دامنه نوسان بورس تغيير ميكند؟
نبض بورس| موضوع تغيير دامنه نوسان بورس در روزهاي اخير بار ديگر به يكي از مطالبات اصلي سهامداران تبديل شده است. بسياري از فعالان بازار سرمايه معتقدند تداوم دامنه نوسان مثبت و منفي ۳ درصدي، روند كشف قيمت و افزايش نقدشوندگي بازار را با چالش مواجه كرده است.
نبض بورس| موضوع تغيير دامنه نوسان بورس در روزهاي اخير بار ديگر به يكي از مطالبات اصلي سهامداران تبديل شده است. بسياري از فعالان بازار سرمايه معتقدند تداوم دامنه نوسان مثبت و منفي ۳ درصدي، روند كشف قيمت و افزايش نقدشوندگي بازار را با چالش مواجه كرده است.
در همين راستا، وزير اقتصاد كه رياست شوراي عالي بورس را نيز بر عهده دارد، در پاسخ به پرسشي درباره احتمال افزايش دامنه نوسان اعلام كرد كه سازمان بورس چنين برنامهاي را در دستور كار دارد، اما اجراي آن در كوتاهمدت منتفي است و فعلاً تصميمي براي تغيير دامنه نوسان اتخاذ نخواهد شد.
صيدي در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص اينكه آيا دامنه نوسان در سال جاري تغيير خواهد كرد يا خير گفت: مقدمات تغيير دامنه نوسان در حال اجرايي شدن است. اين مورد ازآن مواردي است كه قطعا در دستور كار قرار دارد. ملاحظهاي كه وجود دارد اين است كه هر موقع بازار به تعادل رسيد حتما انجام ميشود.
صيدي در پاسخ به سئوالي، مبني بر اينكه آيا تا پايان سال شاهد تغيير دامنه نوسان خواهيم بود يا خير، گفت: حتما زودتر اين اتفاق خواهد افتاد و دامنه نوسان بورس تغيير خواهد كرد. محمود گودرزي، مديرعامل بورس تهران، نيز در حاشيه مراسم عرضه اوليه نماد تاديكو تأكيد كرد كه تصميمگيري درباره دامنه نوسان در اختيار سازمان بورس و اوراق بهادار است.
وي افزود: تاكنون هياتمديره سازمان بورس تصميمي درباره تغيير دامنه نوسان نگرفته و بورس تهران نيز هيچ پيشنهادي براي افزايش دامنه نوسان به سازمان بورس ارايه نكرده است.
گودرزي درباره روند عرضههاي اوليه در بازار سرمايه گفت كه تصميم نهايي براي ورود شركتها به بورس بر عهده سهامداران و مالكان آن شركتها است و سازمان بورس نقش تسهيلگر اين فرآيند را بر عهده دارد.
وي همچنين به عرضه اولين صندوق پروژه نيروگاه خورشيدي به ارزش يك همت اشاره كرد و از برنامههاي بازار سرمايه براي ايجاد صندوقهاي تأمين مالي ويژه جبران خسارات شركتهاي آسيبديده خبر داد.
در بخش ديگري از اين رويداد، محمدرضا سعيدي مديرعامل شستا اعلام كرد كه پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس پس از انتقال سهام به سازمان تأمين اجتماعي، ظرفيت تبديل شدن به يكي از بزرگترين ناشران بازار سرمايه را دارد.
به گفته وي، اين پالايشگاه به عنوان يكي از مهمترين شركتهاي صنعت نفت كشور ميتواند اثر قابل توجهي بر بازار سرمايه داشته باشد و عرضه سهام آن در بورس در حال بررسي است. مديرعامل شستا همچنين از وجود چند شركت ديگر براي عرضه در بازار سرمايه خبر داد و گفت اين شركتها در حال طي مراحل قانوني پذيرش هستند و جزييات عرضه آنها در آينده اعلام خواهد شد.