تجارت از بنادر جنوبي آرامآرام در حال احياست
ندير پورجم نايبرييس كميسيون گمرك اتاق ايران، در گفتوگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت تجارت خارجي كشور پس از كاهش محدوديتهاي اخير در بنادر جنوبي اظهار كرد: هنوز نميتوان از ايجاد گشايش معنادار در تجارت خارجي سخن گفت، اما يك گشايش تدريجي و آرام در حال شكلگيري است كه پيشبيني ميكنيم در ماههاي آينده توسعه پيدا كند.
ندير پورجم نايبرييس كميسيون گمرك اتاق ايران، در گفتوگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت تجارت خارجي كشور پس از كاهش محدوديتهاي اخير در بنادر جنوبي اظهار كرد: هنوز نميتوان از ايجاد گشايش معنادار در تجارت خارجي سخن گفت، اما يك گشايش تدريجي و آرام در حال شكلگيري است كه پيشبيني ميكنيم در ماههاي آينده توسعه پيدا كند. اميدواريم اين شرايط به ثبات و پايداري برسد تا فعالان اقتصادي دوباره با اطمينان وارد عرصه تجارت شوند. در حال حاضر دو موضوع اصلي موجب نگراني تجار است؛ نخست مساله ايمني و امنيت و دوم تلاطم بازار ارز كه هر دو بر تصميمگيري فعالان اقتصادي اثر مستقيم دارند. وي ادامه داد: خطوط كشتيراني، شناورها و شركتهاي حملونقل بايد نسبت به امنيت مسيرها اطمينان پيدا كنند و همزمان نيز بازار ارز به ثبات نسبي برسد. اگر اين دو مولفه فراهم شود، بدون ترديد صادرات از بنادر جنوبي دوباره رونق خواهد گرفت. پورجم درباره وضعيت تامين كالاهاي اساسي در ماههاي گذشته نيز گفت: در دوره محدوديتهاي دريايي، ورود كالا از مسير جنوب تقريباً به صفر رسيده بود و عملاً جريان ورود كالا وجود نداشت. اكنون روند ورود كالاهاي اساسي از جمله كود و برخي اقلام ضروري بهصورت تدريجي آغاز شده است، اما درباره ساير كالاهايي كه عمدتاً از بنادر جنوب شرق آسيا وارد كشور ميشوند، احتمالاً تا دو ماه و نيم ديگر نيز زمان لازم است تا شرايط به وضعيت عادي نزديك شود. نايبرييس كميسيون گمرك اتاق ايران در پاسخ به اين پرسش كه آيا مرزهاي شرقي و شمالي توانستهاند بخشي از خلأ ايجاد شده را جبران كنند؟ گفت: بدون ترديد اين مرزها تا حدي به كمك تجارت كشور آمدند، اما بايد توجه داشت كه از گذشته بخش عمده تجارت خارجي ايران از طريق بنادر جنوبي انجام ميشد. صادراتي كه از ساير مرزها انجام ميشد، بيشتر در چارچوب تجارت با كشورهاي همسايه بود. همچنين تمام زيرساختهاي اصلي كشور در بنادر جنوبي متمركز شده است. از بندر ريگ تا بندر امام، امكانات، تجهيزات و زيرساختها نسبت به بنادر شمالي بسيار مجهزتر بوده و اساساً براي حجم بالاي تجارت خارجي طراحي شدهاند. پورجم با اشاره به تغيير مسير برخي صادركنندگان در ماههاي گذشته اظهار كرد: بسياري از تجار، از جمله خود ما كه در بوشهر مستقر هستيم، بخشي از صادرات خود را به سمت مرزهاي شرقي، افغانستان و مرزهاي شمالي هدايت كرديم، اما اين تغيير مسير نتوانست كاهش تجارت را جبران كند. وي افزود: خود من نيز صادركننده هستم و در اين مدت حجم صادراتم به حدود يك دهم تا يك پانزدهم ميزان گذشته كاهش يافت كه نشاندهنده شدت تأثير اين محدوديتها بر تجارت خارجي است. نايبرييس كميسيون گمرك اتاق ايران درباره وضعيت فعلي صادرات محصولات كشاورزي نيز گفت: عمده فعاليت ما در حوزه صادرات ترهبار است. صادرات از استان بوشهر عمدتاً به مقصد قطر انجام ميشود. همچنين از بنادر استان هرمزگان نيز صادرات به امارات در حال انجام است. حدود ۲۰ روز است كه به تدريج روند ارسال بارهاي يخچالي، ترهبار و ساير محمولهها از طريق لنجها و شناورها دوباره آغاز شده، اميدواريم اين روند بهصورت مستمر ادامه پيدا كرده و دامنه اين گشايشها روزبهروز گستردهتر شود.