بیداد بیکاری در سینما
رییس انجمن منشیهای صحنه با اشاره به اینکه بیکاری در سینما بسیار زیاد شده است، بیان کرد امیدوارم مسوولان بتوانند در این زمینه چارهیی بیندیشند. به گزارش مهر زینت رضا گفت: درحال حاضر در همه جلساتی که توسط صنوف مختلف برگزار میشود پیش از هر چیز به ایجاد امنیت شغلی برای اعضای خانه سینما پرداخته میشود و همین مساله نشان دهنده اهمیت این معضل است. مساله بیمه تامین اجتماعی نیز از دیگر مشکلات اعضای صنوف مختلف است و این مشکل درحال حاضر توسط خانه سینما درحال پیگیری است. مسوول تیم کامل کردن اظهارنامه مالیاتی سینماگران در خانه سینما بیان کرد: امسال در دوره کامل کردن برگه مالیاتی اعضای خانه سینما متوجه شدیم که تعداد بسیاری از اعضای خانه سینما بیکار هستند و این مساله بسیار ناراحتکننده است. البته آمار دقیقی در این زمینه نمیتوانم ارائه دهم اما با توجه به ۲هزار مراجعهکنندهیی که برای کامل کردن فرم مالیاتی در خانه سینما حضور پیدا کردند نزدیک به یک هزار نفر بیکار بودند. البته این آمار با توجه به تعداد تولیدات در سینمای ایران چندان بعید نیست. متاسفانه این آمار بسیار وحشتناکی است و این تعداد سینماگر بیکار در کشور وجود
دارد. امیدوارم دستاندرکاران سینمای ایران بتوانند یک فکر اساسی برای عوامل سینمای ایران داشته باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که امضای تفاهمنامه با مدیران تولید برای استفاده از اعضای خانه سینما تا چه اندازه میتواند مساله بیکاری در سینما را برطرف کند، تاکید کرد: این تفاهمنامه بین صنوف مختلف و ازجمله صنف ما با مدیران تولید امضا شده که براساس آن تهیهکنندگان و کارگردانان برای انتخاب عوامل یک فیلم از صنف مربوطه استعلام بگیرند. البته اجرای این طرح بستگی به آینده دارد و اگر این اتفاق رخ دهد بیشک اتفاق بسیار خوبی برای جامعه اصناف سینمای ایران باشد. رییس انجمن منشیهای صحنه خانه سینما ادامه داد: قراردادها توسط مدیران تولید به نمایندگی از تهیهکنندگان بسته میشود و اگر در راه حمایت صنوف سینمایی نیز وجود داشته باشد بیشک این طرح میتواند با موفقیت اجرا شود. با اجرایی شدن این طرح اعضای خانه سینما میتوانند به عنوان عوامل فیلمها انتخاب شوند. رضا در پایان صحبتهایش گفت: زمانی که عوامل حرفهیی برای یک پروژه سینمایی انتخاب میشوند، آسیبی که به یک فیلم در طول تولید وارد میشود بسیار کمتر است و این مساله خود تهیهکننده است. ممکن است برخی از تهیهکنندگان برای پرداخت دستمزد کمتر از عواملی استفاده کنند که هیچ اطلاعات دقیقی نسبت به سینما نداشته باشند و همین بیاطلاعی سبب میشود تا به فیلم آسیب و ضرر بیشتری وارد شود.
