درآمد گردشگری ترکیه 16.5درصد کاهش یافت

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۳۲

وزارت گردشگری ترکیه از کاهش 16.5درصدی درآمد صنعت گردشگری این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین داده‌های وزارت گردشگری ترکیه که دیروز منتشر شد، درآمد صنعت گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی با 16.5درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 4میلیارد و 66میلیون و 384هزار دلار رسید.

وزارت گردشگری ترکیه، از کاهش 51.6درصدی شمار گردشگران روسی که در ماه فوریه سال جاری میلادی به این کشور سفر کرده‌اند، نسبت به ماه مشابه سال گذشته خبر داده بود. در ماه فوریه 2016میلادی (13بهمن ماه الی 10اسفند ماه1394) شمار کل گردشگرانی که به ترکیه سفر کرده‌اند نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.32درصد کاهش نشان می‌دهد.

روابط روسیه با ترکیه ماه نوامبر گذشته (آذرماه) در پی حمله ارتش ترکیه به جت جنگنده روسیه بر فراز سوریه و سقوط این جنگنده و کشته شدن خلبان آن به‌شدت تیره شده است. بر اثر این رویداد، روسیه تحریم‌هایی در زمینه‌های تجاری، گردشگری و آموزشی علیه ترکیه به مورد اجرا گذاشته است.

ازسوی دیگر انفجارهای اخیر در شهرهای آنکارا و استانبول و ادامه ناآرامی‌ها و درگیری‌های مسلحانه میان نظامیان و جنگجویان «پ.ک.ک» در مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه نیز تاثیر منفی بر صنعت گردشگری ترکیه دارد.

به گزارش «تعادل»، با کاهش تقاضا برای سفر به ترکیه، شرایط بازار گردشگری منطقه تغییر می‌کند و این مساله بر بازار گردشگری ایران نیز اثرگذار است. کاهش تقاضا برای خدمات گردشگری ترکیه، به معنای افزایش تقاضا برای کالای جایگزین، یعنی خدمات گردشگری کشورهایی با شرایط مشابه ترکیه است. کشورهایی که در همین منطقه قرار دارند، ریشه‌های فرهنگی‌شان با ترکیه مشابهت دارد، مانند این کشور دارای قدمت تاریخی هستند، از طبیعتی چهارفصل برخوردارند و به‌طور خلاصه، «ایران» هستند! اما برخلاف آنچه این روزها مدام تکرار می‌شود، افزایش تقاضا برای خدمات گردشگری ایران تنها اثر کاهش تقاضای بازار ترکیه نیست. این کاهش، به کاهش قیمت گردشگری در ترکیه نیز منجر می‌شود.

در همین چارچوب، دوشنبه هفته گذشته روزنامه تعادل در صفحه تازه تاسیس «گردشگری» با انتشار آمار مربوط به صنعت گردشگری ترکیه در سال‌های 2014 و2015 و دو ماهه نخست سال2016 - که همگی حاکی از افت درآمدهای گردشگری ترکیه بود - به این مساله پرداخت که آیا افت گردشگری ترکیه برای ایران یک فرصت تلقی می‌شود یا یک تهدید؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر