درگیری افغانستان و پاکستان در گذرگاه تورخم

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۹۰

گروه جهان

وزارت کشور افغانستان گفته در درگیری بین نیروهای مرزی این کشور و پاکستان در گذرگاه تورخم 6مرزبان پاکستانی و یک مرزبان افغان کشته شده‌اند. صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به بی‌بی‌سی گفت که این درگیری پس از آن آغاز شد که مرزبان‌های پاکستانی کار ساخت تاسیسات مرزی را در این گذرگاه آغاز کردند و مرزبان‌های افغان مانع آن شدند.

صدیقی افزود که براساس تفاهمنامه و قوانینی که درمورد خط مرزی دو کشور موسوم به دیورند وجود دارند، نیروهای مرزی افغانستان حق دارند جلو تخلفات نیروهای نظامی پاکستان را بگیرند. سخنگوی وزارت داخله پاسخ به این پرسش که اگر پاکستان تاسیسات مرزی را در آن سوی خط مرزی بسازد هم اقدام نظامی نیروهای افغانستان را در پی دارد، مثبت بود. او افزود که در پی این درگیری تاسیساتی که نیروهای پاکستانی ساخته بودند، توسط نیروهای افغان نابود شده و در جریان آن علاوه بر کشته شدن 6نظامی پاکستانی و یک مرزبان افغان، ۱۲مرزبان پاکستانی و ۶مرزبان افغان زخمی شده‌اند. صدیقی گفت در حال حاضر وضعیت در مرز تورخم آرام شده و درگیری فروکش کرده است. اما هشدار داد که هیچ کشوری نمی‌تواند در نقطه صفر یا خط دیورند تاسیسات ایجاد کند. وی گفته «این وظیفه نیروهای سرحدی ماست که از وجب وجب خاک افغانستان دفاع کنند.» روابط عمومی ارتش این کشور در بیانیه‌یی به تاریخ ۱۳ژوئن نوشته نیروهای امنیتی افغانستان در گذرگاه تورخم بدون دلیل متوسل به گشودن آتش به‌طرف پاکستان شدند که بر اثر آن یک سرباز پاکستانی زخمی شده است. این بیانیه ادامه داده نیروهای پاکستانی به این آتش‌بازی نیروهای افغانستان به‌طور موثری واکنش نشان دادند. به‌ گفته روابط عمومی ارتش پاکستان «برای کنترل تحرکات تروریست‌ها در مرز تورخم، پاکستان دروازه‌یی را در داخل خاک مرزی خود و به‌عنوان ضرورتی برای کنترل رفت‌وآمدهای غیرقانونی، احداث کرده است.»

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰کیلومتر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است معاهده‌یی که در این مورد در سال۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر