اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۱۴

جذب صکوک 21 درصدی رایتل در بازار اوراق بدهی بورس

روز گذشته، صکوک اجاره رایتل (صایتل902) باتوجه به استقبال سرمایه‌گذاران در کمتر از یک دقیقه به فروش رسید.

به گزارش روابط عمومی بورس تهران، پذیره‌نویسی صکوک اجاره رایتل برای تامین مالی بخشی از منابع موردنیاز خرید تجهیزات و سایر هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی سایت‌های مخابراتی پس از درج در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی در تاریخ 14/02/1395 در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد و باتوجه به استقبال سرمایه‌گذاران در کمتر از یک دقیقه به فروش رسید.

براساس این گزارش، 2میلیون ورقه از این اوراق به ارزش اسمی هر ورقه یک‌میلیون ریال، به ارزش کل 2000میلیارد ریال توسط بیش از 500کد معاملاتی خریداری شد. یادآوری می‌شود این اوراق با سررسید 4ساله با نرخ سود ۲۱درصدی به‌صورت روزشمار بوده و سود آن ماهانه پرداخت می‌شود.

همچنین متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق 2000میلیارد ریالی، شرکت تامین سرمایه امین و ضامن، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی معرفی شده‌اند. شایان ذکر است معاملات دست دوم صکوک اجاره رایتل (صایتل902) نیز در بازار اوراق بدهی بورس تهران انجام می‌شود.


ساز و کار عرضه اوراق خرید خودرو در بورس کالا

مدیرعامل شرکت بورس کالا ضمن اشاره به توافق‌های انجام شده با خودروسازان برای فروش خودرو با استفاده از اوراق سلف در بورس کالا معتقد است که با عرضه این اوراق بازار سیاه به‌وجود نخواهد آمد.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالا، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزییات عرضه اوراق خرید خودرو در بورس کالا توضیح داد: قرار است به‌زودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکت‌های خودروساز فروخته شود، ساز و کار فروش به این شکل است که متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودرو موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند. اما ویژگی این کار این است که اولا می‌توانند قیمت خودرو را یکباره پرداخت نکنند، دوم اینکه اگر پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند. وی بااشاره به اینکه صنعت خودروسازی بیش از هر زمان دیگری نیازمند تامین مالی برای فعالیت‌هایش است، گفت: مردم ما به خودرو علاقه دارند ولی بعضا دلشان نمی‌خواهد سهام شرکت‌های خودروسازی را خریداری کنند چون وقتی سهام خودروسازی خریداری می‌شود درواقع در هزینه‌های شرکت شریک خواهند شد.

سلطانی‌نژاد بااشاره به اینکه در اوراق سلف خودرو به‌صورت واحد درنظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: مثلا یک واحد اوراق سلف یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. در حالت عادی اگر بخواهیم پراید بخریم باید 20میلیون تومان پول بدهیم ولی اگر اندازه 20میلیون از این اوراق داشته باشیم، می‌توانیم یا پراید تحویل گرفته یا اینکه پول‌مان را به‌علاوه سود دوره مشارکت گرفته و از این معامله خارج شویم که نرخ آن باتوجه به نظر هیات پذیرش تعیین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس کالا متذکر شد: اگر نرخ‌های بانکی پایین آمده باشد این نرخ هم به همان نسبت پایین خواهد آمد ولی در سال‌های قبل نرخ‌های ما 21تا 23درصد بوده که تقریبا متناسب با نرخ بانک‌هاست البته می‌توانیم بگوییم از نرخ بانک‌ها کمتر بوده چون فرمولی که نرخ سود بانکی حساب می‌شود مرکب است و سود به صورت دوره‌یی و روزشمار حساب می‌شود درحالی که در بورس این‌طور نبود.


برگزاری نخستین دور گفت‌وگوی سرمایه‌‌ای ایران و سوییس

نخستین دور گفت‌وگوهای مالی ایران و سوییس با حضور هیاتی از بانک مرکزی و نمایندگانی از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و نمایندگان بخش‌های مختلف مالی و بانکی سوییس ازجمله وزارت دارایی، بانک مرکزی، ارگان نظارتی بازار مالی (FINMA) و دفتر مبارزه با پولشویی این کشور برگزار شد. در این نشست یک روزه که در برن پایتخت سوییس برگزار شد، دو طرف با ارائه گزارش‌هایی از نحوه فعالیت بازار مالی و بانکی و سیستم‌های نظارتی خود، زمینه‌های همکاری را بررسی کردند. ریاست هیات ایرانی را حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و ریاست هیات سوییسی را رنه وبر مدیر بخش بازارهای مالی وزارت دارایی این کشور برعهده داشت.

«وبر» ضمن اعلام حمایت سوییس از اجرای برجام، آمادگی کشورش را برای همکاری در زمینه‌های مالی و بانکی همچنین موضوع انطباق استانداردهای بین‌المللی در بخش‌های نظارت بانکی، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی نیز باتوجه به سابقه و جایگاه بانکداری سوییس در جهان خواهان استفاده از تجربیات این کشور در زمینه‌های نظارتی و مقررات بانکی شد و گفت، ادامه این گفت‌وگوها به ارتقای سطح همکاری‌های مالی و بانکی در سطح روابط دوجانبه و بین‌المللی منجر خواهد شد. تهرانفر افزود که دور بعدی این گفت‌وگوها تا قبل از پایان امسال در تهران برگزار خواهد شد. این نخستین گفت‌وگوهای مالی بین ایران و سوییس براساس مفاد نقشه راه روابط دو کشور است که در سفر یوهان اشنایدر امان رییس‌جمهوری کنفدراسیون سوییس به تهران در اسفند پارسال (1394) مورد توافق روسای جمهوری دو کشور قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر