سهمیه بنزین به کارت بانکی منتقل میشود؛ آییننامه جدید سوخت تصویب و ابلاغ شد
هیئت وزیران آییننامه اجرایی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۴ تصویب و ابلاغ کرد؛ طرحی که اجرای آن در مرحله نخست از بنزین آغاز میشود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیئت وزیران در جلسه شانزدهم آذرماه 1404، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانهداری کل کشور) و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت و در اجرای جزء (2) بند (ت) تبصره (3) قانون بودجه سال 1404 کل کشور، آییننامه اجرایی انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را به تصویب رساند.
این آییننامه با هدف اصلاح سازوکار توزیع سوخت یارانهای و ایجاد امکان استفاده از سهمیه سوخت از طریق کارتهای بانکی طراحی شده و اجرای تکالیف پیشبینیشده در مرحله نخست صرفاً شامل کارت سوخت بنزین خواهد بود.
این تصویبنامه به امضای محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، ابلاغ شده و دستگاههای اجرایی ذیربط مکلف به اجرای آن هستند.
بر اساس ماده (1) این آییننامه، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به عنوان «شرکت پخش»، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سامانه هوشمند سوخت و مفاهیمی از جمله آستانه مجاز سوختگیری، سهمیه سوخت یارانهای و «سوییچ سهمیه سوخت» تعریف شدهاند. سوییچ سهمیه سوخت به عنوان زیرساخت اصلی این طرح، وظیفه نگهداری، پردازش و تبادل اطلاعات مربوط به تخصیص و مصرف سهمیه سوخت را بر عهده خواهد داشت.
مطابق ماده (3)، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، حداکثر ظرف سه ماه نسبت به ایجاد و اجرای آزمایشی سوییچ سهمیه سوخت اقدام کند. همچنین این وزارتخانه با همکاری شرکت پخش، فراجا و بانک مرکزی موظف است امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را متناسب با نیاز و در چارچوب این سوییچ فراهم کند. تعیین هزینه سوختگیری در جایگاهها نیز از طریق همین زیرساخت انجام خواهد شد.
در این آییننامه تأکید شده است که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی موظف است پیش از انجام سوختگیری، آستانه مجاز سوختگیری هر خودرو را از طریق سامانه هوشمند سوخت و بدون لحاظ سهمیه اعمال کند.
همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده است امکان ثبت کارت بانکی بهرهبردار خودرو، علاوه بر کارت بانکی مالک، را از طریق پنجره ملی خدمات دولت ایجاد کند. بر اساس تبصرههای این ماده، چنانچه یک کارت بانکی یا کد ملی مرتبط با آن به چند خودرو تعلق داشته باشد، سهمیه به نسبت مساوی از همه خودروها کسر خواهد شد. در خودروهای دارای چند مالک نیز سهمیه به حساب صاحب پلاک اختصاص مییابد و در صورت تغییر مالکیت خودرو، سهمیه آن به مالک جدید منتقل میشود.
بر اساس ماده (6)، امنیت سایبری سوییچ سهمیه سوخت باید پیش از بهرهبرداری به تأیید مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاست جمهوری (افتا) برسد و هرگونه ارتباط این سوییچ با سامانه هوشمند سوخت منوط به تأیید این مرکز خواهد بود.
در ماده (7) نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شده است ظرف یک ماه، امکان دریافت کد ملی یا شناسه ملی صاحب کارت بانکی را از طریق ارسال شماره کارت بانکی رمزنگاریشده توسط سوییچ سهمیه سوخت فراهم کند.
بر اساس ماده (8)، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و فراجا مکلف شدهاند اطلاعات خودروها، شامل فهرست کد ملی یا شناسه ملی مالکان، میزان سهم مالکیت و تمامی اقلام مندرج در برگ سبز خودرو را با رعایت قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی، به صورت روزانه و غیر برخط ارسال کنند. فراجا همچنین موظف است این دادهها را در اختیار شرکت پخش و سوییچ سهمیه سوخت قرار دهد. البته در تبصره این ماده تصریح شده است که در صورت درخواست نهاد ذیربط، اطلاعات مربوط به خودروهای دارای کاربری نظامی و امنیتی ارسال نخواهد شد.
طبق ماده (9)، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از طریق سوییچ سهمیه سوخت، اطلاعات نهایی مربوط به میزان استفاده از سهمیه و صورتحساب الکترونیکی فروش سوخت هر جایگاه را در اختیار شرکت پخش قرار دهد. شرکت پخش نیز موظف است سازوکار تسویهحساب جایگاهداران را بهگونهای اصلاح کند که حجم سوخت تحویلی به هر جایگاه با میزان فروش ثبتشده و موجودی انبار آن منطبق باشد. در صورت بروز مغایرت روزانه، کسری سوخت غیرمجاز با نرخ خرید از پالایشگاه تسویه خواهد شد.
در نهایت و بر اساس ماده (10)، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است با همکاری وزارت نفت و بانک مرکزی، امکان استفاده از روشهای نوین پرداخت از جمله صدور قبض برای استفاده از سهمیه سوخت را فراهم کند.
انتهای پیام/
