خرید اوراق حق تقدم مسکن به صرفه نیست

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۰۳

گروه بورس|

مدیرعامل فرابورس گفت: با توجه به کاهش عرضه نسبت به تقاضای اوراق تسه هم‌اکنون با احتساب بهای تمام شده تسهیلات نسبت به نرخ سود اقساط پرداختی برای خرید خانه به صرفه نیست.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با فارس با وارد دانستن دغدغه مردم نسبت به گران شدن اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن گفت: بهای تمام شده این تسهیلات نسبت به نرخ سود اقساط پرداختی در فاصله زمانی 10تا 12سال به بانک مسکن برای هر متقاضی حدود 21تا 22درصد تمام می‌شود که با توجه به نرخ تورم و نرخ تنزیل اقساط این عدد برای تهیه اوراق در شرایط کنونی نمی‌صرفد.

وی با اذعان به اینکه حجم عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نسبت به تقاضای موجود پاسخگو نیست، گفت: برای عرضه بیشتر اوراق بناست، بانک مسکن اوراق تسه سررسید شده را دوباره احیا کند به طوری که اوراق منتشر شده در سال 93 به بعد که مهلت استفاده از حق‌ تقدم آنها برای دریافت تسهیلات از بانک مسکن پایان یافته دوباره در فرابورس عرضه می‌شود با این تفاوت که نسبت به سایر اوراق از سررسید 6 ماهه برخوردار خواهد بود.

هامونی در پاسخ به پرسش فارس که چه زمانی اوراق مذکور در بازار فرابورس عملیاتی خواهد شد؛ پاسخ داد: نامه‌نگاری با بانک مسکن انجام شده و هم‌اکنون فرابورس درحال بررسی فنی این موضوع است تا به زودی 15درصد اوراق منقضی شده حق تقدم تسهیلات مسکن برای کمک به حجم عرضه این اوراق دوباره در فرابورس فعال شود.

به گفته این مقام مسوول مصوبه‌یی در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وجود دارد که براساس آن علاوه بر بانک مسکن سایر بانک‌ها نیز بتوانند از این اوراق استفاده کنند و امتیاز اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از طریق سایر بانک‌ها نیز در فرابورس عرضه شود. گفتنی است که در روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در فرابورس از یک صد هزار تومان فراتر رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر