بنادر ايران با توان ۳۰۰ ميليون تني خالي ماندهاند
دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران با اشاره به اينكه در جنوب كشور نزديك به ۳۰۰ ميليون تن قابليت تخليه و بارگيري و انبارش داريم، گفت: بنادر شمالي در سال بيش از ۳۰ ميليون تن قابليت تخليه، بارگيري و انبارش دارند، ولي سال گذشته حدود ۶ ميليون تن بوده است و اين يعني ميتوانيم تا ۵ برابر پشتيباني كنيم.
دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران با اشاره به اينكه در جنوب كشور نزديك به ۳۰۰ ميليون تن قابليت تخليه و بارگيري و انبارش داريم، گفت: بنادر شمالي در سال بيش از ۳۰ ميليون تن قابليت تخليه، بارگيري و انبارش دارند، ولي سال گذشته حدود ۶ ميليون تن بوده است و اين يعني ميتوانيم تا ۵ برابر پشتيباني كنيم. مسعود پلمه در گفتوگو با ايسنا اظهار كرد: براي اينكه كريدور شمال - جنوب به حداقل ممكن فعاليت برسد نيازمند كشتي، واگن، لكوموتيو، تجهيزات بندري و كاميون هستيم و بايد مديريت طراحي حمل صورت گيرد. او افزود: اگر اين اتفاق بيفتد كه بار ورودي خروجي روسيه از مسير ايران بيش از آنچه كه تا امروز بوده حتي تا مرز ۴۰ ميليون تن افزايش يابد قابليت پشتيباني داريم. دبيركل انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران با بيان اينكه در بخش زيرساخت دو انقطاع ريلي داريم، اظهار كرد: ريل ما از طريق سرخس ميتواند بار را به روسيه برود و هيچ محدوديتي وجود ندارد. از طريق بندراميرآباد نيز به همين ترتيب است. براي ارتباط ريل از آذربايجان به ايران بين رشت و آستارا انقطاع ريلي داريم كه درصدد ساخت آن هستند. پلمه در پاسخ به اين سوال كه اسنپ بك چه اثري در بخش كشتيراني كشور گذاشته است؟ گفت: اسنپ بك به تنهايي باعث افزايش هزينهها و مدت زمان جابهجايي بار نميشود، بلكه تحريم باعث آن است. قبل از اينكه اسنپ بك بخواهد اجرايي شود با تحريم مواجه بوديم. تحريم باعث ميشود كشتيهاي اصلي به ايران نيايند و در بنادر اطراف از جمله جبل علي بروند. طبيعتا وقتي در آنجا تخليه و بارگيري اضافه صورت گيرد هزينه مضاعفي صورت ميگيرد. وي در پايان اضافه كرد: حدود ۳۰ درصد به هزينه به واسطه تحريمها در دريا اضافه ميشود.
