واردات نفت چين ديگر افزايش نمييابد؟
تحليلگران ميگويند واردات نفت چين ممكن است هرگز به سطح قبل از جنگ تحميلي عليه ايران بهبود نيابد، زيرا اين جنگ باعث تسريع تغيير دائمي از سوختهايي مانند بنزين و ديزل شده است.
تحليلگران ميگويند واردات نفت چين ممكن است هرگز به سطح قبل از جنگ تحميلي عليه ايران بهبود نيابد، زيرا اين جنگ باعث تسريع تغيير دائمي از سوختهايي مانند بنزين و ديزل شده است.
به گزارش ايسنا، شركت تحقيقاتي «ريستاد انرژي» تخمين ميزند كه ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار بشكه در روز از تقاضاي حمل و نقل بزرگترين واردكننده نفت خام جهان كه در طول جنگ عليه ايران از دست رفته بود، ممكن است امسال برنگردد. شركت «انرژي اسپكتس»، اين كاهش دائمي را حدود ۳۰۰ هزار بشكه در روز برآورد كرده است.
طبق گزارش شركت «افجيئي نكسانت ئيسياي»، واردات نفت خام چين در سه ماهه جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳.۳ ميليون بشكه در روز كاهش خواهد يافت، زيرا اختلالات عرضه با توقف ذخيرهسازي، كاهش توليد و ممنوعيت صادرات سوخت همزمان شده است. در حالي كه بخش عمدهاي از اين كاهش به دليل كندتر شدن فعاليت ذخيرهسازي است، كاهش تقاضاي سوخت حمل و نقل احتمالا پايدارتر خواهد بود. واردات نفت خام به چين در فوريه، بهطور متوسط حدود ۱۲.۶ ميليون بشكه در روز بود. به نظر ميرسد افزايش شديد قيمت نفت در روزهاي نخست جنگ، برقيسازي ناوگان حمل و نقل چين را تسريع كرده است. طبق گزارش مركز فناوري و تحقيقات خودرو چين، رجيستر خودروهاي كاملا برقي تقريبا ۴۲ درصد از كل رجيسترها در آوريل را تشكيل داد، در حالي كه اين رقم در مارس حدود ۳۸ درصد بود. قيمت خودروهاي بنزيني نو و دست دوم نيز با كاهش تقاضا به دليل شوك نفتي ناشي از جنگ، كاهش يافته است.
لين يه، معاون رييس بازارهاي نفت در شركت مشاوره «ريستاد انرژي» گفت: «رفتار مصرفكننده ميتواند كمي چسبنده باشد. براي كساني كه در طول جنگ به خودروهاي برقي روي آوردند، ممكن است دليل كمي براي بازگشت وجود داشته باشد، مگر اينكه قيمت سوخت بهطور قابل توجهي ارزانتر شود.» اين جنگ همچنين نشان داده است كه چه مقدار از تقاضاي چين براي نفت به جاي مصرف، ناشي از ذخيرهسازي بوده است. در حالي كه خريد براي ذخيرهسازي ميتواند با بهبود عرضه خاورميانه احيا شود، بعيد است تقاضاي از دست رفته به دليل برقيسازي بازگردد و بهطور بالقوه چين را در جذب بشكههاي مازاد ناتوانتر ميكند. پيامدهاي اين وضعيت بسيار فراتر از چين است. اين كشور كه مدتها به عنوان آخرين خريدار بازار نفت شناخته ميشد، با مهار واردات و مصرف در طول جنگ، به كاهش يكي از بزرگترين شوكهاي عرضه در دهههاي اخير كمك كرد. با بازگشت نفت خام خاورميانه، ميزان ورود مجدد خريداران چيني به بازار ميتواند به عامل تعيينكننده كليدي قيمتهاي جهاني نفت تبديل شود.
بخشي از بهبود تقاضاي نفت خام ميتواند از تجديد ذخاير، افزايش فعاليت پالايشگاهها و احتمالا كاهش محدوديتهاي صادرات سوخت ناشي شود. شركت مشاور صنعتي «جيالسي» اعلام كرد كه پكن احتمالا محدوديتهاي زمان جنگ بر صادرات سوخت را كاهش خواهد داد، با توجه به اينكه حدود ۱۷ ميليون تن سهميه هنوز در سال جاري موجود است، راه را براي بهبود ارسال محمولههاي بنزين و ديزل به سطوح قبل از جنگ هموار ميكند. فريدون فشاركي، رييس بازنشسته شركت «افجيئي نكسانت ئيسياي» در مصاحبهاي با تلويزيون بلومبرگ در اين ماه گفت كه پكن احتمالا تنها در صورتي موجودي خود را بازسازي خواهد كرد كه نفت خام به حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشكه كاهش يابد. او خاطرنشان كرد كه ذخاير استراتژيك و تجاري هنوز تقريبا ۱۰۰ روز تقاضا را پوشش ميدهند. آژانس بينالمللي انرژي در گزارش ماهانه خود در ژوئن پيشبيني كرد كه ميانگين تقاضاي چين براي نفت در سال جاري، ۳۶۰ هزار بشكه در روز كاهش يابد كه «اولين كاهش قابلتوجه سالانه» از زمان بحرانهاي نفتي دهه ۱۹۷۰ و اوايل دهه ۱۹۸۰ است. اين آژانس اعلام كرد كه به نظر ميرسد استفاده از خودروهاي برقي از زمان افزايش قيمت نفت بهطور قابلتوجهي افزايش يافته و نشانههايي وجود دارد كه شارژ خودروهاي برقي در شهرها نيز در حال افزايش است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، روگان كوين، تحليلگر ارشد گروه روديوم گفت: «تعدادي از مردم خودروهاي برقي را جذابتر از گذشته خواهند يافت و از نظر تغيير سوخت از بنزين و ديزل، شاهد افزايش اندكي خواهيم بود. اين روند در درجه اول با جنگ عليه ايران همزمان شد و سپس توسط جنگ تشديد شد.»