چين براي رباتهاي انساننما مدرسه ساخت
چين مدرسهاي غيرمعمول افتتاح كرده است كه هدف آن آمادهسازي رباتهاي انساننما براي انجام طيف وسيعي از وظايف است؛ از كار در خطوط توليد كارخانهها گرفته تا كمك در خانه و فضاهاي عمومي. به گزارش ايسنا، مركز آموزش دادههاي ربات انساننماي مرحله دوم پكن در منطقه شيجينشان اين شهر قرار دارد.
چين مدرسهاي غيرمعمول افتتاح كرده است كه هدف آن آمادهسازي رباتهاي انساننما براي انجام طيف وسيعي از وظايف است؛ از كار در خطوط توليد كارخانهها گرفته تا كمك در خانه و فضاهاي عمومي. به گزارش ايسنا، مركز آموزش دادههاي ربات انساننماي مرحله دوم پكن در منطقه شيجينشان اين شهر قرار دارد. اين مركز محيطهاي واقعي خطوط توليد و زندگي روزمره را بازسازي ميكند و دو طبقه را در بر ميگيرد. به نقل از آياي، در داخل، رباتهاي انساننما انواع فعاليتهاي روزمره را تمرين ميكنند كه هم محيطهاي صنعتي و هم محيطهاي خانگي را شبيهسازي ميكند. اين فعاليتها شامل دستهبندي سيمها، جمعآوري بستهها، آشپزي و حتي مرتبكردن اتاق خواب است. هر واحد آموزشي يا «سلول»، به شكل مدولار ساخته شده و مرتب تغيير ميكند تا مربيان بتوانند سناريوها را سريع با شرايط مختلف تطبيق دهند.تمرينهاي اين مركز، حول كوافو، ربات انساننمايي به ارتفاع ۱.۶۵ متر، متمركز است؛ رباتي كه نام خود را از يك شخصيت اساطيري بزرگ چين گرفته و توسط شركت Leju Robotics مستقر در شنژن ساخته شده است. اين مدل همچنين به عنوان نخستين ربات انساننماي ۵G-A جهان معرفي شده است. به گفته ژو كاي، رييس مركز آموزش، هر ربات با دو مربي انساني همراه است. ژو ميگويد: همانطور كه كودكان براي راه رفتن به تمرين مكرر نياز دارند، رباتها نيز بايد در سناريوهاي متنوع آموزش ببينند تا هوش كاربردي به دست آورند. اين آموزش، يكي از بزرگترين گلوگاههاي صنعت، يعني كمبود داده را هدف قرار ميدهد؛ كمبودي كه توسعه مدلهاي پيشرفته هوش مصنوعي را محدود ميكند. ژو ميگويد بدون حجم زيادي از دادههاي واقعي و استاندارد، رباتهاي انساننما در تعميم مهارتها به محيطهاي مختلف با مشكل مواجه ميشوند و مركز تلاش دارد اين مشكل را حل كند. انتظار ميرود اين مركز سالانه چند ميليون ورودي داده باكيفيت توليد كند.ژو تاكيد كرد كه آموزش رباتها نيازمند صرف زمان و دقت بسيار است. در يك خانه هوشمند آزمايشي، دو مربي كنار هم كار ميكنند تا ربات را در مهارت بستهبندي محافظتي آموزش بدهند. براي حفظ دقت و ثبات عملكرد، مربيان هر چند ساعت يكبار نقشهاي خود را جابهجا ميكنند تا هر جنبه از آموزش با نظارت كامل انجام شود. در حالي كه يكي از مربيان از راه دور ربات را هدايت ميكند تا پلاستيك حبابدار را داخل جعبه قرار داده و يك كنترل از راه دور را داخل آن بگذارد، ديگري عملكرد ربات را از طريق پايانه رايانه، نظارت و ثبت ميكند.
