محدودیت تردد کامیونهای فرسوده از سال۹۶
گروه راه و شهرسازی|
وجود 75هزار کامیون بالای 35سال، آماری است که بسیار نگرانکننده است. در این راستا مساله نوسازی ناوگان حملونقل جادهیی که سالهاست جزو مهمترین دغدغههای فعالان این حوزه از حملونقل است و بعد از دو سال رایزنی بین دستگاههای مختلف گویا به سامان نسبی نشسته است، در نخستین قدم برای سامان بخشیدن به ناوگان جادهیی تفاهمنامهیی در شامگاه سهشنبه میان وزارت راهوشهرسازی و وزارت نفت امضا شد که بر مبنای این تفاهمنامه طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون کشنده فرسوده عملی خواهد شد. این تفاهمنامه در حضور وزیران راهوشهرسازی و نفت و بهدست داوود کشاورزیان رییس سازمان حملونقل جادهیی و نصرتالله سیفی مدیرعامل بهینهسازی مصرف سوخت امضا شد. طرح نوسازی ناوگان فرسوده جادهیی که کامیونهای بالای 35سال را شامل میشود نتایج بسیاری را برای این حوزه در پی دارد که از آن جمله میتوان به صرفهجویی در مصرف سوخت اشاره کرد، چراکه کامیونهای جدید سوخت کمتری را مصرف خواهند کرد و از محل صرفهجویی سوخت میتوان تسهیلاتی را برای رانندگان قائل شد تا اقدام به خرید کامیون جدید کنند. در این رابطه، کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهیی از وجود
۷۵هزار کامیون بالای ۳۵سال عمر در کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال۹۶ برای کامیونهای فرسوده بهتدریج محدودیت فعالیت اعمال میشود. وی افزود: بعد از قریب ۲سال فعالیت دستگاههای مختلف امروز شاهد هستیم که امضای این تفاهمنامه به نتیجه میرسد و براساس آن طرح از رده خارج کردن ۶۵هزار دستگاه کامیون بالای ۳۵سال به اجرا در خواهد آمد. وی افزود: در حال حاضر ۲۵۲هزار دستگاه کامیون کمتر از ۱۵سال عمر، ۹۶هزار کامیون ۱۵ تا ۳۵سال عمر و ۷۵هزار دستگاه کامیون بالای ۳۵سال عمر در کشور هستند، البته سال گذشته تعداد کامیونهای بالای ۳۵سال عمر ۶۵هزار دستگاه بود که با گذشت یک سال این آمار به ۷۵هزار دستگاه رسید و طبعا هر سال که میگذرد بر این آمار افزوده میشود.
جزئیات محدودیت تردد
کشاورزیان با بیان اینکه متقاضیان از رده خارج کردن کامیون و کشنده بالای ۳۵سال عمر باید در سایت behsama.ir ثبتنام کنند، افزود: بعد از عملیاتی شدن این طرح باید بهتدریج برای کامیونهای بالای ۳۵سال محدودیت فعالیت ایجاد کرد، برهمین اساس در سازمان راهداری و حملونقل جادهیی صحبت شد که بخشنامهیی صادر شود تا از اوایل سال۱۳۹۶ بهتدریج برای فعالیت کامیونهای فرسوده محدودیت فعالیت درنظر گرفته شود. این اقدام مالکان کامیونهای فرسوده را راغب خواهد کرد تا اقدام به نوسازی ناوگان کنند. وی افزود: یکی از اشکالاتی که ممکن است با اجرای این طرح اتفاق بیفتد آن است که وقتی برای کامیونهای فرسوده محدودیت فعالیت درنظر گرفته میشود آنها فعالیت خود را به داخل شهر منتقل میکنند حال آنکه بهعلت تشکیل آلودگی هوا نباید چنین اتفاقی بیفتد بنابراین نیاز به هماهنگی بین دستگاههاست.
کاهش 194میلیون تن گاز گلخانهای
وزیر نفت نیز در این مراسم با اشاره به حمایت وزارت نفت به عنوان جزئی از دولت از طرح نوسازی کامیونها - نه به دلیل صرفهجویی سوخت بلکه به دلیل اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی- افزود: در این طرحها هیچ هزینهیی نباید صورت گیرد و تنها با پولی که هدر میرود این طرحها پیش میرود. وی با بیان اینکه در طرح نوسازی ٦٥ هزار کامیون درمجموع ٢,٧میلیارد دلار به سرمایهگذاران پرداخت میشود، اظهار کرد: در ٥ سال نخست اجرای این طرح ٩٥میلیون تن و در ١٠سال، ١٩٤میلیون تن کاهش گاز گلخانهیی را شاهد خواهیم بود. زنگنه ادامه داد: براساس برآوردها در ٥ سال نخست طرح نوسازی کامیونها 7میلیارد لیتر صرفهجویی سوخت نیز صورت میگیرد. امیدواریم سال آینده طرح مشترک تغییر نحوه تحویل سوخت براساس پیمایش در کامیونهای برونشهری کامل شود. وی با بیان اینکه به سرمایهگذاران این طرح در مجموع ٢میلیارد و ٧٠٠میلیون دلار (بیش از 8هزار میلیارد تومان) یارانه صرفهجویی پرداخت میشود، گفت: مصرف کنونی گازوئیل کامیونهای موجود بهازای هر ١٠٠کیلومتر، ٥٠ تا ٥٥لیتر است، اما کامیونهای جدید با همان ظرفیت، ٣٠ تا ٣٥لیتر گازوئیل مصرف خواهند کرد.
وزیر نفت ادامه داد: هزینه ٢٥لیتر گازوئیل صرفهجویی شده به صاحبان کامیونها پرداخت میشود و این پرداخت بر اساس میزان پیمایش، بارنامه و جیپیاس (GPS) آنها محاسبه میشود.
