وقتي هر دقيقه شورا از جيب مردم مي‌رود

هزينه هر جلسه شوراي شهر بيش از ۷ ميليارد تومان

۱۴۰۴/۰۹/۲۹ - ۰۰:۴۹:۲۰
کد خبر: ۳۷۰۵۶۵

بحث درباره هزينه جلسات شوراي اسلامي شهر تهران بار ديگر به يكي از موضوعات داغ فضاي رسانه‌اي و سياسي مديريت شهري تبديل شده است. اظهارات اخير احمد صادقي، عضو شوراي شهر تهران، درباره هزينه بيش از ۷ ميليارد توماني هر جلسه شورا، واكنش‌ها و حاشيه‌هاي متعددي را به دنبال داشت؛ واكنش‌هايي كه به گفته او، بيش از آنكه متوجه اصل موضوع باشد، بر عدد و رقم اعلام‌شده متمركز شده است.

بحث درباره هزينه جلسات شوراي اسلامي شهر تهران بار ديگر به يكي از موضوعات داغ فضاي رسانه‌اي و سياسي مديريت شهري تبديل شده است. اظهارات اخير احمد صادقي، عضو شوراي شهر تهران، درباره هزينه بيش از ۷ ميليارد توماني هر جلسه شورا، واكنش‌ها و حاشيه‌هاي متعددي را به دنبال داشت؛ واكنش‌هايي كه به گفته او، بيش از آنكه متوجه اصل موضوع باشد، بر عدد و رقم اعلام‌شده متمركز شده است.صادقي در گفت‌وگو با مهر، با دفاع از مبناي محاسبات مطرح‌شده، تأكيد مي‌كند كه مساله اصلي نه رقم اعلامي، بلكه نحوه هزينه‌كرد وقت و منابعي است كه مستقيماً از جيب مردم پرداخت مي‌شود. او مي‌گويد تمركز افكار عمومي و برخي منتقدان بر عدد ۷ ميليارد تومان، باعث شده اصل پيام، يعني مسووليت‌پذيري در استفاده از منابع عمومي، كمتر ديده شود.اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اختلاف‌نظر ايجادشده ميان او و خزانه‌دار شورا درباره رقم هزينه جلسات، توضيح مي‌دهد: پس از مصاحبه بنده، جناب آقاي كاشاني رقم اعلامي را رد و عدد ديگري ارايه كردند. بنده كارشناس مالي نيستم و تحصيلاتم در رشته حقوق است، بنابراين استناد من به شاخص كارشناسي قيمت تمام‌شده، نه محاسبه شخصي بوده است.صادقي تأكيد مي‌كند كه بيان اين عدد، نه از سر محاسبه فردي يا تحليل شخصي، بلكه بر پايه شاخصي است كه سال‌ها پيش طراحي و در محافل تخصصي و رسانه‌اي مطرح شده و پيش از اين نيز مورد استفاده اعضاي شورا قرار گرفته است.

   شاخص قيمت تمام‌شده جلسات شورا  از سال ۱۳۹۷ وجود دارد

به گفته اين عضو شورا، مبناي عدد اعلام‌شده به سال‌ها قبل بازمي‌گردد. او در اين باره توضيح مي‌دهد: در سال ۱۳۹۷ آقاي سالاري، پژوهشگر اقتصادي با تمركز بر اقتصاد و برنامه‌ريزي شهري، شاخص قيمت تمام‌شده هر جلسه شوراي شهر تهران را طراحي و رسانه‌اي كرد. در اين چارچوب، مصوبات شورا به عنوان كالاي نهايي اين نهاد در نظر گرفته شده و محاسبات بر اساس نظريه‌هاي اقتصادي انجام گرفته است.صادقي يادآور مي‌شود كه اين شاخص در زمان خود با واكنش منفي يا تكذيب رسمي مواجه نشد و حتي در سال‌هاي بعد نيز مجدداً مورد استناد قرار گرفت.

