شبكه اجتماعي روسي محبوب از اپ استور اپل حذف شد

۱۴۰۵/۰۴/۰۶ - ۰۲:۲۷:۴۰
کد خبر: ۳۹۲۷۶۸

اپل ۲۵ ژوئن اعلام كرد كه وِكنتاكتِه (VKontakte)، يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي روسيه را از فروشگاه برنامه اپ استور خود حذف كرده است.

به گزارش ايسنا، شبكه اجتماعي وِكنتاكتِه يا وي‌كي در سال ۲۰۰۶ به عنوان پاسخ روسيه به فيس‌بوك راه‌اندازي شد و از آن زمان به يكي از محبوب‌ترين وب‌سايت‌ها و پلتفرم‌هاي شبكه اجتماعي در اين كشور تبديل شده است. شركت مادر وي‌كي در بيانيه‌اي اعلام كرد: «اپل بدون هشدار يا توضيح، برنامه‌هاي وي‌كي را از اپ استور حذف كرده است. برنامه‌هاي گروه وي‌كي ديگر براي دانلود يا به‌روزرساني در دستگاه‌هاي اپل در دسترس نيستند.» در اين بيانيه آمده است: «اپل دسترسي كاربران روسي را به سرويس‌هاي محبوبي از جمله شبكه‌هاي اجتماعي، برنامه‌هاي پيام‌رسان، پلتفرم‌هاي ويديويي، ايميل و محصولات آموزشي كه روزانه ده‌ها ميليون نفر از آنها استفاده مي‌كنند، محدود مي‌كند.» اپل در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه، مدعي شد كه از قوانين حوزه‌هاي قضايي محل فعاليت خود پيروي مي‌كند و براي رعايت تحريم‌ها، وي‌كي را از اپ استور حذف كرده است. اما وي‌كي مي‌گويد هرگز مشمول تحريم‌هاي امريكا نبوده است. اين اقدام پس از تصميم مشابه اپل در اوايل ژوئن براي حذف پيام‌رسان دولتي مكس كه توسط وي‌كي توسعه ‌يافته، از اپ استور انجام شد. روسيه ماه‌هاست كه شهروندان خود را به نصب مكس تشويق مي‌كند و واتس‌اپ و تلگرام، دو پيام‌رسان بزرگ در اين كشور را مسدود كرده و نهادهاي دولتي را به انتقال ارتباطات خود به مكس ملزم كرده است. كرملين تصميم اپل براي حذف وِكنتاكتِه را عجيب خواند. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين، به خبرنگاران گفت: مقامات مربوطه ما با اين سرويس تماس خواهند گرفت و خواستار توضيح خواهند شد. او افزود: طبيعتا، اين موضوع سوالاتي را در مورد قابليت اطمينان سرويس و ميزان اعتماد به آن به عنوان يك ارايه‌دهنده خدمات ايجاد مي‌كند. وزارت توسعه ديجيتال روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اقدام اپل را تصميمي با انگيزه سياسي مي‌داند. 

بیمه ملت