كاهش ۶۸ درصدي محدوديت برق در بهار

۱۴۰۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۳۱:۳۵
کد خبر: ۳۹۲۴۲۵

مديرعامل شركت توانير گفت: با وجود خسارت‌هاي وارد شده به شبكه برق در جريان جنگ ۴۰ روزه، محدوديت تأمين برق در بخش‌هاي كشاورزي، خانگي و تجاري در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد كاهش يافته است.

به گزارش ايسنا، محمد الله‌داد، مديرعامل شركت توانير در نشست خبري با اشاره به شرايط جنگي اخير در شبكه برق كشور اظهار كرد: ۴۰ روز جنگ سخت را پشت سر گذاشتيم كه درس‌هاي بسياري براي ما داشت. در اين مدت بيش از ۲۰۰۰ نقطه از شبكه برق مورد اصابت قرار گرفت و حدود ۴۰۰۰ مگاوات از ظرفيت توليد برق كشور را از دست داديم.وي افزود: با وجود اين آسيب‌ها، همكاران ما در صنعت برق فداكاري‌هاي بسياري داشتند و تلاش گسترده‌اي براي حفظ پايداري شبكه انجام دادند. در اين مدت ميانگين خاموشي‌ها به كمتر از ۵۵ دقيقه رسيد و همين موضوع باعث شد رضايت مردم را دريافت كنيم، هرچند محدوديت‌هايي نيز براي ما ايجاد شد.مديرعامل شركت توانير ادامه داد: پس از اين ۴۰ روز، ترميم شبكه‌هاي آسيب‌ديده بسيار اهميت داشت. با آغاز آتش‌بس، عمليات ترميم شبكه‌هاي اصلي شروع شد و همكاران ما توانستند در مدت زمان كوتاهي شبكه را براي دوره گرم سال بازسازي و آماده كنند. از ارتش، سيمبانان و برق‌بانان كه در اين مسير كمك كردند، تشكر مي‌كنم.وي درباره احتمال قطعي برق در تابستان توضيح داد: در اين زمينه ادعا نمي‌كنم كه ما بدون قطعي برق تابستان را بخواهيم بگذرانيم چراكه ميزان مصرف از توليد ما بالاتر است. بنابراين اولويت ما اين است كه اين ميزان اختلاف را با همكاري مردم در همه بخش‌ها پوشش بدهيم.الله‌داد با اشاره به وضعيت تأمين برق در بهار امسال گفت: در فصل بهار، با وجود اينكه سال گذشته محدوديت‌هاي زيادي داشتيم، امسال نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد محدوديت كمتري در حوزه كشاورزي، خانگي و تجاري اعمال شد. سال گذشته حدود دو ميليارد كيلووات ساعت محدوديت داشتيم اما امسال اين رقم در بهار به حدود ۶۰۰ ميليون كيلووات ساعت رسيد و تلاش مي‌كنيم در تابستان نيز وضعيت خوبي داشته باشيم.وي درباره ظرفيت نيروگاهي كشور نيز اظهار كرد: ظرفيت نيروگاهي نصب‌شده كشور به حدود ۱۰۰ هزار مگاوات رسيده است كه از اين ميزان حدود ۵۱۰۰ مگاوات مربوط به نيروگاه‌هاي تجديدپذير است. همچنين براي توسعه شبكه فوق‌توزيع برق كشور حدود ۲۲ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري انجام شده است.مديرعامل شركت توانير با اشاره به سياست‌هاي جديد در صنعت برق گفت: از ديگر اقدامات انجام‌شده كاهش تصدي‌گري در حوزه برق است. در حال حاضر نزديك به ۱۵۵۰ مگاوات نيروگاه مقياس كوچك در كشور فعال است كه بخش قابل توجهي از برق خود را در بازار و تابلوهاي انرژي عرضه مي‌كنند.الله‌داد گفت: براي عبور از تابستان، مجموعه‌اي از اقدامات در قالب ۱۴ مگاپروژه تعريف شده بود كه حتي در دوران جنگ نيز كار آنها متوقف نشد و بخش عمده اين پروژه‌ها به سرانجام رسيده است. همچنين ظرفيت‌هاي قانوني مناسبي براي توسعه صنعت برق كشور ايجاد شده است.وي با اشاره به اقدامات انجام‌شده براي توسعه ظرفيت‌هاي صنعت برق گفت: در اين دوران اقدامات متعددي در حوزه برق انجام شد و ظرفيت‌هاي قانوني مناسبي براي مديريت و تأمين انرژي ايجاد شد.وي افزود: يكي از اين ظرفيت‌ها، امكان عرضه مستقيم برق به مشتركان است كه بر اساس آن، ۴۰۰۰ مگاوات ظرفيت عرضه در اختيار متقاضيان قرار گرفته و مشتركان مي‌توانند بدون واسطه برق مورد نياز خود را تأمين كنند.مديرعامل توانير اظهار كرد: استفاده از اين ظرفيت‌ها در كنار ساير برنامه‌هاي صنعت برق، نقش مهمي در مديريت مصرف، افزايش انعطاف‌پذيري شبكه و تأمين برق پايدار براي مشتركان خواهد داشت.وي در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي اين شركت براي مديريت مصرف برق گفت: براي مشتركان بد مصرف، برنامه‌هاي ويژه‌اي در نظر گرفته شده و با اجراي طرح‌هاي كنترلي، روند مصرف برق ساماندهي خواهد شد.محمد الله‌داد افزود: بر اساس قانوني كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است، مشتركان پرمصرف و خارج از الگوي مصرف با صورتحساب‌هاي سنگين و اعمال جرايم مواجه خواهند شد تا انگيزه لازم براي اصلاح الگوي مصرف ايجاد شود.مديرعامل توانير ادامه داد: برنامه دوم، توسعه نصب كنتورهاي هوشمند است كه امكان پايش دقيق مصرف و مديريت بهتر بار شبكه را فراهم مي‌كند.وي با اشاره به مقابله با استفاده غيرمجاز از برق تصريح كرد: براي جلوگيري از برق‌دزدي و مصرف‌هاي غيرمجاز، طرح جهادي مهتاب در حال اجراست تا با شناسايي و برخورد با تخلفات، از هدررفت انرژي جلوگيري شود. هدف اصلي اين اقدامات، تأمين برق پايدار براي مشتركان و استفاده بهينه از منابع انرژي كشور است.مديرعامل شركت توانير همچنين از اجراي يك عمليات ضربتي براي شناسايي و جمع‌آوري ماينرهاي غيرمجاز خبر داد و گفت: در يك عمليات يك‌شبه در يكي از شهرك‌هاي صنعتي، ۶۰۰ دستگاه ماينر غيرمجاز كشف و ضبط شد.محمد الله‌داد افزود: اين عمليات از شب تا صبح ادامه داشت و نيروهاي عملياتي توانستند برخي از دستگاه‌هاي ماينر را كه در عمق ۱۰ متري زمين پنهان شده بودند، شناسايي و جمع‌آوري كنند.مديرعامل توانير ادامه داد: بررسي‌ها نشان داد حدود ۶۰ درصد مصرف برق اين شهرك صنعتي مربوط به فعاليت غيرمجاز استخراج رمزارز بوده است كه با اقدامات انجام‌شده، تا صبح همان روز حدود ۲ مگاوات مصرف غيرمجاز از مدار خارج شد.وي تأكيد كرد: مقابله با استخراج غيرمجاز رمزارز با جديت ادامه خواهد داشت و با استفاده از ظرفيت‌هاي فني، اطلاعاتي و همكاري دستگاه‌هاي اجرايي و انتظامي، شناسايي و برخورد با اين مراكز در دستور كار صنعت برق قرار دارد.مديرعامل شركت توانير با اشاره به اقدامات انجام‌شده براي تأمين پايدار برق پس از شرايط جنگي، گفت: تلاش كرديم فرآيند تأمين برق كشور بدون وقفه ادامه پيدا كند و با وجود آسيب‌هاي واردشده به برخي نيروگاه‌ها، برنامه‌هاي لازم براي پايداري شبكه اجرا شد. در سال‌هاي گذشته بخشي از نياز برق از طريق نيروگاه‌ها و پتروشيمي‌ها تأمين مي‌شد، اما امسال با توجه به شرايط ايجادشده پس از جنگ و آسيب‌ديدگي برخي زيرساخت‌هاي توليد، اقدامات ويژه‌اي براي حفظ پايداري شبكه و تأمين برق مشتركان انجام شد.مديرعامل توانير با تأكيد بر نقش مردم در عبور موفق از شرايط پيش‌رو اظهار كرد: اولويت ما اين است كه با همراهي مردم در همه بخش‌ها، مديريت مصرف برق به بهترين شكل انجام شود تا بتوانيم برق پايدار را براي همه مشتركان فراهم كنيم.وي ادامه داد: در بخش كشاورزي نيز برنامه‌هاي مديريت مصرف با جديت در حال اجراست و با نصب كنتورهاي هوشمند، ميزان مصرف هر چاه كشاورزي بر اساس پروانه بهره‌برداري و الگوي مصرف در طول شبانه‌روز مشخص و كنترل مي‌شود.مديرعامل توانير خاطرنشان كرد: اجراي اين برنامه‌ها ضمن كمك به مديريت بار شبكه، زمينه استفاده عادلانه‌تر از انرژي و كاهش فشار بر زيرساخت‌هاي صنعت برق را فراهم خواهد كرد.مديرعامل شركت توانير در ادامه با اشاره به ميزان مطالبات اين شركت از محل فروش برق و مابه‌‌التفاوت نرخ تكليفي و تمام شده گفت: تاكنون در مجموع ۳۰۰ ميليارد كيلووات‌ساعت برق تحويل مشتركان شده كه ۱۰۰ ميليارد كيلووات‌ساعت آن داراي تعرفه صفر بوده و قرار بود مابه‌التفاوت آن از سوي دولت پرداخت شود.وي افزود: با وجود ارائه اين ميزان خدمات، تاكنون ۳۲۰ هزار ميليارد تومان مجموع مطالبات صنعت برق از مشتركان و دولت بابت مابه‌التفاوت نرخ تكليفي و تمام شده برق شركت توانير پرداخت نشده است.مديرعامل توانير با تأكيد بر اهميت تأمين منابع مالي صنعت برق اظهار كرد: استمرار ارائه خدمات پايدار، نگهداري شبكه و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي نيازمند تعيين تكليف و پرداخت به‌موقع مطالبات اين صنعت است.الله‌داد در ادامه با اشاره به شرايط تأمين انرژي در كشور گفت: در حوزه صادرات برق، اولويت اصلي ما تأمين پايدار نياز داخل كشور بوده و محدوديت‌هاي اعمال‌شده در اين بخش، صادرات برق را با چالش‌هايي مواجه كرده است.وي افزود: به دليل شرايط شبكه و ضرورت مديريت مصرف، صادرات برق به برخي كشورها از جمله عراق متوقف شده و در تلاش هستيم با بهبود شرايط و رفع محدوديت‌ها، اين موضوع را مديريت كنيم.

بیمه ملت