خطاهاي آزمايشگاهي در ايران به كمتر از يك درصد رسيد

۱۴۰۵/۰۴/۰۱ - ۰۳:۳۸:۱۳
کد خبر: ۳۹۲۲۹۴

دبير اجرايي كنگره ارتقاي كيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشكي ايران از كاهش خطاهاي آزمايشگاهي كشور به كمتر از يك درصد خبر داد و اين موفقيت را حاصل پايبندي جامعه آزمايشگاهي به استانداردهاي كنترل كيفيت، مستندسازي دقيق و بهره‌گيري از روش‌هاي نوين تشخيصي دانست.

دبير اجرايي كنگره ارتقاي كيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشكي ايران از كاهش خطاهاي آزمايشگاهي كشور به كمتر از يك درصد خبر داد و اين موفقيت را حاصل پايبندي جامعه آزمايشگاهي به استانداردهاي كنترل كيفيت، مستندسازي دقيق و بهره‌گيري از روش‌هاي نوين تشخيصي دانست. به گزارش انجمن دكتراي علوم آزمايشگاهي تشخيص پزشكي ايران، دكتر محمود جاويد دبيراجرايي هفدمين كنگره بين‌المللي و بيست وسومين كنگره ملي ارتقاي كيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشكي ايران كه در روزهاي ۱۰ تا ۱۳ شهريور ۱۴۰۵ در محل برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود، با اشاره به نقش كليدي آزمايشگاه‌ها در نظام سلامت اظهار داشت: آزمايشگاه‌هاي تشخيص پزشكي با پوشش بيش از ۷۰ درصد از فرآيند تشخيص بيماري و ميانگين مراجعه شش بار براي هر شهروند ايراني در سال، نقشي حياتي در پيشگيري و درمان ايفا مي‌كنند.  وي با استناد به آمار شكايت‌هاي ثبت‌شده در سازمان نظام پزشكي و تجربه خبرگان اين حوزه، افزود: علي‌رغم تورم، مشكلات تامين كيت و تجهيزات، و تفاوت قيمت تعرفه با هزينه تمام‌شده، جامعه آزمايشگاهي ايران توانسته است خود را با آخرين روش‌هاي تشخيصي دنيا به‌روز نگه دارد. اين موفقيت مديون پايبندي به مستندسازي دقيق، استانداردهاي كنترل كيفيت و استفاده از كاليبراتورهاي معتبر است.  دبير اجرايي كنگره با تشريح سهم هر يك از مراحل خطاهاي آزمايشگاهي، خاطرنشان كرد: حدود دو سوم (۶۰ تا ۷۰ درصد) خطاها در مرحله پيش از آزمايش رخ مي‌دهد كه شامل آماده‌سازي نادرست بيمار، اشتباه در شناسايي و نمونه‌گيري، و حمل و نقل ناصحيح نمونه‌ها مي‌شود.  مرحله حين آزمايش با ۱۰ تا ۱۵ درصد، كمترين سهم خطا را دارد كه نشان‌دهنده دقت بالاي پرسنل فني و كيفيت تجهيزات است. مرحله پس از آزمايش 
نيز ۱۵ تا ۲۵ درصد خطاها را شامل مي‌شود.

بیمه ملت