ما برای موفقیت شما ایستاده‌ایم

۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۰۸۰


«Wir machen uns stark für Ihren Erfolg»

این شعاری است که اتاق بازرگانی آلمان برای خود برگزیده است. ترجمه آن به فارسی می‌شود: ما برای موفقیت شما ایستاده‌ایم. هفته گذشته رییس اتاق بازرگانی تهران به آلمان سفر کرد و به زودی هیات دیگری به آلمان خواهد رفت. به همین دلیل این شماره معرفی تشکل‌های جهانی به اتاق بازرگانی و صنایع آلمان اختصاص یافت.

اتاق بازرگانی و صنایع آلمان، مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی در این کشور محسوب می‌شود. دلیل این موضوع قانونی است که دولت این کشور به نفع این تشکل به ثبت رسانده است. بر اساس قانون تمامی شرکت‌های آلمانی به جز شرکت‌های مربوط به صنایع دستی، مشاغل آزاد و کشاورزان موظف هستند که در این اتاق عضو شوند. نتیجه این شده است که این اتاق در حقیقت از طرف بیش از 3 میلیون کارآفرین صحبت می‌کند که نه فقط از بنگاه‌های بزرگ بلکه خرده فروشی‌ها و بنگاه‌های کوچک را نیز شامل می‌شود.

به همین دلیل این اتاق بازرگانی این توانایی را یافته است که درباره مسائل مختلف اقتصادی اظهارنظر کند و دولت مجبور است این نظرات را بپذیرد. همچنین این اتاق همیشه تلاش می‌کند که به هیچ‌وجه به عنوان نماینده یک بخش خاص از اقتصاد مطرح نباشد بلکه نمایندگی کل صنعت و بازرگانی آلمان را داشته باشد. در حقیقت این اتاق بیشتر یک کنفدراسیون بزرگ محسوب می‌شود که اعضای آن 79 اتاق بازرگانی در سراسر آلمان هستند. این اتاق‌ها از یکدیگر مستقل بوده و به شکل کنفدراسیونی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان را اداره می‌کنند.

این اتاق بازرگانی در سال 1872 گشایش یافت و از الگوی معمول اتاق‌های بازرگانی اروپایی که در اتاق بازرگانی ژاپن نیز مشاهده می‌کنیم استفاده می‌کند. بر اساس این الگو میزان حق عضویت دریافتی از اعضا بر اساس اندازه و حجم فعالیت بنگاه مشخص می‌شود و بین 35 تا 300 یورو است ولی در مقابل حق رای تمام افراد برابر است.

ارکان اتاق بازرگانی و صنایع آلمان عبارتند از:

1- مجمع عمومی نمایندگان: این مجمع که عالیترین رکن اتاق است شامل یک نماینده از هر 81 اتاق بازرگانی و صنایع شهرهای آلمان (عضو با حق رأی) و یک نماینده از هر 120 اتاق بازرگانی و صنایع مشترک آلمان با کشورهای دیگر (عضو مشورتی بدون حق رأی) است. مجمع عمومی دارای 15 کمیسیون تخصصی است که اعضای آنها از اعضای خود مجمع عمومی هستند.

2- هیات رییسه: هیات رییسه متشکل از

31-27 نفر است که شامل رییس، نمایندگان اتاق‌های مرکزی ایالت‌ها، 10 نماینده از سایر اتاق‌ها و 4 تن دیگر با معرفی رییس اتاق است که به مدت 2 سال توسط مجمع عمومی انتخاب می‌گردند.

3- هیات‌مدیره: هیات‌مدیره شامل رییس، 4 نایب‌رییس و دبیرکل است که در واقع هیات اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان محسوب می‌شود.

4- دبیرکل: دبیرکل سرپرست کلیه کارکنان اتاق و مدیر اجرایی اتاق محسوب می‌گردد که با پیشنهاد رییس و تصویب مجمع عمومی

انتخاب می‌شود.

5- رییس: رییس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان مستقیماً توسط مجمع عمومی و برای مدت

4 سال انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد وی فقط برای یک دوره 4 ساله دیگر مقدور است. از جمله شرایط جالب توجه رییس اتاق این است که سن وی در زمان انتخاب نباید بیش از 65 سال باشد (در ایران اختلاف نظر زیادی درباره سن و تعداد دفعات ریاست وجود دارد که در آیین نامه جدید به آن اشاره شده است)

اریک شوایتزر در این دوره ریاست هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع آلمان را بر عهده دارد. وی متولد 1965 در مالزی است و تحصیلات مقدماتی را در رشته تجارت گذرانده است اما مدرک دکترای وی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه برلین اخذ شده است. وی پیش از انتخاب به عنوان رییس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان معاونت فدراسیون مدیریت مواد زائد و محیط زیست اروپا را بر عهده داشته است.

ریاست هیات‌مدیره اتاق آلمان مارتین وانسلبن است که در سال 1958 متولد شد و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه توبینگن اخذ کرده است. وی پیش از انتخاب به عنوان دبیرکل بیشتر در انجمن ماشین و مهندسی کارخانه آلمان فعالیت می‌کرد که آخرین سمت وی دبیرکلی این انجمن بود.

اتاق آلمان به دلیل داشتن اتاق‌های بازرگانی مشترک با کشورها دارای قدرتی فوق‌العاده است. این اتاق دارای 120 اتاق بازرگانی مشترک آلمان با دیگر کشورها هستند. تمانی این اتاقهای بازرگانی از نظر حقوقی دارای شخصیتی مستقل هستند و به عنوان شعب اتاق بازرگانی و صنایع آلمان به حساب نمی‌آیند. نکته جالب آنکه این اتاق‌ها با 80 کشور ایجاد شده است و بعضی کشورها بیش از یک اتاق مشترک دارند. بعضی از این اتاق‌های مشترک حتی از بسیاری از اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها قوی‌تر شده‌اند. برای مثال اتاق بازرگانی آلمان و ایالات متحده امریکا که به کسب و کارهای میان آلمان و امریکا می‌پردازد خود در 90 کشور و 130 منطقه حضور دارد. تنهای اعضای این اتاق در ایالات متحده بیش از 2 هزار و 500 عضو است و در شهرها و ایالت‌های آتلانتا، شیکاگو، نیویورک، فیلادلفیا، سانفرانسیکو، ایلینویز به جز دفتر مرکزی در واشنگتن دفتر دارد. در حقیقت این اتاق با وجود وابستگی به آلمان جزو مهم‌ترین تشکل‌های اقتصادی امریکا محسوب می‌شود.

اتاق بازرگانی و صنایع آلمان همچنین در زمینه آموزش بسیار فعال است و یکی از وظایف این اتاق تربیت نیروهای کارآزموده برای صنایع این کشور است تا خیال صنایع آلمانی بابت وجود نیروی کار آموزش دیده راحت باشد.

مشاهده صفحات روزنامه