آغاز به کار مجمع ایران و اروپا در زوریخ

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۷۶

گروه ایران|

سومین مجمع ایران و اروپا با دستورکار بررسی زمینه‌های همکاری اقتصادی دیروز در زوریخ آغاز به کار کرد. تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان و مقامات ایرانی، اروپایی و امریکایی در این مجمع که دو روز طول خواهد کشید، شرکت کرده‌اند.

در نخستین روز برگزاری این مجمع، ار باتمان‌قلیچ مدیر گردهمایی ایران و اروپا نخستین سخنران بود که سخنانش را با معرفی و توضیحاتی در مورد بخش خصوصی ایران آغاز کرد و آن را نیروی موثری برای تغییرات مثبت در ایران دانست.

«یرون فان سه‌فیر» رییس شرکت فیلیپس و گروه‌ ای‌ان‌جی به عنوان سخنران اصلی گفت: ایران کشوری پرسود است و ایرانیان مذاکره‌کنندگانی قوی هستند. وی به فعالان اقتصادی اروپایی توصیه کرد که برای معاملات برد-برد به ایران سفر کنند. وی اظهار کرد: تحریم هنوز هم پیچیده، اما در حال تغییر است.

پراتیبار تارکر، نماینده واحد اطلاعات نشریه اقتصادی اکونومیست انگلیس نیز در سخنرانی خود با اشاره به جذابیت بازار ایران برای سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده، گفت: هیات‌های بسیار زیادی نه یک‌بار بلکه چندین بار به ایران سفر کرده‌اند، هر چند این کشور دوستان خود در زمان تحریم (روسیه و چین) را که به این کشور یاری رساندند فراموش نخواهد کرد. وی ضمن اینکه ایران را بزرگ‌ترین اقتصاد خاورمیانه دانست گفت: پیشرفت‌هایی در تعامل با ایران به وجود آمده است اما هنوز به قطعیت نمی‌توان گفت که به سرانجام رسیده باشد. وی همچنین بر اهمیت بخش بانکی در ایران تاکید کرد. فرانسوا دله، سفیر بلژیک در ایران که پس از تارکر صحبت می‌کرد، در واکنش به سخنان وی گفت: ما نگران چین و روسیه نیستیم زیرا ایران می‌خواهد با همه کشورها تجارت کند. دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان این همایش همچنین از پیتر تیلر سفیر سوئد در تهران به خاطر تلاش‌های فراوان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی گردهمایی ایران و اروپا قدردانی کردند. بیش از 50 سخنران از ایران و سایر کشورها در این مجمع حضور دارند که در خصوص موضوعاتی از قبیل دوره پسابرجام در ایران، نقش بانک‌ها در اقتصاد ایران، زنجیره تامین و تولید، انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، استراتژی‌های رقابت‌پذیری جهانی و نقش صنایع مادر در ایران خواهند پرداخت. باربارا اسلوین، روزنامه‌نگار و مدیر بخش ایران موسسه پژوهشی شورای آتلانتیک، جولیو هاس سفیر سوییس در ایران، پیتر تیلر سفیر سوئد در ایران، سوازنا ترستال سفیر هلند در تهران، فرانسوا دله سفیر بلژیک در ایران ازجمله سخنرانان در این مجمع هستند. در ایران، علاوه بر مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه، علی‌اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن و بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این مجمع شرکت کرده‌اند. مهدی کرباسیان در دومین روز برگزاری این مجمع به تشریح تجدید حیات صنعت ایران خواهد پرداخت. مجمع زوریخ، سومین مجمع ایران- اروپا است. نخستین گردهمایی این مجمع در سال 2014 در لندن برگزار شد که بزرگ‌ترین کنفرانس در نوع خود به شمار می‌رفت. دومین گردهمایی پس از آن در سال 2015 در ژنو برگزار شد. کنفرانس‌های مجمع اروپا _ایران پرطرفدارترین گردهمایی رهبران تجاری ارشد است که در جست‌وجوی فرصت‌های موجود در ایران هستند. هدف برگزاری این گردهمایی برقراری رابطه میان شرکت‌های اروپایی و ایرانی و پایه‌ریزی مبادلات بازرگانی و سرمایه‌گذاری در ایران اعلام شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر