به‌زودی رانت‌‌خواری میلیاردی در ارز مرجع را افشا می‌کنم

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶

معاون اول رییس‌جمهوری نیز مهمان ویژه دیگر این مراسم بود که فرش را از منظر سهمی که در صادرات غیرنفتی کشور دارد مورد توجه قرار داد و گفت: فرش و پسته از جمله کالاهای سنتی کشور ماست که همواره در زمان‌های خاص نیاز کشور ما را به ارز تامین کرده‌اند. به گفته اسحاق جهانگیری، بعضی زمان‌ها درآمد نفت حتی از 10میلیارد دلار هم فراتر نمی‌رفت و در این زمان‌ها ارزی که به داد ایران می‌رسید ارز فرش و پسته بود. جهانگیری همچنین در این برنامه خبر داد: صادرات غیرنفتی در چهارماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 20درصد افزایش داشت و به 16میلیارد دلار رسید. وی همچنین از بازارهای جدید صادراتی ایران مانند روسیه و عراق گفت: ایران و روسیه هر دو علاقه‌مند به پر کردن خلأ ایجاد شده در بازار تجاری روسیه هستند که دولت در حال برنامه‌ریزی برای این مساله است که البته بخش خصوصی نیز باید در این مورد مشارکت داشته باشد و نقش خود را ایفا کند. عراق هم از دیگر بازارهای هدف صادراتی ایران در محصولات غیرنفتی است که البته با بهبود اوضاع این کشور این امید وجود دارد که روابط تجاری خوبی با عراق برقرار کنیم. چراکه عراق کشوری صاحب سرمایه و نیازمند کالاهای ایران است. همچنین معاون اول رییس‌جمهور دراین مراسم اعلام کرد که به‌زودی نرخ جدید تورم اعلام می‌شود که بنا بر آن باید نرخ سودهای بانکی نیز اصلاح شود.

جهانگیری در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به تلاش دولت برای ساماندهی بازار ارز و کنترل نرخ تورم گفت: در گذشته که سه نرخ برای ارز در کشور وجود داشت رانت‌های میلیاردی در رابطه با اختصاص ارز مرجع به برخی افراد شکل گرفته بود که دولت این فضای رانت‌خواری را در هم شکست و این در شرایطی است که در آینده نزدیک گزارش مفصلی از رانت‌های میلیاردی ارز مرجع اعلام خواهیم کرد. معاون اول رییس‌جمهور افزود: بر اساس تصمیمات دولت، نوسانات لحظه‌یی نرخ ارز از بین رفته و هم‌اکنون ارز به نرخ 2هزار و 477 تومان عرضه می‌شود ضمن اینکه بساط اختصاص مرجع نیز برچیده شده است. جهانگیری تصریح کرد: نرخ تورم طی ماه‌های گذشته باز هم کاهش داشته و به‌زودی نیز پیش‌بینی نهایی دولت برای نرخ تورم در پایان سال 93 را اعلام خواهیم کرد.

به گفته معاون اول رییس‌جمهور، دولت بنا دارد فضای سرمایه‌گذاری را برای متقاضیان داخلی و خارجی فراهم آورد چرا که برای مقابله با بیکاری راهی جز رونق سرمایه‌گذاری وجود ندارد و بر این اساس لازم است اصلاحات جدی در بحث‌های مختلف اقتصادی صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر