صدا و سیما 14 برابر سیانان کارمند دارد
تعداد کارکنان صدا و سیمای ایران این روزها به یکی از سرخطها برای انتقاد به این رسانه تبدیل شده است. هرچند که بیراه هم نیست، چراکه نگاهی به آمار کارکنان این سازمان نشان از دو برابر بودن آن نسبت به کارکنان بیبیسی و 14برابر بودناش نسبت به سیانان دارد. با این حال، به نظر میرسد صدا و سیما حالا از منظر بالا بودن تعداد کارکنان رتبه اول را کسب کرده است. البته آنطور که گزارش اخیر خبرآنلاین نشان میدهد، پیش از دوره ضرغامی، کارکنان صدا و سیما تنها 22هزار نفر یعنی چیزی حدود بیبیسی بوده است. بر این اساس، طی دوران مدیریت عزتالله ضرغامی، نیروهای این سازمان بیش از دو برابر افزایش یافته است. هرچند رقم 22هزار نفر نیز کم نبوده است و همین مساله سبب میشد تا حدود ۸۰ تا ۸۵درصد بودجه صدا و سیما صرف حقوق و دستمزد نیروی انسانی شود و تنها ۱۵ الی ۲۰درصد بودجه برای تولیدات تلویزیونی در حوزههای مختلف باقی بماند. بر اساس گزارشها، بودجه صدا و سیما بیش از ۲هزار میلیارد تومان است که نصف این مبلغ را دولت در اختیار سازمان قرار میدهد و نصف دیگر از طریق آگهیهای تجاری به دست میآید. هرچند بعد از آمدن سرافراز به این سازمان،
حدود 900پست مدیریتی به کلی حذف شد تا این سازمان کمی از چاقی خود بکاهد. مقایسه تعداد کارکنان صدا و سیما با دیگر رسانههای خبری دنیا نشان از چند برابر بودن کارکنان ایران دارد. هرچند ساختار حاکم بر رسانه ملی در ایران درست در مقابل رسانههای خارجی است. یعنی بخش خصوصی امکان ورود به این حوزه را به صورت مستقیم ندارد. با این حال، تعداد کارکنان صدا و سیمای ایران به حدی بالاست که حتی قابل مقایسه با بزرگترین شبکههای خارجی جهان هم نیست.
در این میان، کمترین تعداد کارکنان در شبکههای رسانهیی جهان مربوط به فاکسنیوز با یک هزار و 300نفر نیروی انسانی است. همچنین سیانان با داشتن 4هزار نفر نیروی انسانی در رتبه بعدی قرار دارد، اما در میان شبکههای فربه مانند صدا و سیمای ایران، شبکههایی همچون
اسکاینیوز و بیبیسی قرار دارند.بیبیسی با 22هزار و 951نفر نیروی انسانی و اناچکی (تلویزیون ژاپن) با 10هزار و 242نفر نیروی انسانی در میان
رسانههای پرکارمند هستند. هرچند آمار این شبکهها نیز با ایران قابل مقایسه نیستند. در مقایسه شبکهها باید به این مساله اشاره کرد که تلویزیون بیبیسی به غیر از تولید برنامههای خبری و دیداری و شنیداری، به سریالسازی، تولید مستند، فیلم و… هم دست میزند. در این میان، تلویزیون ژاپن هم به عنوان یکی از تلویزیونهای مهم آسیا و سطح جهان تنها ۱۰هزار و ۲۴۲کارمند دارد. اسکاینیوز که از آن به عنوان یکی از بزرگترین تلویزیونهای سطح جهان نام برده میشود و کانالهای زیرمجموعه آن تقریبا همه حوزهها را با زبانهای گوناگون پوشش میدهد، 30هزار نیرو دارد. این اتفاق در حالی رخ داده و صدا و سیما به فربهترین سازمان رسانهیی تبدیل شده که میزان تاثیرگذاری این رسانه در سطح منطقه و در سطح جهان قابل مقایسه با تلویزیونها و خبرگزاریها و شبکههای خبری مثل فاکسنیوز، بیبیسی، رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، الجزیره و… نیست. بر همین اساس، بحران نیروی انسانی و فربه شدن بدنه سازمان صدا و سیما که به یکی از بحرانهای اصلی مدیر پیشین این رسانه یعنی سرافراز تبدیل شده بود، حالا به مدیر جدید منتقل شده است. سرافراز که در زمان مدیریت خود
بسیاری از برنامههای تلویزیونی و رادیویی را تعطیل یا زمان آن را محدود کرده بود، نتوانست به خوبی از پس چاق شدن این سازمان برآید و حالا باید دید که برنامه رییس جدید صدا و سیما برای حل بحران این میراث تلخ چیست.
