روسیه و چین مانور دریایی مشترک برگزار می‌کنند

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۶۸


گروه جهان چین اعلام کرده است که حدود دو ماه دیگر با همکاری روسیه مانوری در آب‌های دریای جنوبی چین برگزار می‌کند. ماه‌هاست با توجه به اختلاف کشورهای همسایه بر سر مرزها در دریای جنوبی چین، تنش در این منطقه بالا رفته است. به گزارش رویترز پس از شکایت فیلیپین، دادگاهی در لاهه اعلام کرد ادعای چین برای مالکیت بر آب‌های بین‌المللی و جزایر مصنوعی هیچ مبنای قانونی ندارد و نقض حقوق حاکمیتی و اقتصادی فیلیپین به شمار می‌رود. پکن بلافاصله این حکم را مردود دانست و اعلام کرد آن را نادیده می‌گیرد. مناطقی از دریای جنوبی چین مورد مناقشه است و چین، ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی هر یک ادعاهایی در این زمینه دارند. وزارت دفاع چین اعلام کرده است که مانور مشترک با روسیه عملیاتی عادی است و در آن هیچ طرف ثالثی هدف گرفته نمی‌شود. یانگ یوجون، سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد که مانور دریایی-هوایی مشترک با روسیه در دریای جنوبی چین برگزار می‌شود اما او منطقه دقیق مانور را مشخص نکرد. چین و روسیه پیش از این هم مانورهای دریایی مشترکی برگزار کرده‌اند. براساس اعلام نظر کارشناسان این مانورها برای متوقف کردن امریکا در اقیانوس آرام طراحی شده‌اند. در مقابل امریکا نیز اعلام کرده است که در مورد اختلافات مرزی در منطقه مورد مناقشه دخالت نخواهد کرد با این وجود، این کشور در مواردی گشتی‌هایش را به دریای جنوبی چین فرستاده است. اعزام ناوهای گشتی امریکا به این منطقه خشم مقام‌های چینی را به دنبال داشته است. چین مدعی حاکمیت بر تقریبا تمام دریای جنوبی چین است. این درحالی است که کشورهای تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز ادعای مالکیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند. این دریا دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است. این مناقشه درحال حاضر به معضلی فرامنطقه‌یی مبدل شده و بیش از همه امریکا به مداخله در این امر پرداخته است.

پکن واشنگتن را به دخالت در مسائل منطقه‌یی و ایجاد عمدی تنش در دریای جنوبی چین متهم می‎کند و در مقابل امریکا مدعی است که چین با ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مورد مناقشه درحال اجرای یک برنامه احیای اراضی است. امریکا از سال 2011میلادی راهبرد منطقه‌یی خود را بر آسیا متمرکز کرده است. کاخ سفید معتقد است که برای کسب منافع بلندمدت واشنگتن هیچ منطقه‌یی مهم‌تر از آسیا نیست. برخی ناظران سیاسی بر این باورند که امریکا در تلاش است تا با استفاده از این راهبرد، هژمونی خود را تحمیل کرده و گسترش قدرت چین در آسیا را به نحوی خنثی کند. بر همین اساس جان کری، وزیر خارجه امریکا نیز که برای شرکت در نشست کشورهای جنوب شرق آسیا به لائوس رفته بود در حاشیه این نشست گفت: حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات در دریای جنوبی چین امری «کاملا حیاتی» است.

کری با اشاره به اینکه امریکا از هیچ یک از مدعیان مالکیت بر مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین طرفداری نمی‎کند، افزود:«هدف ما حمایت مطلق از حاکمیت قانون است، روند قانونی و دیپلماسی(باید) مناقشات میان افراد را حل و فصل کند.» وزیر خارجه امریکا همچنین اظهار کرد که «نشستی سازنده» با همتای چینی خود در مورد اختلافات میان پکن و واشنگتن در دریای جنوبی چین داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر