زيست بوم آموزش آنلاين در حال طراحي است
رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به كمبودهاي زيرساختي موجود درحوزه آموزشهاي آنلاين گفت: سامانه ملي و توانمندي در اين زمينه وجود ندارد و استقرار زيست بوم آموزش پاسخي به اين نياز است. به گزارش مهر به نقل از سازمان فناوري اطلاعات ايران، محمدمحسن صدر رييس سازمان با حضور در دانشگاه پيام نور به الزامات زيست بوم آموزش را تشريح كرد.
رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به كمبودهاي زيرساختي موجود درحوزه آموزشهاي آنلاين گفت: سامانه ملي و توانمندي در اين زمينه وجود ندارد و استقرار زيست بوم آموزش پاسخي به اين نياز است. به گزارش مهر به نقل از سازمان فناوري اطلاعات ايران، محمدمحسن صدر رييس سازمان با حضور در دانشگاه پيام نور به الزامات زيست بوم آموزش را تشريح كرد. صدر تبيين ماموريتهاي حوزه فناوري اطلاعات را از جمله وظايف سازمان فناوري اطلاعات ايران دانست و اظهار داشت: بر اين اساس، تعريف زيستبومهاي ديجيتال كشور در دستور كار قرار گرفته و كل كشور به تعدادي زيستبوم تقسيم خواهد شد. وي گفت: در حال حاضر، مقدمات ايجاد هفت زيستبوم فراهم شده است كه يكي از مهمترين آنها، زيستبوم آموزش است. در اين چارچوب، نقش هر يك از زيرنظامهاي آموزشي و جايگاه آنها در شبكه آموزش كشور، مشخص خواهد شد. رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به نقش و جايگاه دانشگاه پيام نور، اظهار داشت: آمار و اطلاعات ارايهشده در خصوص تعداد مقالات، مجلات و رويدادهاي مثبت دانشگاهي، اگرچه ارزشمند است، اما بهنظر ميرسد كافي نباشد. در موارد مختلف ممكن است توانمنديهاي يك دانشگاه فراتر از شاخصهاي اينچنيني باشد اما چه اتفاقي رخ ميدهد كه خروجيها، متناسب با اين ظرفيتها، درخشان نيستند؟ معاون وزير ارتباطات با مثبت دانستن تحولات دانشگاه پيام نور در دوره مديريتي جديد، خاطرنشان كرد: هنوز با رسيدن به جايگاه مطلوب و هدفگذاري شده در اين دانشگاه فاصله وجود دارد. «هسته دانايي» و «شبكه توانايي» دو ركن اصلي قابل اتكا براي تحقق اين اهداف هستند. دانشگاه پيام نور از منظر شبكه توانايي، بهواسطه گستره ملي و كشوري خود، بينظير است. آنچه اكنون بايد بر آن تمركز شود، شكلدهي هسته دانايي و فعالسازي بالهاي توانايي دانشگاه در قالب صندوق پژوهش است. صدر افزود: اگر شرايط بهگونهاي فراهم شود كه اعضاي هيات علمي استانها خود را جزئي از شبكه توانايي متصل به هسته مركزي دانايي دانشگاه بدانند، ميتوان گفت به موفقيت دست يافتهايم. اجراي يك پايش سراسري كشوري در يك موضوع پژوهشي، قابليتي است كه هزينه و امكان تحقق آن براي بسياري از دانشگاهها وجود ندارد؛ در حالي كه دانشگاه پيام نور، به دليل ساختار و پراكندگي جغرافيايي، در اين زمينه مزيت رقابتي جدي دارد. رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران در عين حال به برخي نقايص موجود اشاره كرد و گفت: در بسياري از پروژههاي ملي اثرگذار، نقشآفريني ما عمدتاً بهصورت فردي است و نه در قالب هويت دانشگاه. لازم است بررسي شود كه چرا اين فعاليتها به نام و نفع دانشگاه ثبت نميشود؟! امروز بايد اطمينان خاطر ايجاد شود تا پژوهشگران بتوانند پروژههاي بزرگ را به دانشگاه بياورند و از ظرفيتهاي آن استفاده كنند. وي همچنين بر ضرورت همكاري و همافزايي با اعضاي هيات علمي ساير دانشگاهها و تعريف پروژههاي مشترك تاكيد كرد و گفت: اين همكاريها، بهويژه با توجه به مزيتهاي اييننامهاي و هزينههاي كمتر در دانشگاه پيامنور، ميتواند به جذب طرحهاي پژوهشي بزرگ منجر شود. اين ظرفيتها بايد بهدرستي معرفي و بر آنها تمركز شود. صدر افزود: در حوزه آموزشهاي آنلاين و مجازي، آموزش عالي كشور با فقر زيرساختي مواجه است و سامانهاي ملي و توانمند در اين زمينه وجود ندارد. اين در حالي است كه دانشگاه پيام نور ميتواند بهترين گزينه براي تعريف و ارايه يك سرويس ملي در حوزه آموزش مجازي باشد؛ نقشي كليدي در زيستبوم آموزش كه ميتواند مورد استقبال جدي قرار گيرد. معاون وزير ارتباطات گفت: صندوق نوآفرين با مشاركت وزارت ارتباطات و سازمان فناوري اطلاعات، آمادگي دارد در سه طرح شاخص و داراي قابليت سرمايهگذاري از سوي شركتهاي دانشبنيان يا اعضاي هيات علمي سرمايهگذاري كند و هر طرح ملي اثرگذار در حوزه فناوري اطلاعات، زيستبومهاي ديجيتال و اقتصاد ديجيتال كه از سوي دانشگاه ارايه شود، مورد حمايت قرار خواهد گرفت. تمركز ما بر طرحهايي با مقياس بزرگ و اثرگذاري واقعي است؛ طرحهايي كه بتوانند بخشي از مشكلات كشور را حل كنند.
