عراق شايعه خروج احتمالي از اوپك را تكذيب كرد
وزارت نفت عراق ادعاهايي مبني بر تهديد بغداد به خروج از عضويت اوپك را كه در پي گزارش روز پنجشنبه بلومبرگ مطرح شده بود، رد كرد. به گزارش ايسنا، وزارت نفت عراق در بيانيهاي اعلام كرد كه ادعاهايي مبني بر تهديد عراق به پايان دادن به عضويت خود در سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك، منعكسكننده موضع رسمي دولت عراق نيست. اين وزارتخانه اعلام كرد كه نه نخست وزير و نه دولت، موضوع خروج را مطرح نكردهاند.
وزارت نفت عراق ادعاهايي مبني بر تهديد بغداد به خروج از عضويت اوپك را كه در پي گزارش روز پنجشنبه بلومبرگ مطرح شده بود، رد كرد. به گزارش ايسنا، وزارت نفت عراق در بيانيهاي اعلام كرد كه ادعاهايي مبني بر تهديد عراق به پايان دادن به عضويت خود در سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك، منعكسكننده موضع رسمي دولت عراق نيست. اين وزارتخانه اعلام كرد كه نه نخست وزير و نه دولت، موضوع خروج را مطرح نكردهاند. در عوض، عراق همواره بر لزوم ارزيابي مجدد سقف توليد نفت مطابق با ظرفيتهاي توليد پايدار كشورهاي عضو اوپك و همچنين تفاهمات مربوط به وضعيت امنيتي و اقتصادي عراق تاكيد كرده است. بلومبرگ پيش از اين به نقل از سليم الركابي، سخنگوي وزارت نفت، گزارش داده بود كه عراق در حال حاضر قصدي براي خروج از اوپك ندارد و همچنان به همكاري در چارچوب و سازوكارهاي اين گروه متعهد است. با اين حال، عراق در حال پيشبرد برنامههايي براي افزايش توليد متناسب با تواناييها و نيازهاي خود است و اوپك بايد سطح توليد اين كشور را بر اين اساس افزايش دهد. اين وزارتخانه اعلام كرد كه اوپك و توليدكنندگان متحد، پيش از اين با راهاندازي فرآيندي براي ارزيابي مجدد حداكثر ظرفيت توليد پايدار اعضا، با هماهنگي يك شركت مشاوره بينالمللي مستقل و با مشاركت فعال عراق، به چنين نگرانيهايي پاسخ دادهاند. و در ادامه افزود كه اوپك و متحدانش به تدريج بازگرداندن سطح توليد كاهش يافته را آغاز كردهاند، در حالي كه از سرگيري كامل كاهش داوطلبانه براي ماههاي آينده برنامهريزي شده است و انتظار ميرود اين اقدام، سقف توليد عراق را تقويت كند. وزارت نفت عراق اعلام كرد مطالبات مربوط به سقف توليد يا سطح ظرفيت از طريق مكانيسمهاي فني و مبتني بر اجماع در چارچوب اوپك پلاس رسيدگي خواهد شد. همچنين با اشاره به تاثير بيش از ۴۰ سال جنگ، تحريم و آسيب به زيرساختها، از جمله حملات خرابكارانه تروريستي به تاسيسات نفتي، اعلام كرد كشورهاي عضو اوپك درك بالايي از «وضعيت ويژه» عراق نشان دادهاند. وزارت نفت عراق تاكيد كرد كه اين شرايط بايد در نظر گرفته شود تا توليد نفت عراق به سطح منصفانهاي برسد و اين كشور بتواند جايگاه خود را به عنوان دومين توليدكننده بزرگ در ميان كشورهاي عضو اوپك بازيابد.