برزخ رگولاتوری در صنعت پتروشیمی

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۳۱

گروه انرژی|

نمایشگاه ایران پلاست از 25فروردین ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. در سومین روز برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، بازدیدی از غرفه‌های نمایشگاه و گفت‌وگو با حاضرین در این رویداد مهم بین‌المللی صنعت پلاستیک داشتیم. شاید نخستین موضوعی که در بازدید از این نمایشگاه به ذهن متبادر شود، گستره شگفت‌انگیز حضور صنعت پلاستیک در تمامی بخش‌ها اعم از صنعتی، تجاری و خانگی است. همین موضوع باعث شده است این نمایشگاه از جذابیت بالایی برخوردار شود و علاوه بر فعالان تخصصی این صنعت، شاهد حضور قابل توجه مردم عادی نیز در این نمایشگاه باشیم. پای صحبت شرکت‌های داخلی که می‌نشینیم اکثرا دید مثبتی به نفس برگزاری این نمایشگاه دارند، ولی در مورد نتایج ملموس آن در حوزه عمل با تردید صحبت می‌کنند. شرکت‌کننده‌های خارجی نیز که بسیاری از آنها برای نخستین بار به این نمایشگاه و ایران پای گذاشته‌اند، آن را جالب توصیف می‌کنند و از این فرصت برای تغییر ذهنیت خود نسبت به صنعت ایران استفاده می‌کنند. در حاشیه این نمایشگاه نیز نشست‌ها و همایش‌های تخصصی مختلفی برگزار می‌شود. یکی از این نشست‌ها در مورد «پایلوت پلنت» ایجاد شده در مجتمع پتروشیمی اراک برای تولید پلی اتیلن سنگین بود. این نشست یک مهمان ویژه نیز داشت؛ عباس شعری مقدم که گویا بدون سمت مدیرعاملی NPC نیز کماکان حضور چشمگیری در این صنعت دارد. در حاشیه این همایش فرصتی شد تا با شعری مقدم در مورد ایجاد سازمان رگولاتوری در صنعت پتروشیمی که مورد اشاره وزیر نفت در مراسم افتتاحیه واقع شد، صحبت کنیم. گفت‌وگوی ما با مدیرعامل سابق شرکت ملی پتروشیمی و گزارشی از حاشیه سومین روز برگزاری نمایشگاه ایران پلاست را در ذیل مشاهده می‌کنید:

وزیر نفت در صحبت‌های خود در مراسم آغازین این نمایشگاه، یکی از اهداف سال 95 صنعت پتروشیمی را ایجاد یک سازمان رگولاتوری دانستند. پیش از این اما صحبت از ایفای نقش شرکت ملی پتروشیمی به‌عنوان رگولاتور مطرح بود. در این زمینه توضیح دهید؟

بحث رگولاتوری بسیار وسیع‌تر از آن است که تنها یک سازمان درگیر آن باشد. رگولاتوری باید نقش مستقل و قوی‌تری از وزارتخانه‌ها و منتخب از سطوح بالا، حتی در سطح رییس‌جمهور و بالاتر از وزارت نفت و سازمان‌های زیرمجموعه آن باشد که بتواند کل صنعت را رگولیت کند و با ورود دولت و وزرای جدید، اعضای آن را کسی نتواند به راحتی عوض کند.

ادامه در صفحه10

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر