تدوين سند توسعه لجستيك تا ۶ ماه آينده

۱۴۰۴/۱۰/۰۷ - ۰۲:۱۲:۴۱
کد خبر: ۳۷۱۶۸۳

رييس بخش لجستيك و مديريت بحران مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: در كمتر از شش ماه آينده يك سند راهبردي جامع ملي به نام سند توسعه لجستيك تدوين خواهد شد كه وظايف تمام دستگاه‌هاي بخش دولتي و خصوصي را در اين بخش مشخص خواهد كرد.

رييس بخش لجستيك و مديريت بحران مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: در كمتر از شش ماه آينده يك سند راهبردي جامع ملي به نام سند توسعه لجستيك تدوين خواهد شد كه وظايف تمام دستگاه‌هاي بخش دولتي و خصوصي را در اين بخش مشخص خواهد كرد.

مقصود پورياري در گفت‌وگو با ايسنا، جزييات سند لجستيك را تشريح كرد و گفت: در خصوص مبحث مربوط به لجستيك از چندگانگي عجيب غريبي برخوردار هستيم و متولي واحدي علي رغم اينكه به صراحت در قانون و اسناد بالادستي مخصوصاً برنامه توسعه هفتم ذكر شده كه وزارت راه باشد، وجود ندارد. او افزود: طرحي به نام طرح جامع، صنعت لجستيك، فرآيندهاي لجستيكي وجود ندارد.در سند لجستيك دنبال اين هستيم كه ابتدا فرآيندها را شناسايي كنيم. بازيگران را مشخص كنيم.بخش خصوصي جايگاهش مشخص باشد. فناوري‌ها جايگاهشان مشخص باشد. ساختار مشخص باشد و بعد سراغ تدوين پروژه‌ها برويم. رييس بخش لجستيك و مديريت بحران مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي تصريح كرد: تمام توجه ما در اين چند سال از نوع پروژه‌هاي مربوط به زيرساخت فيزيكي بوده در صورتي كه مهم‌ترين بخش در ارزيابي عملكرد لجستيك بخش نرم‌افزاري و زيرساخت‌هاي مربوط به مالي، اداري، ارتباطي، فناورانه و از جنس نرم است.  پورياري ادامه داد: در اين سند همزمان به پروژه‌هاي مربوط به توسعه زيرساخت‌هاي فيزيكي و توسعه زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري، ارتباطي و مالي خواهيم پرداخت.از بخش خصوصي بيشترين استفاده را خواهيم كرد. از تمام بازيگران در تمامي مراحل پروژه دعوت مي‌كنيم كه پروژه را رصد كنند تا در نهايت خروجي كه به آن خواهيم رسيد كاملا عملياتي، جامع نگر و همه اجزا با هم ديده باشد. رييس بخش لجستيك و مديريت بحران مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بيان اينكه صنعت لجستيك ۱۴۷ بازيگر دارد كه مباحث مربوط به سياست‌گذاري را دنبال مي‌كنند و بالغ بر ۲۰شورا راجع به لجستيك تصميم‌گيري مي‌كنند كه عملا عدم هماهنگي ايجاد شده است، گفت: بالغ بر ۶۰ سامانه داريم كه دست و پاي سرمايه‌گذار و بخش خصوصي را بسته است و فرآيندها را تسهيل نمي‌كند. پورياري ادامه داد: يكي از شاخص‌هايي كه بر عملكرد لجستيك تاثيرگذار بوده شاخص مربوط به امور مرزي و گمركات است. بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ دستگاه در گمرك اظهارنظر مي‌كنند كه اين درست نيست و باعث مي‌شود ماندگاري كالا زياد و رسوب كالا بيشتر شود.