قدرت خريد پايين مردم، ركود بازار پوشاك را تشديد كرد

صنعت پوشاك ايران قرباني قاچاق

۱۴۰۴/۱۰/۰۲ - ۰۲:۲۱:۳۳
کد خبر: ۳۷۱۰۴۲
صنعت پوشاك ايران قرباني قاچاق

در حالي كه صنعت پوشاك ايران با ظرفيت‌هاي بالاي توليد و اشتغال‌زايي روبه‌رو است، ورود پوشاك بي‌كيفيت از مبادي غيررسمي و افزايش هزينه‌هاي توليد، بازار داخلي را با چالش جدي مواجه كرده است. فعالان صنفي هشدار مي‌دهند كه نبود واردات رسمي، قاچاق گسترده و تعدد نهادهاي تصميم‌گيرنده، توليدكنندگان كوچك و متوسط را در برابر ركود و كاهش قدرت خريد مردم شكننده كرده است.

تعادل|

در حالي كه صنعت پوشاك ايران با ظرفيت‌هاي بالاي توليد و اشتغال‌زايي روبه‌رو است، ورود پوشاك بي‌كيفيت از مبادي غيررسمي و افزايش هزينه‌هاي توليد، بازار داخلي را با چالش جدي مواجه كرده است. فعالان صنفي هشدار مي‌دهند كه نبود واردات رسمي، قاچاق گسترده و تعدد نهادهاي تصميم‌گيرنده، توليدكنندگان كوچك و متوسط را در برابر ركود و كاهش قدرت خريد مردم شكننده كرده است.

به گزارش «تعادل»، رييس اتاق اصناف تهران با اشاره به وضعيت نگران‌كننده بازار پوشاك اعلام كرد كه در حال حاضر واردات رسمي پوشاك به كشور انجام نمي‌شود و بخش قابل‌توجهي از پوشاك موجود در بازار از مسيرهاي غيررسمي مانند كولبري و ته‌لنجي وارد مي‌شود؛ پوشاكي كه عمدتا از نظر كيفيت در سطح پاييني قرار دارد و به توليد داخلي آسيب مي‌زند.

حميدرضا رستگار روز گذشته در نشست با خبرنگاران با بيان اينكه اكثريت فعالان حوزه پوشاك بنگاه‌هاي كوچك و متوسط هستند، اظهار كرد: حدود ۲۰ هزار نفر به‌صورت رسمي در اين صنف اشتغال دارند و اين بنگاه‌ها به دليل محدوديت منابع، در دوره‌هاي ركود بازار بيش از ساير بخش‌ها آسيب مي‌بينند و نيازمند حمايت هدفمند هستند.

وي با تاكيد بر جايگاه صنعت پوشاك در اقتصاد كشور گفت: توليدات داخلي از كيفيت مناسبي برخوردارند، اما قاچاق به يك معضل ساختاري در اين حوزه تبديل شده است. به گفته رستگار، بدون برنامه‌ريزي مشخص براي رقابت با كشورهايي مانند چين و تركيه و بدون نگاه صادرات‌محور، نمي‌توان انتظار پايداري از اين صنعت داشت. رييس اتاق اصناف تهران با انتقاد از برخي قوانين حمايتي مرزنشينان تصريح كرد: مقرراتي مانند كولبري و ته‌لنجي، اگرچه با نيت حمايت تصويب شده‌اند، اما در عمل باعث ورود كالاهايي شده‌اند كه توليدكننده داخلي را با مشكل جدي مواجه كرده‌اند. هيچ سياستي نبايد به حذف سهم توليدكننده ايراني از اقتصاد كشور منجر شود.

وي افزايش قيمت مواد اوليه داخلي و خارجي را يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي توليد دانست و افزود: مسير توليد در كشور پرهزينه و پيچيده است و تا زماني كه هماهنگي موثر ميان زنجيره تامين، توليد و توزيع ايجاد نشود، توليدكننده توان رقابت نخواهد داشت.

