متهمان حمله در پیشگاه قانون

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۲۱

گروه ایران|

نخستین دادگاه پرونده متعرضین به سفارت عربستان روز گذشته در شعبه 1060دادگاه کیفری 2 کارکنان دولت به ریاست قاضی فرشید دهقانی برگزار شد؛ حمله غیرقابل‌توجیهی که هرچند از آغاز تا زمان پایان آن در 12دی‌ماه94 چند ساعت بیشتر طول نکشید، اما تبعات سیاسی، اقتصادی، دیپلماسی و امنیتی آن تا همین امروز نیز ادامه پیدا کرده است. حرکت غیرمعقولانه‌یی که مقام‌های کشورهای منطقه و جهان را وادار به واکنش کرد و پای شورای امنیت سازمان ملل را نیز به میانه این منازعه حقوقی باز کرد. این همه فشار روی دولت و ملت ایران در شرایطی تحمیل شد که دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به‌دلیل توفیق در مذاکرات هسته‌یی در آستانه بستن پرونده ایران‌هراسی قرار داشت و عربستان تحت‌فشار شدید رسانه‌های بین‌المللی قرار داشت و این حرکت در واقع بازی را به نفع عربستان و به ضرر ایران برگرداند. بلافاصله پس از انتشار این خبر، مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، روسای قوای قضاییه و مقننه و سایر چهره‌های سیاسی و اجتماعی نیز این نوع تحرکات را به ضرر کشور و منافع ملی ایرانیان ارزیابی کردند. در واکنش به انتشار خبر این حمله، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، اعلام کرد دستور قضایی برای شناسایی و دستگیری افراد اصلی در این زمینه صادر شده است. غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز از دستگیری ۴نفر از کسانی که در ورود به ساختمان کنسولگری مشهد نقش داشتند، خبر داد. با گذشت بیش از 6ماه از این ماجرای پردامنه، سرانجام دیروز مردم و رسانه‌ها شاهد برپایی دادگاهی شدند که قرار است در آن به یکی از مهم‌ترین پرونده‌های سیاسی و امنیتی رسیدگی شود.

پشیمانم چون دل آقا شکست

«من از در بزرگ وارد سفارت شدم و فردی که عکس پادشاه عربستان را داشت بیرون آوردیم و دیگران عکس را گرفتند و پاره کردند.» این جملات مربوط به دفاع یکی از متهمان حمله به سفارت عربستان است که در تشریح ماجرای روز 12دی‌ماه94 بیان کرده است. نخستین جلسه دادگاه متعرضین به سفارت عربستان صبح دیروز به‌صورت علنی در شعبه1060 دادگاه کیفری 2 مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به ریاست قاضی فرشید دهقانی برگزار شد. میرسلیم نماینده دادستان با قرائت اسامی متهمان، اتهامات 21متهم این پرونده را «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان‌سعودی» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» یا هر دو اتهام ذکر کرد.

نماینده مدعی‌العموم ادامه داد: «نظر به گزارش‌های اولیه و تحقیقات انجام شده، نامبردگان مجرم هستند و طبق مواد617 و 677 قانون مجازات اسلامی کیفر آنها مورد تقاضاست و تاریخ وقوع جرم هم در سال94 و در تهران بوده است.» پس از قرائت کیفرخواست ازسوی نماینده مدعی‌العموم، قاضی حسینی از متهم ردیف اول این پرونده خواست خود را معرفی کند.


احساس کردم اعتراضی باید انجام دهم

متهم اول پرونده با معرفی خود گفت «25ساله هستم، در پوشاک شاغلم، باسواد، مجرد و اهل تهرانم.» قاضی دادگاه خطاب به متهم گفت که از خود دفاع کند. متهم خطاب به قاضی گفت: «روزی این اتفاق برایم افتاد، بحث تجمع در مشهد را شنیدم و در کانال‌های خبری و تلگرام و اینستاگرام خواندم که گفته بودند امشب جلوی سفارت عربستان تجمع است. حتی من در گروه‌های منتسب به سپاه خواندم که تجمعی به نشانه اعتراض به رژیم آل‌سعود برگزار می‌شود و من احساس کردم اعتراضی باید

انجام دهم.»

