تراشه كمتر از يك نانومتر در جهان ساخته شد
«آي بيام »اعلام كرد نخستين تراشه با ضخامت كمتر ازيك نانومتر در جهان را ساخته است. گزارشي به نقل از انگجت، معماري جديد «نانوستك» (Nanostack) اين شركت ميتواند به توليد تراشههايي بسيار كارآمدتر منجر شود.
«آي بيام »اعلام كرد نخستين تراشه با ضخامت كمتر ازيك نانومتر در جهان را ساخته است. گزارشي به نقل از انگجت، معماري جديد «نانوستك» (Nanostack) اين شركت ميتواند به توليد تراشههايي بسيار كارآمدتر منجر شود. «آي بيام» با استفاده از معماري جديد «نانوستك» توانسته دو ميليارد ترانزيستور را در تراشهاي به اندازه يك ناخن جاي دهد. اين شركت مدعي است با ساخت نخستين تراشه كمتر از يك نانومتر جهان، به يك جهش بزرگ در فناوري تراشهها دست يافته است. «آي بيام» كه در سال ۲۰۲۱ با استفاده از معماري «نانوشيت» (Nanosheet) موفق به ساخت تراشه دو نانومتري شده بود، اكنون اعلام كرده طراحي جديد «نانوستك» به آن اجازه داده يك تراشه عملياتي هفت آنگسترومي (7/0 نانومتري) توليد كند. درنتيجه اين پيشرفت، توسعه تراشهاي سيليكوني با دو برابر چگالي نسبت به طراحي دو نانومتري قبلي است كه نزديك به ۱۰۰ ميليارد ترانزيستور را در فضايي به اندازه ناخن انسان جاي ميدهد. «آي بيام» ميگويد اين تعداد ترانزيستور بيشتر ميتواند تراشهاي ارايه دهد كه يا تا ۵۰درصد عملكرد بالاتر داشته باشد، يا ۷۰ درصد بهرهوري انرژي بيشتر نسبت به تراشههاي دو نانومتري اين شركت فراهم كند. «جي گامبتا»، مدير بخش تحقيقات «آيبيام» در اين باره ميگويد: اين معماري جديد در آينده امكان دستيابي به توان محاسباتي بهطور چشمگيري را بدون آنكه مصرف انرژي نيز به همان نسبت رشد كند، افزايش ميدهد. معماري جديد نانوستك بر پايه فناوري فعلي ترانزيستورهاي نانوشيت «آيبيام» توسعه يافته است. اين شركت دريافته كه ميتوان اين ترانزيستورها را بهصورت عمودي روي هم قرار داد و با آرايش پلكاني چيد. هر ترانزيستور از سه عنصر نانوشيت تشكيل شده كه ضخامت هر يك حدود پنج و فاصله بين آنها تقريباً ۹ نانومتر است. براي درك بهتر ابعاد، هر نانوشيت تنها از ۱۵ رديف اتم سيليكون تشكيل شده است. «آيبيام» تخمين ميزند حدود پنج سال زمان لازم است تا تراشههاي مبتني بر نانوستك بهطور انبوه توليد شوند. با اين حال، اين زمانبندي ممكن است خوشبينانه باشد، زيرا شركت ژاپني Rapidus كه شريك«آيبيام» در زمينه تجاريسازي فناوري نانوشيت است، اوايل امسال اعلام كرد قصد دارد توليد انبوه تراشههاي دو نانومتري را از نيمه دوم سال ۲۰۲۷ آغاز كند.