رستگار همچنين به چندپارگي نهادي در حوزه پوشاك اشاره كرد و گفت: اتحاديه تخصصي، متولي اصلي اين حوزه است، اما دخالت دستگاه‌هاي متعدد و ايجاد ساختارهاي موازي مانند نهادهاي مرتبط با مد و لباس يا فضاي مجازي، عملا بر مشكلات توليدكنندگان افزوده است و نياز به ساماندهي قانوني دارد. وي كاهش قدرت خريد مردم را يكي از دلايل افت تقاضا براي پوشاك دانست و اظهار كرد: نوسانات نرخ ارز و شكاف ميان درآمد و هزينه خانوارها، نه‌تنها بازار پوشاك بلكه كل بازار مصرف را تحت تاثير قرار داده است. در ادامه اين نشست، ابوالقاسم شيرازي، سخنگوي اتحاديه صنف توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك تهران با اشاره به چالش‌هاي برندسازي گفت: اغلب برندهاي داخلي تك‌محصولي هستند، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته، يك برند مجموعه‌اي متنوع از محصولات را پوشش مي‌دهد.

شيرازي افزود: اگر زنجيره تامين، از مواد اوليه تا توليد و مصرف‌كننده نهايي، هماهنگ عمل كند، بسياري از مشكلات فعلي برطرف مي‌شود. امروز وقتي هزينه تمام شده بالا مي‌رود، تقاضا كاهش پيدا مي‌كند. به همين دليل است كه قشر مرفه از برندهاي گرانقيمت خريد مي‌كند، اما قشر ضعيف ناچار است از دستفروشان خريد كند. وي افزود: گسترش پديده بساط‌فروشي نتيجه همين فشارها و افزايش هزينه‌هاي توليد است؛ توليدكننده وقتي نمي‌تواند كالاي خود را بفروشد، مجبور مي‌شود محصولي كه مثلا ۱۰۰ تومان برايش تمام شده را با ۴۰ يا ۵۰ تومان به دستفروش بدهد تا در كف خيابان عرضه شود. اين وضعيت نه براي توليدكننده قابل تحمل است و نه براي اقتصاد.

 وي قاچاق را يكي از اصلي‌ترين تهديدهاي توليد پوشاك عنوان كرد و گفت: تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده است كه مبارزه با قاچاق در سطح عرضه كارآمد نيست و تمركز بايد بر مبادي ورودي و مبدا قاچاق باشد؛ موضوعي كه نيازمند عزم جدي دستگاه‌هاي مسوول است.

سخنگوي اتحاديه صنف توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك تهران تاكيد كرد: حمايت واقعي از توليدكنندگان مي‌تواند مانع رشد بازار غيررسمي شود.

شيرازي گفت: عوامل متعددي بر قيمت تمام شده اثر مي‌گذارند؛ از جمله سازمان مالياتي، تامين اجتماعي، آتش‌نشاني، هزينه تابلو و ساير الزامات. در كنار اينها، دسترسي دشوار به مواد اوليه حتي زماني كه در داخل كشور موجود است و بايد از بازار آزاد تهيه شود، تاثير مستقيمي بر افزايش قيمت تمام شده دارد. 

وي همچنين با بيان اينكه برندسازي در ايران فرآيندي پرهزينه و مشمول ماليات، بيمه و ماليات بر ارزش افزوده است، تصريح كرد: بسياري از دستگاه‌ها به‌جاي حمايت، موانع جديدي بر سر راه توليدكنندگان ايجاد مي‌كنند و همين مساله انگيزه توسعه برند را كاهش مي‌دهد. در پايان اعلام شد دومين نمايشگاه تهران مدكس، نمايشگاه تخصصي زنجيره ارزش پوشاك، طراحي، مد، لباس، چرم و صنايع وابسته، از ۷ تا ۱۰ بهمن‌ماه در بوستان گفت‌وگو برگزار خواهد شد.