پس از برجام ایرلاینهای خارجی یک به یک به آسمان ایران برگشتند و پرواز به ایران را از سر گرفتند. هر چند که عدهیی منافع خود را با آمدن ایرلاینها خارجی در خطر میبینند اما باز شدن پای آنها به آسمان ایران میتواند باعث ایجاد رقابت بین ایرلاینهای داخلی و خارجی و ارتقای کیفیت خدمات باشد.
به گزارش ایلنا، تاکنون هر بار که ایرلاینها قصد افزایش قیمت را داشتند، موضوع ارتقای کیفیت خدمات را پیش کشیدند اما هر بار تنها قیمت بلیت هواپیما بالا رفت و پس از آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما هم حرفی از ارتقای کیفیت خدمات به میان نیامد.
زور آییننامه حفظ حقوق مسافر هم به ایرلاین نچربید و همچنان مسافران متضرر نهایی نحوه برخورد شرکتهای هواپیمایی در تاخیرهایی ناشی از تحریمها بودند.
اما پس از برجام ورق برگشت و سفر هوایی خارجی از انحصار ایرلاینهای داخلی درآمد. یکی از محدودیتهایی که پس از برجام در حوزه هوانوردی رفع شد، فعالیت ایرلاینهای خارجی و از سرگیری پروازهای ایرلاینهایی مانند ایرفرانس، بریتیش ایرویز، کی الام، ایرآسیا و... در ایران بود. بهطور قطع هدفی از ورود شرکتهای هواپیمایی خارجی به بازار ایران تعقیب میشود؛ افزایش رقابت و در نهایت افزایش ارائه خدمات است. سیاستی که وزیر راه و شهرسازی بر آن تاکید داشته و همواره دنبال ایجاد رقابت در انواع مدهای حمل و نقلی بوده است.
در این میان عدهیی از حضور ایرلاینهای خارجی احساس خطر میکنند و مدعی هستند که حضور این شرکتها باعث از دست رفتن سهم ایرلاینهای داخلی از بازار میشود. این اظهارات در حالی عنوان میشود که در همه دنیا ایرلاینها میتوانند فعالیت بدون مرز داشته باشند و اگر قرار باشد، ایرلاینهای خارجی در بازار ایران سهمی نداشته باشند این رفتار میتواند برای شرکتهای هواپیمایی کشورمان متقابل باشد.
ظرفیت بازار ایران برای حضور خارجیها
مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه بهطور قطع با حضور ایرلاینهای خارجی زمینه رقابت در این صنعت فراهم میشود، گفت: علاوه بر این موضوع بازار ایران کشش حضور ایرلاینهای خارجی برای انجام پروازهای خارجی را دارد.
وی ادامه داد: در سال گذشته شرکتهای هواپیمایی خارجی 6میلیون و 500هزار مسافر را به مقاصد خارجی جابهجا کردند و در این مدت ایرلاینهای خارجی توانستند 4میلیون و 300هزار مسافر ایرانی را به مقاصد مختلف خارجی جابهجا کنند بنابراین این اعداد و ارقام نشان میدهد که بازار ایران در شرایط فعلی به حضور ایرلاینهای خارجی نیاز دارد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت فعالیت ایرلاینهای خارجی در بازار ایران وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ناوگان هوایی ایران محدود است و با این تعداد ناوگان نمیتوان تقاضای موجود برای انجام سفرهای خارجی را جواب داد. اسعدیسامانی تاکید کرد: از سوی دیگر ما نباید حق انتخاب را از مردم سلب کنیم اما بهطور قطع پس از ورود ناوگان جدید؛ مردم ایرلاینهای داخلی برای سفرهای خود انتخاب میکنند چراکه هم ارائه خدمات به سطح استانداردهای بینالمللی میرسد و هم اینکه قیمت بلیت ایرلاینهای داخلی همچنان ارزانتر از خارجیها خواهد بود. وی ادامه داد: در این صورت در فضای کاملا رقابتی بخش عمدهیی از بازار در اختیار ایرلاینهای داخلی خواهد ماند. بهطور قطع ورود ایرلاینهای خارجی به آسمان ایران تنها یک بعد از همکاریهای اقتصادی ایران با کشورهای خارجی است و این تعاملات میتواند توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را به دنبال داشته باشد. اما مهمترین موضوع در این میان احترام به حق انتخاب مسافران است، سیاستی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آن را تحت عنوان حقوق شهروندی دنبال میکند. حال شرکتهای هواپیمایی داخلی میتوانند با ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سطح خدمات پیروز این بازار رقابتی باشند.