قيمت جهاني نفت كاهش يافت
قيمت نفت در معاملات صبح جمعه بازار جهاني كاهش يافت و در بحبوحه كاهش نگرانيهاي عرضه، با خروج نفتكشهاي بيشتر از تنگه هرمز، به سمت سومين كاهش هفتگي متوالي پيش ميرود.
به گزارش ايسنا، قيمت آتي نفت خام برنت ۱۹ سنت معادل ۰.۲۵ درصد كاهش يافت و به ۷۵ دلار و ۷ سنت در هر بشكه رسيد، در حالي كه قيمت نفت وست تگزاس اينترمديت امريكا ۱۳ سنت معادل ۰.۱۸ درصد كاهش يافت و به ۷۱ دلار و ۷۹ سنت در هر بشكه رسيد. هر دو شاخص نفتي روز پنجشنبه پس از برخورد يك پرتابه ناشناخته به يك كشتي باري در نزديكي عمان، بيش از ۲ درصد افزايش يافته بودند. توني سيكامور، تحليلگر شركتاي جي، گفت: «با بازگشت دوباره ريسك ژئوپليتيكي به قيمتها، بازارها با دقت نظارهگر خواهند بود كه آيا ترافيك نفتكشها از سر گرفته ميشود يا اينكه اين موانع اخير، توليدكنندگان را مجبور به توقف افزايش توليد برنامهريزيشده ميكند.» نفت خام برنت و وست تگزاس اينترمديت هر دو از ابتداي هفته جاري تاكنون، حدود هفت درصد كاهش قيمت داشتهاند. دادههاي روز پنجشنبه نشان داد كه محمولههاي نفت خام از طريق تنگه هرمز طي هفته جاري، به بالاترين سطح خود از زمان آغاز تجاوز امريكايي صهيوني به ايران در ۲۸ فوريه (۹ اسفند) رسيد. با اين حال، ترافيك كلي همچنان كسري از ميانگين روزانه ۱۲۵ كشتي عبوري از اين مسير قبل از شروع اين تجاوز است. بر اساس گزارش رويترز، در همين حال، زلزلههاي ونزوئلا كه روز پنجشنبه رخ داد نيز نگرانيهايي را در مورد عرضه ايجاد كرد. ارزيابيهاي اوليه كارگران از زيرساختهاي گسترده نفت، گاز و پالايش ونزوئلا تاكنون نشان داده كه خسارات محدودي وارد شده است، زيرا اكثر مناطق توليدي بزرگ، پالايشگاهها، خطوط لوله و پايانههاي اين كشور از مناطق آسيبديده بسيار دور هستند. با اين حال، منابع آگاه گفتند: كمبود برق ترديدهايي را در مورد اينكه آيا توليد نفت ميتواند در سطح پيش از زلزله نزديك به ۱.۲ ميليون بشكه در روز حفظ شود، ايجاد كرده است.