی با وزیر حمل و نقل آلمان درباره جزییات همکاری با آلمان در توسعه بندر چابهار و بندرعباس گفت: برای تجهیز بندر چابهار و بندرعباس سلسله مناقصاتی برگزار شد که آلمان‌ها در مناقصه ترمینال ۲ بندرعباس و ترمینال جدید چابهار شرکت کردند. وی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل دریایی و برای توسعه بندر چابهار و بندرعباس بین ایران و آلمان ۱۵۰میلیون یورو فعال شده است. در عین حال مطالعه سه پروژه مهم میان شرکت راه‌آهن با شرکت زیمنس آغاز شده است. توسعه حمل و نقل حومه‌یی تهران بزرگ، توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌یی تبریز و ارتقای سرعت خط ریلی تهران-تبریز این سه پروژه مهم هستند. وی اظهار کرد: سیگنالینگ خط ریلی اصفهان- شیراز و خط ریلی کرمان-زاهدان هم از سوی آلمانی‌ها انجام می‌شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر ۳۰ پرواز بین ایران و آلمان در هفته انجام می‌شود که افزایش حجم رفت و آمدهای هوایی بین دو کشور در دستور کار قرار دارد. در همین حال امکان همکاری آلمان در توسعه فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و اهواز هم فراهم شده است.

آخوندی با اشاره به ۴ دیدار با مقامات آلمانی برای توسعه حمل و نقل کشور گفت: تمام این دیدارها به تصمیمات عملی منجر شد و پیشرفت همکاری‌های دوطرف را به همراه داشت. ایران و آلمان در زمینه حمل و نقل ریلی، سیگنالینگ و تامین لکوموتیو برقی و دیزلی با همکاری شرکت مپنا و زیمنس موفق به امضای قرارداد شده است.


تشکیل کارگروه مالی

الکساندر دوبرینت وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان با اشاره به علاقه‌مندی آلمان برای عادی‌سازی روابط با ایران گفت: آلمان تلاش می‌کند علاوه بر حل مسائل فنی و اجرایی، مسائل مالی میان دو کشور هم حل شود و بر همین اساس گروهی کاری در برلین برای ساماندهی فعالیت‌های مالی میان دو کشور تشکیل شده است. دوبرینت افزود: از تشکیل این گروه مالی حدود ۲ هفته می‌گذرد و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها شاهد نتیجه بخش بودن فعالیت این گروه کاری باشیم. وی همچنین با اشاره به سریع‌سازی خط تهران-تبریز گفت: آلمان در بحث سیگنالینگ هم با شرکت راه‌آهن ایران همکاری می‌کند، ضمن اینکه قرار است ۷۰ لکوموتیو دیزلی را برای ایران تامین کند.


بررسی توسعه ترانزیت ریلی به اروپا

در رویدادی دیگر، دیدار مدیران راه‌آهن ایران، گرجستان، آذربایجان و آلمان به‌منظور هماهنگی برای راه‌اندازی ترانزیت ریلی از ایران به اروپا با حضور محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران، ماموکا باختادزه رییس راه‌آهن گرجستان، جاوید قربانوف مدیرعامل راه‌آهن آذربایجان و آندره همپل مدیر شرکت «اوراسیا لجستیک» و آرش میرزایی مدیر منطقه خاورمیانه شرکت مهندسی مشاور «دویچه‌بان» آلمان، در شرکت راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محسن پورسیدآقایی با اعلام موفقیت حمل آزمایشی کانتینرهای ترانزیتی مسیر هند-ایران-روسیه گفت: کانتینرها ظرف ۲۲روز به مقصد حمل شد که بیانگر رفع تمام مشکلات ترانزیت کالا در منطقه با کریدور عبوری از ایران است، به‌طوری‌که کانتینرها پس از بارگیری در بندرعباس با قطار تا قزوین و سپس ادامه مسیر از قزوین تا آستارای آذربایجان و مسکو با کامیون حمل می‌شود. همچنین می‌توان کانتینرهای اروپایی را به گرجستان، آذربایجان و سپس آستارا و درنهایت بندرعباس حمل کرد.


ترانزیت ۳۰۰کانتینر در ماه از طریق ایران

همچنین ماموکا باختادزه، رییس راه‌آهن گرجستان نیز در این جلسه اعلام کرد که شرکت دویچه‌بان با راه‌آهن گرجستان در زمینه طراحی استراتژی و لجستیک همکاری می‌کند و گفت: در حال حاضر راه‌آهن گرجستان با همکاری این شرکت و آذربایجان شروع به اجرای پروژه‌یی با هدف حمل کانتینرهای اروپایی از ماه نوامبر کرده است.

وی افزود: شرکت آلمانی در حال مذاکره با صاحبان کالا برای حمل بار از قسطنطنیه در گرجستان به آذربایجان و سپس به تهران در نیمه دوم ماه نوامبر است و سال آینده ما به حمل ۳۰۰کانتینر ۲۰ و ۴۰پوندی در ماه دست خواهیم یافت. مدیرعامل راه‌آهن گرجستان گفت: به‌دلیل کوتاه بودن مسیر از دریا به تهران باید حمل کالا ظرف حداکثر ۸روز از قسطنطنیه تا تهران انجام شود، به‌همین خاطر طبق برآوردهای انجام‌ شده در سال آینده باید شاهد تردد یک کشتی در هفته باشیم. نخستین قطار آزمایشی در نیمه دوم ماه نوامبر حرکت می‌کند. البته ما به‌دنبال فرصتی برای توسعه این مسیر هستیم و به‌همین خاطر بندر امیرآباد برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و ما توسعه این بندر را دنبال می‌کنیم و از طرفی با همکاری مدیرکل راه‌آهن آذربایجان به‌دنبال حذف عوارض بر کامیون‌های عبوری از آذربایجان به مقصد آستارا هستیم.

وی اظهار کرد: در آینده طرف آلمانی مذاکرات خود با مشتریان هندی برای ارسال بار به بندرعباس در ایران و عبور از کشورهای ما را شروع خواهد کرد و اگر بتوانیم مدت حمل کالا از اروپا به ایران را به ۱۰روز کاهش دهیم کار بزرگی انجام خواهیم داد. در این نشست، آندره همپل مدیر شرکت ترانس- اورآسیا اظهار کرد: هم‌اکنون در حال بررسی نحوه عملیاتی کردن پروژه‌یی که مدیر راه‌آهن گرجستان اشاره کرد، هستیم و قطار آزمایشی در نیمه دوم نوامبر حرکت خود را آغاز خواهد کرد و سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود. البته در همین راستا با شرکت‌هایی از رومانی مذاکره انجام‌ شده و در گام بعدی با شرکت‌های لهستانی مذاکرات خود را آغاز خواهیم کرد تا درنهایت به پروژه اصلی خود یعنی جلب نظر مشتریان آلمانی برای حمل کالاهای شیمیایی و سایر کالاها از نظر نوع آنها دست‌ یابیم.

وی گفت: نکته مهم برای ما زمان ترانزیت کالاست که برای مشتریان نیز از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. زمان ترانزیت با کامیون از اروپا به ایران و کشتی نزد صاحبان کالا تجربه‌ شده و در صورت کاهش مدت ترانزیت کالا نظر مشتری جلب می‌شود به‌همین خاطر طبق هماهنگی با شریک گرجی خود تصمیم به حمل کانتینرها از آلمان به گرجستان در ۴روز و از گرجستان به ایران در ۸روز گرفته شد؛ اما در صورت هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌ها حتی می‌توان به حمل کالا از قسطنطنیه تا تهران در ۷روز نیز دست ‌یافت.

جاوید قربانف مدیرعامل راه‌آهن آذربایجان نیز اظهار کرد: دریای خزر پر از کشتی‌های باری و سفری برای حمل دریایی کالاست و باید نگاه‌ها به سمت حمل بار از طریق آستارا سوق یابد و باتوجه به اینکه حمل کانتینرها از بندر پتی تا تهران چهار تا پنج روز زمان نیاز دارد، درصورتی ‌که مد حمل‌ونقل تغییر نکند با میانگین سرعت ۵۰کیلومتر در ساعت در ۴۵ساعت می‌توان حمل را سامان‌دهی کرد.


حل مشکل تعطیل بودن گمرک

پورسیدآقایی درخصوص تعطیلات آخر هفته نیز گفت: باتوجه به شرایط مشابه در مرز سرخس می‌توان با هماهنگی و تبدیل ساعت کاری گمرک به ۲۴ساعته و ۷روز هفته مشکل گمرک در روزهای تعطیل را بین ایران و آذربایجان برطرف کرد.

در ادامه مقرر شد تعرفه ترانزیت این مسیر ۶۱سنت برای هر کانتینر کیلومتر، ۴۰۰ تا ۵۰۰دلار امریکا برای کشتی‌های فیدری یک‌طرفه و ۷۰۰دلار برای دوطرفه از بندر قسطنطنیه تا بندر پتی یا بندر باتومی درنظر گرفته شود. البته غیر از هزینه تعویض بوژی سایر هزینه‌ها در تعرفه محاسبه شده و رقمی به صورت جداگانه اضافه نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه