افول تلويزيون سنتي و صعود پادكست‌هاي يوتيوب روي صفحه‌نمايش بزرگ

۱۴۰۴/۰۹/۳۰ - ۰۱:۲۶:۵۱
کد خبر: ۳۷۰۷۰۸

اطلاعات جديدي كه استيو مك‌لندن، مدير محصول پادكست يويتوب، منتشر كرده، نشان مي‌دهد كه پادكست‌هاي ميزباني شده در پلتفرم‌ تحت مالكيت گوگل حالا به يكي از سرگرمي‌هاي رايج تلويزيوني تبديل شده‌اند و از رقباي اصلي شبكه‌هاي سنتي محسوب مي‌شوند.

اطلاعات جديدي كه استيو مك‌لندن، مدير محصول پادكست يويتوب، منتشر كرده، نشان مي‌دهد كه پادكست‌هاي ميزباني شده در پلتفرم‌ تحت مالكيت گوگل حالا به يكي از سرگرمي‌هاي رايج تلويزيوني تبديل شده‌اند و از رقباي اصلي شبكه‌هاي سنتي محسوب مي‌شوند. براساس داده‌ها، اين قالب رسانه‌اي به‌تدريج در حال تبديل شدن به جايگزيني براي برنامه‌هاي سنتي تلويزيوني، ازجمله تاك‌شوها و برنامه‌هاي شبانه است. به گزارش پيوست به نقل از بلومبرگ، يوتيوب مي‌گويد كاربران در ماه اكتبر بيش از ۷۰۰ ميليون ساعت پادكست را از طريق تلويزيون‌هاي خانگي تماشا كرده‌اند كه در مقايسه با ۴۰۰ ميليون ساعت مدت مشابه سال گذشته، رشدي نزديك به دو برابر را نشان مي‌دهد. اين افزايش مصرف نشان مي‌دهد كه مخاطبان پادكست‌ها ديگر صرفا به گوشي يا لپ‌تاپ بسنده نمي‌كنند و صفحه‌نمايش بزرگ تلويزيون به يكي از كانال‌هاي اصلي اين محتوا تبديل شده است. پيش از اين نيز گزارشي در تير‌ماه نشان مي‌داد كه مخاطبان يوتيوب در پلتفرم‌هاي خانگي در حال افزايش هستند و ويديو‌هاي طولاني (ازجمله پادكست‌ها) نقش مهمي در افزايش مخاطبان دارند. داده‌هاي شركت Tubular Labs نشان مي‌دهد كه تا ابتداي سال ۲۰۲۵، اپليكيشن تلويزيوني يوتيوب توانسته سهم خود را حتي از اپليكيشن موبايلي نيز بيشتر كند و در نتيجه اتاق نشيمن خانه‌ها را به يكي از بازارهاي اصلي گوگل تبديل كند. استيو مك‌لندون، مدير محصول پادكست در يوتيوب، در گفت‌وگويي اعلام كرد كه «اتاق نشيمن خانه‌ها به يكي از نقاط درخشان مصرف محتوا تبديل شده است.» او در ادامه گفت گرچه يوتيوب از ابتدا انتظار رشد مخاطب پادكست‌هاي ويديويي‌ را داشت، اما مقياس اين استقبال فراتر از پيش‌بيني‌ها بوده است. به گفته او، سرمايه‌گذاري يوتيوب در ابزارهاي جست‌وجو و كشف محتوا، به‌ويژه براي تلويزيون‌ها، نقش مهمي در اين رشد ايفا كرده است. هم‌زمان با اين تحول، الگوي تماشاي كاربران نيز در حال تغيير است. داده‌هاي شركت نيلسن كه به بررسي مخاطبان بخش سرگرمي مي‌پردازد نيز نشان مي‌دهد كه يوتيوب در ماه نوامبر ۱۳درصد از كل زمان تماشاي تلويزيون در ميان پلتفرم‌هاي استريم را به خود اختصاص داده است؛ سهمي كه از تمام سرويس‌ها، از جمله نتفليكس، فراتر مي‌رود. گرچه تماشاي تلويزيون سنتي همچنان با ۲۳ درصد از كل بينندگان پيشتاز محتواي خانگي است، اما روند كلي نشان از كاهش تدريجي مخاطبان اين بخش و افزايش سهم پلتفرم‌هايي چون يوتيوب دارد. مك‌لندون معتقد است بسياري از كاربران اكنون پادكست‌ها را به‌جاي برنامه‌هاي روزانه يا تاك‌شوهاي شبانه تماشا مي‌كنند. به گفته او، تركيب پادكست، ويديو و قابليت كشف محتوا روي تلويزيون باعث شده عملا توليد‌كنندگان محتوا بتوانند برنامه‌هاي شبانه خود را بدون محدوديت توليد و دراختيار مخاطبان بگذارند. اين تغيير نگاه مخاطب و ارتباط رسانه‌اي، اهميت زيادي براي صنعت سرگرمي دارد. تلويزيون كه سال‌ها در اختيار توليدات پرهزينه شبكه‌هاي كابلي و سرويس‌هاي استريم بوده، اكنون بيش از پيش ميزبان محتواي عمدتا رايگاني است كه كاربران يوتيوب، گاه با هزينه بسيار پايين، توليد و عرضه مي‌كنند. همين مساله باعث شده تا هم‌زمان با كاهش مخاطبان تلويزيون سنتي، بخشي از بودجه‌هاي تبليغاتي و توجه مخاطبان نيز به سمت پلتفرم‌هايي مانند يوتيوب تغيير مسير دهد. در واكنش به اين روند، شركت‌هاي بزرگ رسانه‌اي و پلتفرم‌هاي اجتماعي ديگر نيز در تلاشند تا به رقابت با نفوذ يوتيوب در فضاي تلويزيون‌هاي خانگي بپردازند.