شبكههاي اصلي و نيمهاصلي حملونقل اصلاح شوند
رييسجمهوري گفت: وقتي جادهها راهداري و مديريت ميشوند نبايد آمارهايي همچون ۱۰ هزار نفر كشته داشته باشد؛ اين شرايط قابلقبول نيست. مقررات را تنظيم كنيم و اگر كسي آنها را ناديده ميگيرد مثل ساير نقاط جهان برخوردهاي سخت و جدي با آنان داشته باشيم كه جان خود و ديگران را به خطر مياندازند.
رييسجمهوري گفت: وقتي جادهها راهداري و مديريت ميشوند نبايد آمارهايي همچون ۱۰ هزار نفر كشته داشته باشد؛ اين شرايط قابلقبول نيست. مقررات را تنظيم كنيم و اگر كسي آنها را ناديده ميگيرد مثل ساير نقاط جهان برخوردهاي سخت و جدي با آنان داشته باشيم كه جان خود و ديگران را به خطر مياندازند.
مسعود پزشكيان در آيين گراميداشت هفته حملونقل، با بيان اينكه اگر انساني بخواهد درست عمل كند شاهرگها به كمك ميآيند، اظهار كرد: در نظر داريم شبكههاي اصلي، نيمهاصلي و زيرين را در حملونقل اصلاح و بهبود بدهيم و باكيفيت مناسب و تكنولوژي لازم جهتگيريها را تنظيم كنيم.
وي ادامه داد: بايد تناسبي بين شبكههاي حملونقل وجود داشته باشد تا خدمات مورد نياز به كانونهاي مورد نياز برسد. اين تناسب بايد حفظ شود تا كم و زياد نشود كه در اينصورت ضررهايي به همراه دارد. در ساختار بايد هدفمند و نظاممند عمل كنيم. در اين زمينه بايد به شكلي در جلسات به نتيجه برسيم كه به نفع گيرندگان و عرضهكنندگان و سياستگذاران باشد.پزشكيان تاكيد كرد: مصمميم شاهراهها را بسازيم و اصلاح كنيم. بايد رفع معضل ترافيك و آلودگي هوا را از همين جهت نيز دنبال كنيم. بايد بتوانيم به شكلي راهسازي كنيم كه مسيرها تا آينده، فضاي كافي براي عبور و مرور راحت را فراهم كند. نه اينكه هر دو سال يك باند به جادهها اضافه كنيم. بايد با برنامهريزي عمل كنيم.
رييسجمهوري با اشاره به اعلام آمادگي بخش خصوصي براي ساخت راهآهن اظهار كرد: بايد جلسه بگذاريم و مشكلات را حل كنيم. ما حاضريم اختيارات را واگذار كنيم. بخش خصوصي هم بيايد و بگويد چه كمكي از دستش برميآيد. بايد امنيت و كارايي را در مسيرهاي كشور افزايش بدهيم. شنيدم يدككشهايي در جادهها تردد دارند كه متعلق به ۶۰ سال پيش هستند، نبايد اجازه بدهيم چنين شرايطي وجود داشته باشد. وي يادآور شد: ساماندهي سهم بار نيز بايد به شكلي انجام شود كه همه بتوانند كار خود را پيش ببرند. چه در زمينه مسيرهاي ريلي و چه ترانزيت كاميونها و تريليها بايد جلسه برگزار كنيم و با تصميمگيري دقيق امور را پيش ببريم.
پزشكيان گفت: بايد شبكه حملونقل را بهطور كامل ببينيم و طراحي كنيم. يا كاري نكنيم يا اگر كاري ميكنيم با جامعيت عمل كنيم. بايد به زيرمجموعههاي حملونقل از جمله خطوط اتوبوسراني، تاكسيراني يا افرادي كه در اين بخش فعال هستند نيز توجه داشته باشيم و در برنامهريزيها در نظر بگيريم.
رييسجمهوري تاكيد كرد: جادههايي كه راهداري و مديريت ميشوند نبايد آمارهايي همچون ۱۰ هزار نفر كشته داشته باشد. اين شرايط اصلا قابلقبول نيست. مقررات را تنظيم كنيم و اگر كسي آنها را ناديده ميگيرد نبايد بهسادگي با او برخورد كرد. بايد مثل ساير نقاط جهان برخوردهاي سخت و جدي با اين افراد داشت كه جان خودشان و ديگران را به خطر مياندازند.
وي با يادآوري ضرورت بررسي مقررات موجود در زمينه گمركات و مرزها گفت: در جهان همه اين شبكه شهري و جادهاي تحت يك مديريت و فرماندهي واحد است و بايد با هماهنگي يكديگر پيش رود. در طول يكي دوسال بايد موانع را از سر راهبرداريم كه با همراهي و مشورت شما فعالان حوزه حملونقل اين اقدام ممكن ميشود.
پزشكيان در پايان سخنانش با قدرداني از اقدامات فعالان ترانزيت و حملونقل در كشور در جريان جنگ ۱۲ روزه گفت: ممكن است از هم گلايه داشته باشيم اما وقتي دشمن قلدر و زورگو به ايران حمله كرد، همه اين اختلافات كنار گذاشتند و همه به ميدان خدماترساني آمدند و چنين اقداماتي بود كه دشمن را نااميد كرد.