   چرا آن زمان واكنشي نبود؟

او در ادامه با اشاره به طرح مجدد اين موضوع در دوره‌هاي بعدي شورا مي‌گويد: اين رقم نه‌تنها در آن زمان رد نشد، بلكه در سال ۱۴۰۱ نيز توسط جناب آقاي اماني، عضو شورا، مجدداً مطرح و رسانه‌اي شد. اينكه چرا آن اظهارنظر بي‌پاسخ ماند اما نسبت به اظهارات بنده واكنش نشان داده شد، محل تأمل است.به اعتقاد صادقي، تفاوت واكنش‌ها نسبت به يك شاخص ثابت، نشان‌دهنده فضايي است كه بيش از آنكه بر مبناي بحث كارشناسي شكل بگيرد، تحت تأثير شرايط سياسي و رسانه‌اي قرار دارد.صادقي در تشريح نحوه به‌روزرساني عدد اعلام‌شده، به شاخص‌هاي تورمي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: رقم تمام‌شده براي جلسات را سال ۱۳۹۷ در سامانه‌هاي محاسبه تورم آنلاين مبتني بر شاخص‌هاي رسمي وارد كردم. اين سامانه‌ها هزينه هر جلسه شورا در سال ۱۴۰۴ را بيش از ۷ ميليارد تومان محاسبه كردند.او تأكيد مي‌كند كه اين عدد حاصل يك فرآيند محاسباتي مبتني بر داده‌هاي رسمي است و نه يك برآورد سليقه‌اي يا اغراق‌آميز.

    مساله اصلي عدد نيست، مسووليت است

به گفته اين عضو شوراي شهر تهران، تمركز افراطي بر عدد، باعث غفلت از پيام اصلي شده است. صادقي در اين باره تصريح مي‌كند: نكته‌اي كه كمتر به آن توجه شد اين است كه شورا با هر هزينه‌اي، چه يك تومان چه چند ميليارد تومان، از جيب مردم تهران اداره مي‌شود. ما حق نداريم وقت شورا را براي اموري غير از حل مشكلات شهر و شهروندان مصرف كنيم.او معتقد است كه شأن شورا ايجاب مي‌كند زمان جلسات صرف تصميم‌گيري‌هاي موثر، بررسي دقيق لوايح و نظارت واقعي بر عملكرد مديريت شهري شود، نه پرداختن به موضوعاتي كه اولويت شهر و شهروندان نيست.

    نطق انتخاباتي و سياه‌نمايي ظلم به مردم است

صادقي با انتقاد صريح از برخي رفتارها در صحن شورا، مي‌گويد: ما حق نداريم با سياه‌نمايي از جيب مردم، مردم را نااميد كنيم. ما حق نداريم در صحن شورا نطق انتخاباتي براي ديده شدن خودمان داشته باشيم.به باور او، استفاده از تريبون شورا براي اهداف انتخاباتي يا شخصي، نه‌تنها كمكي به حل مشكلات شهر نمي‌كند، بلكه اعتماد عمومي را نيز خدشه‌دار مي‌سازد و سرمايه اجتماعي مديريت شهري را كاهش مي‌دهد.اين عضو شورا در بخش ديگري از سخنان خود، به مفهوم نظارت در مديريت شهري مي‌پردازد و از رويكردهاي صرفاً شعاري انتقاد مي‌كند. صادقي مي‌گويد: اگر مدعي ماموريت نظارتي هستيم، بايد به كف خيابان برويم، به مناطق، سازمان‌ها و شركت‌ها سر بزنيم و كنار مديران اجرايي باشيم.او با اشاره به فعاليت‌هاي اجرايي شهرداري تهران در چهار سال اخير، اضافه مي‌كند: قابل قبول نيست افرادي كه حتي در يكي از ۱۹۵ افتتاحيه چهار سال اخير شهرداري تهران حضور نداشته‌اند، در صحن شورا ادعاي كم‌كاري كنند.به گفته صادقي، نظارت موثر نيازمند مشاهده ميداني، گفت‌وگوي مستقيم با مديران و بررسي واقعي پروژه‌هاست، نه صرفاً بيان انتقادات كلي در جلسات رسمي.صادقي در پايان با اشاره به برنامه‌هاي آتي خود، از ارايه گزارشي درباره عملكرد شوراي ششم خبر مي‌دهد و تأكيد مي‌كند: در جلسات آينده گزارشي از حكمراني مشاركتي دوره ششم شوراي اسلامي شهر تهران ارايه خواهم داد.او در جمع‌بندي سخنانش مي‌گويد: شورا كار كرده است، ديگران روايت ساخته‌اند و در نهايت مردم داور نهايي هستند.اظهارات احمد صادقي، بار ديگر بحث شفافيت، مسووليت‌پذيري و نحوه استفاده از منابع عمومي در مديريت شهري تهران را به صدر توجه رسانه‌ها آورده است؛ بحثي كه به نظر مي‌رسد فارغ از عدد و رقم‌ها، بيش از هر چيز به نحوه ايفاي نقش نمايندگان مردم در شوراي شهر بازمي‌گردد.