صندوقهاي ارزي، ابزاري برد-برد براي اقتصاد ايران و بازار سرمايه
حميد ياري، معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشيه مراسم اعطاي موافقت اصولي به صندوقهاي سرمايهگذاري در اوراق با درآمد ثابت ارزي، اين ابزار را كمكي موثر به مديريت ارزي بانك مركزي، راهكاري براي تامين مالي شركتها و زمينهساز بازگشت نقدينگي خارجشده از چرخه اقتصاد دانست و از آن به عنوان يك «بازي برد-برد» براي همه فعالان اقتصاد ازجمله بازار سرمايه ياد كرد.
حميد ياري، معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشيه مراسم اعطاي موافقت اصولي به صندوقهاي سرمايهگذاري در اوراق با درآمد ثابت ارزي، اين ابزار را كمكي موثر به مديريت ارزي بانك مركزي، راهكاري براي تامين مالي شركتها و زمينهساز بازگشت نقدينگي خارجشده از چرخه اقتصاد دانست و از آن به عنوان يك «بازي برد-برد» براي همه فعالان اقتصاد ازجمله بازار سرمايه ياد كرد. حميد ياري ضمن تشريح كاركردهاي صندوقهاي ارزي و با اشاره به تجربه موفق ايجاد ابزارهاي نوين در بازار سرمايه توضيح داد: تجربه نشان داده، ايجاد هر ابزار جديد باعث شده پول از چرخه بازار سرمايه خارج نشود، صندوقهاي ارزي نيز از اين قاعده مستثني نيستند. او در عين حال تاكيد كرد: صندوقهاي ارزي مطمئناً به بانك مركزي هم كمك خواهند كرد تا مديريت بهتري بر بازار ارز داشته باشد. بانك مركزي با استفاده از اين ابزار ميتواند از طريق تعيين و محدود كردن سقفهاي سرمايهگذاري و همچنين رشد تدريجي اين سقفها، شرايط بهتري را براي بازار ارز فراهم آورد. ياري با اشاره به اينكه آثار مثبت ابزار جديد ارزي بازار سرمايه در آينده بيشتر نمايان خواهد شد، ابراز اميدواري كرد؛ صندوقهاي ارزي به زودي رشد قابلتوجهي پيدا كنند. او به تشريح چالشهاي تامين ارز براي شركتها پرداخت و افزود: در بازار سرمايه، فرايند تامين مالي براي واردات تجهيزات و مواد اوليه، در برخي مواقع با محدوديتهاي ارزي مواجه بوده است. به اين معني كه اگر شركتي صادراتمحور بوده، گاه ميتوانسته از ارز خود براي تامين نيازهايش استفاده كند، اما گاهي با تغيير مقررات، در برابر صادرات برخي شركتها موانعي ايجاد شده، اين نوع محدوديتها، مشكلاتي براي تامين ارز از بازار ايجاد كرده و مانع رشد و بهبود صورتهاي مالي شركتها شده است، اميدواريم با تاسيس صندوقهاي ارزي اين فرايند اصلاح شود. ياري با ذكر مثالي درباره مزاياي صندوقهاي ارزي توضيح داد: فرض كنيد يك شركت يا ناشر بزرگ، ارز موردنياز خود را از يك صندوق ارزي تامين كند، سپس تجهيزاتش را وارد كند، توليدش را افزايش دهد و در نتيجه آن سودش رشد كند، اين سود از يكسو در صورتهاي مالي شركت منعكس ميشود، ضمن اينكه از سوي ديگر قيمت واحدهاي صندوق ارزي هم افزايش مييابد، در نتيجه همه از اين فضا منتفع ميشوند. او با اشاره به خروج نقدينگي از چرخه اقتصاد در اثر انباشت ارزهاي خانگي، تاكيد كرد: ابزار جديد ارزي بازار سرمايه ميتواند ارزهايي را كه به گاوصندوقها منتقل شدهاند، به چرخه اقتصاد بازگرداند. ياري اين فضا را يك «بازي برد-برد» كامل توصيف كرد و گفت: برخلاف بسياري از ابزارهاي ديگر در بازار سرمايه كه اگر يكي سود كند، ديگري ضرر ميكند، در اين نوع از صندوقها مطمئن هستيم كه همه افراد سود خود را خواهند برد. معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز اميدواري نسبت به رشد سريع صندوقهاي ارزي، گفت: بانك مركزي با بهرهگيري از ابزار جديد بازار سرمايه، از امكان مديريت بهتر بر بازار ارز برخوردار خواهد شد، بازار سرمايه نيز ابزاري تازه براي تامين نيازهاي ارزي شركتها دراختيار خواهد داشت، اين فرايند، قطعاً به نفع تمام فعالان اقتصاد خواهد بود.