قاضی به متهم گفت: پس از باز شدن در سفارت چه اقداماتی کردید؟ متهم گفت: «من رسیدم در باز شده بود و مردم هم رفت‌وآمد می‌کردند و پلیس هم از آنها ممانعت نمی‌کرد. من می‌خواستم از در بزرگ وارد شوم که وارد هم نشدم.»

قاضی دادگاه اظهارات متهم در پاسخ به بازپرس مبنی بر اینکه «من از در بزرگ وارد سفارت شدم و فردی که عکس پادشاه عربستان را داشت، بیرون آوردیم و مردم عکس را گرفتند و پاره کردند» را قرائت کرد و به متهم گفت: در این زمینه چه صحبتی داری؟ متهم پاسخ داد: «من می‌خواستم وارد سفارت شوم که نشدم. مقابل در بزرگ سفارت بودم. از عملکرد خودم پشیمانم زیرا دل آقا شکست.»

قاضی دهقانی در توضیح اتهام اخلال در نظم به متهم گفت: «اخلال در نظم یعنی تجمع شما قانونی نبوده است.»


ادامه رسیدگی به سه‌شنبه موکول شد

در شرایطی که خبرهای ضد و نقیضی درباره دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان مطرح می‌شد، سرپرست مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در حاشیه دادگاه به میان خبرنگاران آمد تا ابعاد مختلف پرونده را در گفت‌وگو با خبرنگاران تشریح کند. سرپرست مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت گفت: «بعید می‌دانم که امروز آخرین جلسه دادگاه باشد؛ چراکه هم تعداد متهمان زیاد است و هم وقت اداری اجازه نمی‌دهد که بتوانیم به اتهامات تمام متهمان رسیدگی کنیم. البته تصویب اینکه جلسه بعدی کی برگزار می‌شود، منوط به تشخیص قاضی پرونده است.»

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد نیروی انتظامی پرونده‌یی در این زمینه به دادگاه کارکنان دولت ارسال شده است؟ گفت: آن چیزی که به دادگاه ارسال شده همین موضوع پرونده معترضین به سفارت عربستان بوده که متهمان آن هم مشخص شده‌اند. در پرونده حاضر چنین چیزی را درمورد پرسنل نیروی انتظامی نداریم.»


اکثر متهمان حضور داشتند

قاضی حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از وکلای متهمان این سوال را داشت که چرا پرونده موکلش در دادگاه کارکنان دولت رسیدگی شده است؟ گفت: «در حوزه قضایی تهران به‌دلیل گستردگی جمعیت مجتمع‌های مختلفی وجود دارد و تقسیم کار شده است. جرایم ارتکابی در این پرونده در حوزه قضایی شهر تهران بوده است تقسیم کار مانع از رسیدگی به این‌گونه‌ پرونده‌ها نمی‌شود.« این مقام قضایی افزود: ‌«متهمان اکثرا در جلسه بودند و برخی هم که در جلسه حضور نداشتند وکلای‌شان حاضر شدند. اتهامات آنها مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان و اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی بوده است.»

نخستین جلسه دادگاه متهمان در شرایطی برگزار شد که به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های خاص تلاش دارند با طرح موضوعات حاشیه‌یی و فضاسازی‌های غیرواقعی جریان فکری جامعه را به سمتی که میل دارند، هدایت کنند.

همان‌طور که رییس‌جمهور هم در یکی از سخنرانی‌های اخیرش در هفته قوه قضاییه اشاره کرد، مردم و رسانه‌ها منتظرند تا سرانجام پرونده کسانی که برخلاف منافع ملی دست به چنین تحرکاتی می‌زنند، آگاه شوند و این مطالبه وظایف دستگاه قضا را در برخورد با این پرونده سنگین‌تر از قبل می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر