بزرگ‌ترین معدن طلای ایران معطل قزاق‌ها

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۲

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت روند اجرای پروژه معدن طلای ساریگونی در استان کردستان را مطلوب ندانست. جعفر سرقینی اظهار کرد: این شرکت در حال انجام امور مربوط به این پروژه است هرچند سرعت اجرای کارها مطلوب نیست. وی درخصوص مشکل ممنوع‌الورودی چند نفر از مدیران شرکت قزاقستانی به ایران گفت: این مساله تقریبا حل شده و این شرکت هم‌اکنون در حال اجرای پروژه است. پیش از این معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تاخیر زیاد شرکت قزاقستانی در اجرای پروژه طلای ساریگونی در کردستان توضیح داده بود: «چند نفر از اعضای هیات‌مدیره شرکت قزاقستانی فعال در این پروژه بنا به‌دلایلی اجازه ورود به ایران را پیدا نکرده‌ و نتوانسته‌اند ویزا بگیرند. این یکی از دلایل تاخیر در اجرای پروژه بوده است. از سوی دیگر مشکلات ناشی از تحریم نیز بر مشکلات این پروژه افزوده است.»سرقینی با بیان اینکه ما نیز از روند اجرای پروژه طلای ساریگونی رضایت نداریم و در این زمینه به شرکت قزاقستانی فعال در این پروژه هشدار داده‌ایم، گفته بود: «بعید می‌دانم این پروژه در مهر امسال با وجود وعده‌های داده‌شده به بهره‌برداری برسد.»

معدن طلای ساریگونی در استان کردستان را می‌توان یکی از خبرسازترین و در عین‌حال پرحاشیه‌ترین پروژه‌های معدنی کشور ظرف حدود یک‌دهه اخیر دانست. پروژه‌یی که ابتدا ریوتینتو، غول معدنکاری جهان مطالعات اکتشافی آن را انجام داد و در حالی که قصد داشت کار بهره‌برداری از معدن را آغاز کند با اتفاقاتی که رخ داد درنهایت عطای این پروژه را به لقایش بخشید و از ایران خارج شد. از معدن طلای ساریگونی به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران و منطقه خاورمیانه یاد می‌شود.

خروج ریوتینتو از معدن طلای ساریگونی تقریبا مربوط به اواخر سال۱۳۸۹ و اوایل سال۱۳۹۰ می‌شود و بعد از آن پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان کار بهره‌برداری از این پروژه به یک شرکت قزاقستانی واگذار شد که انتظار می‌رفت این شرکت بتواند قفل بهره‌برداری از این پروژه معدنی را باز کند.

با این وجود طبق تازه‌ترین اظهارات مطرح‌شده از سوی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت عملکرد شرکت قزاقستانی در پروژه معدنی طلای ساریگونی نامطلوب بوده و حتی وعده این شرکت برای بهره‌برداری از این پروژه در مهر سال جاری نیز زیر سوال رفته است. اما پیش از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برخی دیگر از مقامات محلی نیز نسبت به عملکرد شرکت قزاقستانی در پروژه معدن طلای ساریگونی انتقاداتی را مطرح کرده بودند. به گزارش ماین‌نیوز، ازجمله اینکه در بهمن سال قبل حامد قادرمرزی، نماینده قروه و دهگلان در مجلس، روند پیشرفت بهره‌برداری از کارخانه طلای داشکسن را نامناسب دانست و گفت: این روند به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست. فرماندار قروه نیز طی اظهاراتی گفت: شرکت قزاقستانی مجری طرح، تعهد کرده بود که کارخانه فرآوری طلا در این معدن شهریور سال1392 بهره‌برداری شود که این تعهد عملی نشد.

محمدرسول شیخی‌زاده با اشاره به اینکه این شرکت برای بار دوم، تحقق تعهد خود را به پایان اسفند سال قبل موکول کرد، ادامه داد: این تعهد نیز به‌دلیل حجم پایین کار انجام شده، تحقق نخواهد یافت. فرماندار قروه در بهمن1392 عنوان کرد که پیشرفت فیزیکی پروژه معدنی طلای ساریگونی تنها ۲۰درصد بوده که حاکی از عملکرد ضعیف شرکت قزاق در اجرایی کردن طرح است. این اظهارات در حالی مطرح شد که مدیر قزاقستانی طرح طلای ساریگونی وعده داد که مرحله نخست فرآوری طلای معدن داشکسن سپتامبر2014 برابر با مهر1393 انجام خواهد شد. وی همچنین با تایید تاخیر رخ‌داده در بهره‌برداری از معدن طلای ساریگونی عنوان کرد: «بروز مشکلاتی در نقل‌و‌انتقال منابع مالی از قزاقستان به ایران به‌دلیل تشدید تحریم‌ها از اصلی‌ترین دلیل تاخیر در اجرای پروژه طی 2.5سال اخیر بوده است.»

طبق اعلام شرکت قزاقستانی تولید طلای معدن ساریگونی در فاز نخست قرار است حدود یک‌تن در سال باشد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این میزان تولید به حدود دو تن نیز خواهد رسید.

گفته می‌شود درصورت راه‌اندازی کارخانه و معدن طلای داشکسن ظرفیت ایجاد ۲۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در منطقه به‌وجود می‌آید، اگرچه باتوجه به تاخیر ایجاد‌شده در بهره‌برداری از این پروژه آمار و ارقام مربوط به اشتغال‌زایی این پروژه نیز با ابهاماتی مواجه شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر