چرا هيبريد تنها راهِ گذار صنعت خودرو است؟
يك كارشناس صنعت خودرو هشدار ميدهد در صورت بيتوجهي به توسعه خودروهاي هيبريدي، مصرف بنزين كشور طي چند سال آينده تا 40 درصد افزايش خواهد يافت.
يك كارشناس صنعت خودرو هشدار ميدهد در صورت بيتوجهي به توسعه خودروهاي هيبريدي، مصرف بنزين كشور طي چند سال آينده تا 40 درصد افزايش خواهد يافت. بابك صدرايي، كارشناس و فعال صنعت خودرو، ريشه ناترازي بنزين و آلودگي هوا در كشور را حاصل همزمان چند عامل ميداند؛ از سن بالاي ناوگان و خودروهاي فرسوده گرفته تا مصرف بالاي سوخت خودروهاي داخلي، ضعف فرهنگ مصرف و نبود همپوشاني موثر ميان حملونقل عمومي و شخصي. به گفته او، با وجود تعداد كمتر خودرو نسبت به كشورهايي مانند بريتانيا، مصرف بنزين در ايران چند برابر آنهاست؛ موضوعي كه نشان ميدهد مساله، صرفا به تعداد خودروها محدود نميشود. صدرايي معتقد است صنعت خودرو در سطح جهاني به نقطهاي رسيده كه نه ميتواند صرفا بر خودروهاي بنزيني تكيه كند و نه امكان گذار سريع به خودروهاي تمامبرقي وجود دارد. از نگاه او، خودروهاي هيبريدي و پلاگينهيبريدي بهترين گزينه دوره گذار هستند؛ راهحلي مياني كه ميتواند با هزينه كمتر، كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا را تا زمان آمادهشدن زيرساختهاي برقي ممكن كند. اين كارشناس هشدار ميدهد اگر كشور به سمت توسعه هيبريد حركت نكند، در چند سال آينده مصرف سوخت دستكم 30 تا 40 درصد افزايش خواهد يافت. ورود سالانه بيش از يك ميليون خودروي جديد و افزايش سن ناوگان موجود، ناترازي بنزين را تشديد ميكند و كشور را با بحران جدي انرژي مواجه خواهد ساخت. به گفته صدرايي، دولت با سياستهاي تشويقي هدفمند از كاهش تعرفه و عوارض و ارايه تسهيلات اقساطي گرفته تا افزايش تنوع محصولات و فرهنگسازي عمومي ميتواند مردم را به خريد و استفاده از خودروهاي هيبريدي ترغيب كند. صدرايي همچنين حركت شتابزده به سمت خودروهاي برقي را در شرايط فعلي غيرواقعبينانه ميداند و ميگويد نبود زيرساخت شارژ و ناترازي برق، خودروهاي برقي را به كالايي لوكس تبديل كرده كه اثر محسوسي بر كاهش آلودگي ندارد. از نگاه او، توسعه هيبريد بايد به عنوان يك پروژه ملي و مبتني بر محاسبه هزينه-فايده دنبال شود. اين كارشناس نقش دولت، خودروساز و مردم را يك زنجيره بههمپيوسته ميداند. دولت بايد بستر و مشوقها را فراهم كند، خودروساز مسير را عملياتي كند و مردم در اين چارچوب همراه شوند. به باور او، بدون اين هماهنگي، كاهش مصرف سوخت در حد شعار باقي خواهد ماند.
