اخبار

۱۳۹۵/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۳۱۸

تصویب خرید میلیاردی شناور برای بنادر جنوبی

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب ۱۵پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۲۳میلیارد تومان برای خرید شناورهای گردشگری و مسافربری برای به‌کارگیری در آب‌های جنوبی کشور در این سازمان خبر داد.

به گزارش مانا، عبدالکریم رزازان با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های کشتی‌سازی شناورهای مسافربری در جنوب کشور اظهار کرد: طبقه‌بندی صنعت در راستای سوددهی شرکت‌های کشتی‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که شرکت‌های زیادی اقدام به ساخت شناورهای مسافربری کنند، تقاضا برای استفاده به همان نسبت کاهش می‌یابد و سازندگان شناورها از سودی اقتصادی مناسب در این راه بهره مند نمی‌شوند بنابراین لازم است برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی از رشد قارچی شرکت‌های کشتی‌سازی مسافربری در جنوب جلوگیری به عمل آید. وی با اشاره به اینکه گردشگری دریایی در آب‌های جنوبی کشور روند روبه رشدی را در مقایسه با سال‌های گذشته داشته است، تصریح کرد: در صورتی‌که حمایت‌های مالی سازمان بنادر و دریانوردی کشور انجام نمی‌شد، توسعه گردشگری دریایی در کیش، قشم و آبادان هرگز رخ نمی‌داد. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها مبلغ 123 میلیارد تومان است که مجموع شناورها دارای ظرفیت هزار و 976 صندلی هستند.


سرمایه‌گذاری ‌۲۳۵میلیون دلاری هندی‌ها در بندرچابهار

مدیرعامل‌سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار امیدواری کرد که با انجام سرمایه‌گذاری در بندرچابهار و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز این بندر ظرفیت بندر چابهار تا اواخر سال ۱۳۹۶ به 8میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: ظرفیت بندرچابهار با سرمایه‌گذاری ۲۳۵ میلیون دلاری شرکت‌های هندی در این بندر اقیانوسی کشور از ۲میلیون تن فعلی به 8میلیون تن افزایش می‌یابد.

محمد سعیدنژاد افزود: شرکت‌های هندی در این بندرمهم کشور ۸۵میلیون دلار به صورت بی او تی برای ساخت، اداره و انتقال ۱۰ساله و ۱۵۰میلیون دلار به صورت فاینانس (تامین مالی) برای تامین تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار سرمایه‌گذاری می‌کنند. سعیدنژاد تاکید کرد: با توجه به قرارداد بی‌او تی، پس از پایان ۱۰سال براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تمام تجهیزاتی که شرکت‌های هندی در بندرچابهار تامین کرده‌اند به ایران تحویل خواهد شد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: با انجام سرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیون دلاری دیگر به صورت فاینانس برای خرید و نصب تجهیزات بندری، درمجموع هندی‌ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز در این بندر در مدت ۱۸ماه ۲۳۵میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. سعیدنژاد اظهارامیدواری کرد: با انجام سرمایه‌گذاری در بندرچابهار و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز این بندر ظرفیت بندر چابهار تا اواخر سال ۱۳۹۶ به 8میلیون تن افزایش یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی تامین تجهیزات مورد نیاز بنادر و دریاهای کشور را از اولویت‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و گفت: برای خرید تجهیزات، نخستین ال‌سی (گشایش اعتبارت اسنادی) آن به مبلغ ۱۷۰میلیون دلار انجام شده و قرار است چهار ال سی دیگر برای یکی از شرکت‌های اروپایی گشایش شود.


دسترسی به بازار اوکراین با کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از خالی بودن ظرفیت ۷۵درصدی زیرساخت‌های اوکراین به ویژه بندر اودسا برای ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به بازارهای اروپایی با استفاده از زیرساخت‌های رو-رو واقع در بندر بورگاس بلغارستان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی با اشاره به فرصت‌های پیش‌روی راه‌اندازی مسیرهای موازی دسترسی به اروپا از جمله کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه اظهار کرد: طرح راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه حدود ۱۰سال قبل بین ایران و بلغارستان مطرح شد و تقریبا در تمام این مدت متوقف بود تا سال گذشته که بار دیگر در کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور مطرح شد و با وجود اینکه طرف بلغار نسبت به درج آن در پیش‌نویس مخالفت می‌کرد، اما این کشور پس از انتشار به‌شدت از آن استقبال و ابراز خشنودی کرد. وی افزود: کشور ایران، ارمنستان، آذربایجان و بلغارستان در این کریدور جای دارند. در عین حال کشور یونان هم به‌شدت دنبال پیوستن به این کریدور است و معاون وزیر حمل و نقل آنها در سفر اخیرش به اوکراین، درخواست سفر وزیر خود به ایران را مطرح کرد.

مشاهده صفحات روزنامه