استخدام دولتي با فرمول جديد
رييس سازمان اداري و استخدامي كشور از تغيير فرمول استخدام در دستگاههاي اجرايي خبر داد و گفت: با تغيير سهم امتياز آزمون كتبي از ۳۰ به ۷۰درصد و كاهش نقش مصاحبه به ۳۰ درصد، زمينه براي افزايش شفافيت، عدالت و كاهش اعمال سليقه در استخدامهاي دولتي فراهم شده است.ع
رييس سازمان اداري و استخدامي كشور از تغيير فرمول استخدام در دستگاههاي اجرايي خبر داد و گفت: با تغيير سهم امتياز آزمون كتبي از ۳۰ به ۷۰درصد و كاهش نقش مصاحبه به ۳۰ درصد، زمينه براي افزايش شفافيت، عدالت و كاهش اعمال سليقه در استخدامهاي دولتي فراهم شده است.علاءالدين رفيعزاده، معاون رييسجمهوري با حضور در ايسنا، درخصوص فعاليتهاي صورت گرفته در حوزه اصلاح نظام اداري، استخدام و دولت هوشمند، توضيح داد: در ابتداي فعاليت دولت چهاردهم، سندي تحت عنوان «برنامه اصلاح نظام اداري دولت چهاردهم» تدوين و به تصويب شوراي عالي اداري رسيد. اين برنامه در شش محور اصلي شامل ساختار كلان دولت، سرمايه انساني، دولت هوشمند، ارزيابي عملكرد، بهرهوري و سلامت اداري تنظيم شده و در قالب ۴۸ اقدام و پروژه مشخص، مسير اصلاح نظام اداري را ترسيم كرد.وي افزود: چند ماه پس از ابلاغ اين برنامه، سهم هر يك از دستگاههاي اجرايي براي دستيابي به اهداف تعيين شده در اين شش محور مشخص و ابلاغ شد. اكنون هر دستگاه اجرايي ميداند در حوزه اصلاح نظام اداري چه اقداماتي را بايد تا پايان دولت چهاردهم انجام دهد و اهداف كمي آن نيز به صورت دقيق تعيين شده است. اين اقدام يكي از گامهاي موثر براي روشن شدن مسير نظام اداري كشور به شمار ميرود و سازمان اداري و استخدامي نيز مسووليت نظارت و ارزيابي اجراي آن را برعهده دارد.رييس سازمان اداري و استخدامي كشور درباره برنامههاي استخدامي دولت نيز گفت: يكي از محورهاي ششگانه اين برنامه، اصلاح و بازنگري فرآيندهاي استخدامي و حركت به سمت عدالت در جذب نيرو بود. نخستين اقدام ما در دولت چهاردهم اصلاح آييننامه نحوه جذب نيروي انساني بود.رفيعزاده ادامه داد: در گذشته ۳۰ درصد امتياز داوطلبان از آزمون كتبي و ۷۰درصد از مصاحبه و آزمونهاي تكميلي تعيين ميشد، اما اين نسبت را معكوس كرديم، بهگونهاي كه اكنون ۷۰درصد امتياز بر پايه آزمون كتبي و ۳۰ درصد برمبناي مصاحبه و ساير ارزيابيهاي تكميلي محاسبه ميشود. براي اين بخش نيز دستورالعمل مشخصي تدوين شده تا معيارها و سوالات مصاحبهها از چارچوب مشخصي تبعيت كنند.معاون رييسجمهوري با بيان اينكه اين مصوبه در شوراي توسعه مديريت به تصويب رسيده و ابلاغ شده است، تاكيد كرد: تمامي آزمونهاي استخدامي دولت چهاردهم بر همين اساس برگزار شدهاند.وي درباره نحوه تخصيص مجوزهاي استخدامي نيز توضيح داد: طبق قانون، مجوزهاي استخدامي پس از هماهنگي و تأمين اعتبار از سوي سازمان برنامه و بودجه نهايي ميشود. رويكرد ما اين است كه تا حد امكان مجوزي به ستاد دستگاهها اختصاص ندهيم و تمركز بر واحدهاي عملياتي و شهرستانهايي باشد كه ارتباط مستقيم با مردم دارند.رييس سازمان اداري و استخدامي كشور افزود: از دستگاههاي اجرايي سند برنامه نيروي انساني را دريافت كردهايم يا در حال دريافت آن هستيم. در اين سند، وضعيت فعلي نيروي انساني، برنامههاي آتي دستگاه، تعداد بازنشستگان سالهاي آينده و نيازهاي تخصصي آن مشخص ميشود. تخصيص مجوزها نيز براساس همين اسناد انجام ميشود.