برنامه‌های آب و برقی وزارت نیرو برای 2 سال آینده

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۸۲

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی صبح روز گذشته در همایش حمایت از کار، سرمایه و دانش ایرانی در صنعت آب و برق با رویکرد «اقتصاد مقاومتی» در سالن همایش‌های وزارت نیرو خبر منتشره از سوی برخی رسانه‌ها درخصوص افزایش قیمت برق را تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته همواره رتبه اول صدور خدمات فنی مهندسی را به سایر کشورها داشته‌ایم، افزود: حدود 90درصد درآمد ارزی ما از صدور خدمات فنی مهندسی تامین می‌شود و در شرایط پسا تحریم نیز بازارهای جدیدی روی تولیدکنندگان تجهیزات برق و شرکت‌های مهندسین مشاور و تولیدکنندگان نیروگاهی مانند شرکت مپنا، بازارهای جدیدی برای آنها در کشورهای منطقه و کشورهای دوردست ایجاد شده که امیدواریم از این فرصت‌ها به ‌خوبی استفاده شود و بر درآمدهای ارزی کشور و ایجاد اشتغال بیفزاید.

همچنین حسین عبده‌تبریزی، عضو اتاق فکر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو نیز که به عنوان میهمان در این همایش سخن می‌گفت، الزام‌های اقتصاد مقاومتی برای سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق را یادآور شد و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران باید تا حد امکان از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند. وی همچنین اظهار کرد عدم توسعه بخش دولتی و ایجاد فضای بیشتر برای بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی ایجاد شده در دوران تحریم‌ها، علاقه کمتر به واردات، علاقه به انتقال تکنولوژی و پرهیز از بدهکار کردن بیشتر دولت جایگزینی ضمانت‌های تجاری به جای ضمانت‌های دولتی را از دیگر راه‌های نزدیک شدن به عملیاتی‌سازی اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضلات کنونی را عدم تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: نمی‌توان برای انجام طرح‌ها به بودجه عمرانی دولت امید بست و اکنون سرمایه‌گذاری و تامین مالی از مسائل اساسی مالی شرکت‌های ایرانی است. وی گفت: بورس انرژی می‌تواند منابع مالی و نقدینگی برای صنعت آب و برق تامین کند.

علیرضا دایمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی نیز در این راستا بیان کرد: طبق دستورهای ارشادی مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های صنعت آب برق طی سال‌های آینده و همچنین در برنامه ششم توسعه نباید از خطوط کلی این سیاست‌ها جدا باشد. وی ادامه داد: پنج محور عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درون‌زایی و برون‌گرایی در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی مورد تاکید است که باید در برنامه‌های صنعت آب و برق دیده شود.

ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان این مطلب که بخش خصوصی در زمان جنگ حضور فعال داشته و در زمان تحریم‌ها نیز به فعالیت‌های خود ادامه داده است، اظهار کرد: در زمان پسابرجام وجود شرکت‌های خارجی در کشور نه تنها برای شرکت‌های داخلی تهدید محسوب نمی‌شود بلکه فرصتی ایجاد خواهد کرد تا شرکت‌های داخلی با فناوری روز جهان آشنا و در زمینه همکاری‌های بین‌المللی تقویت شوند.

ستار محمودی ادامه داد: تمامی طرح‌های صنعت آب و برق در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گنجانده شده و لازم است برای به نتیجه رسیدن و بهره‌برداری به موقع از این طرح‌ها در شرایط ایجاد شده در پسابرجام از وجود سرمایه‌گذاران خارجی نهایت استفاده را ببریم.


اتصال شبکه برق ایران و افغانستان

فلاحتیان، معاون امور برق وزارت نیرو در این همایش در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: از سال‌های دور شبکه برق ایران و افغانستان به هم متصل هستند و به این کشور صادرات برق داریم و با هندوستان نیز از گذشته تاکنون مراوداتی در صنعت برق داشته و داریم و با وجودی که شبکه برق ایران و هندوستان مستقیما به هم متصل نیست، آمادگی داریم تا تجربیات شرکت‌های هندی و ایرانی به مشارکت گذاشته شود و در پروژه‌های مشترک از متخصصان هندی نیز استفاده کنیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری‌های جدید با کشور هندوستان خبر داد. وی درخصوص این سوال که پیش‌تر گفته بود که سال 95 سال جایگزینی کنتورهای هوشمند و جمع‌آوری کنتورهای قدیمی است، گفت: در یک سال گذشته موفق شدیم تا تکنولوژی ساخت کنتورهای هوشمند را در داخل کشور بومی و100درصد ساخت داخل کنیم که برنامه‌ریزی شده تا به ‌تدریج کنتورهای هوشمند جایگزین کنتورهای قدیمی شود.

فلاحتیان تاکید کرد: اولویت تعویض این کنتورها با مشترکین پرمصرف و دیماندی و بالای 30کیلووات است که این کار آغاز شده و در قالب طرح «فهام» ادامه دارد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم در سال جاری کنتور 50 هزار حلقه چاه کشاورزی به کنتور هوشمند تبدیل شود.

او با بیان اینکه در زمان حاضر بیش از 200هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد، گفت: با هوشمند کردن کنتورهای 50 هزار حلقه چاه کشاورزی می‌توان بطور هم‌زمان کمیت آب و برق را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات مربوطه را به مراکزی که از قبل تعیین شده‌اند ارسال کرد.

وی در ادامه گفت: از این مسیر مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی نسبت به گذشته بهبود خواهد یافت و مشترکین کشاورزی قادر خواهند بود به میزان قراردادی که دارند از آب‌های زیرزمینی استفاده کنند. اسماعیل مسگرپورطوسی نیز در خصوص بحران‌های آبی اظهار کرد: بحث اصلی در آب و برق به عنوان یک محصول اقتصادی نظام قیمت‌گذاری است و این نظام است که تقاضا برای آب و میزان مصرف را تعیین می‌کند.


چالش تامین منابع مالی

دایمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو نیز در این خصوص در این همایش اظهار کرد: چالش اصلی ما در صنعت آب و برق دیگر تکنیکی و فنی نیست بلکه تامین منابع مالی و تا حدودی انتقال دانش فنی است. اسماعیل مسگرپورطوسی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز که به عنوان نماینده بخش خصوصی در این همایش حضور داشت در سخنان خود گفت: در مدیریت منابع آب به دلیل حجم مشخص و محدود این منابع نمی‌توانیم تاثیر زیادی داشته باشیم بلکه این کار را باید در بخش مدیریت تقاضا انجام دهیم و در این زمینه بهترین ابزار ما نظام قیمت است. البته اظهارات مسگرپور درحالی مطرح می‌شود که دنیا اکنون به این نتیجه رسیده است که بهترین روش در حوزه آب روشی تلفیقی میان مدیریت منابع و مدیریت تقاضاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر