نشست زوريخ براي اطمينان از اجراي تعهدات امريكا برگزار ميشود
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: نشست زوريخ براي پيگيري اجراي يادداشت تفاهم و اطمينان از اجراي تعهدات امريكا برگزار ميشود.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: نشست زوريخ براي پيگيري اجراي يادداشت تفاهم و اطمينان از اجراي تعهدات امريكا برگزار ميشود. به گزارش مهر، اسماعيل بقايي، در حاشيه مذاكرات ايران و امريكا در زوريخ سوييس، با اشاره به برنامه ديدارها و رايزنيها گفت: هيات جمهوري اسلامي ايران پس از ورود به سوييس، شاهد ديدار سيدعباس عراقچي، وزير امور خارجه، با همتاي سوييسي خود به عنوان ميزبان اين نشست بود. سخنگوي وزارت امور خارجه با تأكيد بر اينكه يادداشت تفاهم پيشتر در تاريخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ به امضا رسيده است، تصريح كرد: اين نخستين نشست پس از امضاي اين سند محسوب ميشود و هدف اصلي آن گفتوگو درباره نحوه پيگيري و اجراي مفاد يادداشت تفاهم است. وي با اشاره به بند ۱۳ اين سند اظهار داشت: براساس مفاد يادداشت تفاهم، آغاز مذاكرات براي دستيابي به توافق نهايي منوط به اجراي بندهاي ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ است. بقايي ادامه داد: بند نخست يادداشت تفاهم، كه از نظر جايگاه و اهميت در صدر تعهدات قرار دارد، بر توقف جنگ در همه جبههها ازجمله لبنان تأكيد ميكند و اين موضوع براي جمهوري اسلامي ايران از اهميت اساسي برخوردار است. وي همچنين به ساير تعهدات مندرج در يادداشت تفاهم اشاره كرد و گفت: موضوعاتي ازجمله دسترسي ايران به داراييها و اموال مسدودشده يا محدودشده، صدور مجوزهاي لازم براي فروش نفت، مشتقات نفتي و محصولات پتروشيمي و برخي ديگر از تعهدات طرف امريكايي، ازجمله مواردي است كه درباره نحوه اجراي آنها گفتوگو خواهد شد. سخنگوي وزارت امور خارجه تأكيد كرد: هدف اين نشست، اطمينان از اجراي تعهدات طرف مقابل و تداوم اجراي آنهاست و در اين ميان، موضوع توقف جنگ در همه جبههها، ازجمله لبنان، در اولويت قرار دارد.