جهش ۱۰ برابري بازار سلولهاي سوختي با رونق مراكز داده هوش مصنوعي
افزايش انفجاري تقاضا براي توان پردازشي هوش مصنوعي، توسعهدهندگان مراكز داده را به سمت منابع برق مستقل سوق داده است؛ روندي كه به پيشبيني رشد بيش از ۱۰ برابري بازار سلولهاي سوختي تا سال ۲۰۳۰ منجر خواهد شد.
افزايش انفجاري تقاضا براي توان پردازشي هوش مصنوعي، توسعهدهندگان مراكز داده را به سمت منابع برق مستقل سوق داده است؛ روندي كه به پيشبيني رشد بيش از ۱۰ برابري بازار سلولهاي سوختي تا سال ۲۰۳۰ منجر خواهد شد.
به گزارش ايسنا، بر اساس گزارش جديد موسسه پژوهشي «ريستاد انرژي»، رشد سريع مراكز داده مبتني بر هوش مصنوعي ميتواند درآمد بازار جهاني سلولهاي سوختي را از حدود ۲.۸ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۵ به نزديك ۳۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۳۰ برساند.
افزايش تقاضا براي توان پردازشي هوش مصنوعي، توسعهدهندگان مراكز داده را با چالش تامين برق روبرو كرده است، در نتيجه، بسياري از شركتها به جاي انتظار براي اتصال به شبكههاي برق كه با تاخيرهاي طولاني مواجه هستند، به استفاده از سلولهاي سوختي در محل روي آوردهاند. وجود قراردادها و توافقنامههايي به ارزش حدود ۹ گيگاوات، از جمله با شركتهاي «اوراكل»، «ايايپي» (AEP)، «اكوينيكس» و «بروكفيلد»، نشاندهنده افزايش اعتماد صنعت به اين فناوري است. بر اساس برآوردهاي «ريستاد انرژي»، تقاضاي تجمعي مراكز داده براي سلولهاي سوختي در فاصله سالهاي ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ به ۱۰.۴ گيگاوات خواهد رسيد. همچنين پيشبيني ميشود حدود ۴۰ درصد از ظرفيت جديد مراكز داده در امريكا تا سال ۲۰۳۰ به جاي اتصال مستقيم به شبكه برق، از سامانههاي توليد برق اختصاصي در محل استفاده كنند. سلولهاي سوختي نسبت به نيروگاههاي گازي بزرگ يا اتصال به شبكه، سريعتر نصب و راهاندازي ميشوند. اين سامانهها در حال حاضر با گاز طبيعي كار ميكنند و در آينده ميتوانند از سوختهايي مانند بيوگاز، گاز طبيعي تجديدپذير يا هيدروژن استفاده كنند. علاوه بر اين، ميزان انتشار آلايندههاي آنها كمتر از گزينههاي مبتني بر احتراق است. لين مان برگسمارك، معاون تحقيقات زنجيره تامين فناوريهاي پاك در «ريستاد انرژي» گفت: دسترسي به برق به يكي از مهمترين موانع رشد مراكز داده تبديل شده و اپراتورها بيش از گذشته به راهكارهاي خارج از شبكه روي آوردهاند. سلولهاي سوختي اكنون از يك فناوري محدود و تخصصي به بخشي مهم از سبد تامين برق پايدار تبديل شدهاند. همزمان با افزايش تقاضا، توليدكنندگان نيز در حال توسعه ظرفيتهاي خود هستند. پيشبيني ميشود ظرفيت توليد سالانه اين صنعت تا سال ۲۰۳۰ به چهار گيگاوات برسد؛ در حالي كه اين رقم در حال حاضر حدود ۱.۸ گيگاوات است. سلولهاي سوختي اكسيد جامد (SOFC) به فناوري غالب براي تامين برق دايمي مراكز داده تبديل شدهاند و حدود ۵۳ درصد از كل تحويلهاي اين صنعت را به خود اختصاص دادهاند. شركت «بلوم انرژي» تقريبا تمامي قراردادهاي اصلي اين بخش را در اختيار دارد، موضوعي كه در صورت افزايش سريع تقاضا ميتواند به ريسك زنجيره تامين تبديل شود. اويل پرايس گزارش كرد، يكي ديگر از چالشهاي پيش روي صنعت، وابستگي فناوري «بلوم انرژي» به فلز اسكانديوم است. در صورت بهرهبرداري كامل از برنامه توسعه توليد اين شركت، ميزان اسكانديوم مورد نياز آن تقريبا معادل كل بازار جهاني اين فلز خواهد بود. از آنجا كه چين كنترل بخش عمده زنجيره تامين جهاني اسكانديوم را در اختيار دارد، اين موضوع ميتواند به گلوگاه مهم براي رشد صنعت تبديل شود.