توپ نظارت بر اتوبوس مرگ در زمین پلیس راه
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اتوبوس وقتی از پایانه خارج میشود در اختیار شرکت نیست و راننده ممکن است، بخواهد خلافی انجام دهد که تعاونی و شرکتها میتوانند در آن لحظه نظارتی بر راننده داشته باشند اما خارج از پایانه و در طول مسیر وظیفه نظارت بر عهده پلیس راه و ایست بازرسیهاست، معتقدم پلیس راه میتوانست این موضوع را کنترل کند.
به گزارش ایلنا، داوود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: معتقدم وجود خود سربازان برای راننده یک حاشیه امنی را ایجاد کرده بود که بتواند در این حاشیه امن خلاف کند. پلیس راه هم در میان راه به زعم اینکه مسافران سرباز هستند و راننده حتما مقررات را رعایت میکند شاید کمی با تسامح و تساهل برخورد کرد و بدون بازرسی اتوبوس از گیتها عبور کرده است در حالی که همین اتوبوس هم مسافر اضافه بر ظرفیت داشته و هم مسافر غیرقانونی سوار کرده بود و هم بار قاچاق داشت. کشاورزیان موضوعهایی مانند اینکه اگر به جای هواپیما، اتوبوس خریداری میشد این تصادفات رخ نمیداد را رد کرد و گفت: این اظهارنظرها، بحثهای انحرافی است. وی افزود: مشکل ما در ناوگان اتوبوسی تعداد مسافران بیش از حد ظرفیت نیست و بسیاری از سرویسها و اتوبوسها با ضریب اشغال ۵۰ الی ۶۰ درصد سفر میکنند و اتفاقی که برای اتوبوس مسیر نیریز افتاد یک استثنا بود. مسافر قاچاق اگر به معنی اتباع خارجی باشد، بهطور قطع راننده مرتکب تخلف شده و این افراد را غیرقانونی سوار اتوبوس کرده است و تنها راهکار و وسیله کنترل این موضوع پلیس راه است
که باید با این رانندگان برخورد کند. کشاورزیان ادامه داد: اما در مورد سانحه اخیر در مسیر نیریز باید بگویم که این مورد که بیش از ظرفیت اتوبوس مسافر سوار شده بود یک استثنا بود و گرنه معمولا ضریب اشغال اتوبوسها به ۱۰۰درصد هم نمیرسد. اگر پلیس راه یا ایست بازرسیها این اتوبوس را کنترل میکردند، میتوانستند با این خلاف برخورد کنند و شاید این سانحه رخ نمیداد اما به هر دلیلی این اتوبوس کنترل نشد.
وی در خصوص نبود حفاظ بتنی در حاشیه این جاده نیز گفت: 100متر قبلتر از این نقطهیی که تصادف رخ داد، پیچهای تندی وجود دارد که در گذشته شاهد چند تصادف در این نقاط بودیم و بعد از تصادفاتی که در سال ۹۲ رخ داد، تصمیم بر این شد که در حاشیه این جاده حفاظ بتنی مقاومتری ایجاد شود که جلو پرت شدن خودروها را بگیرد و این کار در ابتدای پیچها انجام شد اما تصادف اخیر قبل از پیچها رخ داده است، در جایی که مسیر قوس چندانی ندارد و شیب نسبتا ملایمی وجود دارد. البته در همان نقاط گاردریل و پشت گاردریلها هم خاکریز وجود داشته اما بنا نیست این گاردریلها جلو اتوبوسی که بیش از ۲۰ تن وزن دارد را بگیرد. از سوی دیگر نمیتوان تمام مسیر جاده را به حفاظ بتنی تجهیز کرد چرا که احداث حفاظ بتنی بودجه بسیار زیادی میخواهد. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اولویت در حال حاضر انجام کارهای دیگری از جمله خطکشی و نصب تابلوهای ایمنی و راهنمایی است، اگر نتوانیم خطکشیها و تابلوهای راهنمایی را بهروز کنیم و ارتقا دهیم، شاهد تصادفات و تلفات بسیار زیادی خواهیم بود. این در حالی است که با بودجههای نظیر احداث جادههای بتنی میتوان کل جادههای
کشور را ایمنسازی کرد.
